برگزیده ها
تشریح عملکرد 4 ساله تامین اجتماعی مازندران/ مازندران در جمع استان های برتر کشور + تصاویر

گزارش مازندمجلس: آنچه قابل انکار نیست تحول خدمات حوزه تامین اجتماعی مازندران با مدیریت سیدعلی اصغر محمودی است به اذعان بسیاری از صاحبنظران حوزه ی تامین اجتماعی (به ویژه انجمن های کارگری)، وی در دوره نخست دولت آقای روحانی، یکی از مدیران موفق و اثرگذار مازندران بوده است

گزارش مازندمجلس: نشست خبری مشترک مدیرکل تأمین‌اجتماعی مازندران و مدیر درمان تامین اجتماعی استان در سالن اجتماعات ساختمان شماره 2 تامین اجتماعی مازندران برگزار شد و این دو مسئول به با ارائه گزارشی از عملکرد 4 ساله تامین اجتماعی به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند و در ادامه به تمام سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. 

آنچه قابل انکار نیست تحول خدمات حوزه تامین اجتماعی مازندران با مدیریت سیدعلی اصغر محمودی است به اذعان بسیاری از صاحبنظران حوزه ی تامین اجتماعی (به ویژه انجمن های کارگری)، وی در دوره نخست دولت آقای روحانی، یکی از مدیران موفق و اثرگذار مازندران بوده است. همانطور که سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی کشور  در یکم شهریور سال 93 پیش بینی کرده بود: «نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب جنابعالی به موجب این حکم به سمت مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان مازندران منصوب می‌شوید. انشاءا... خدمت خالصانه و ارزشمند جنابعالی در راستای وظایف و مسئولیت‌های محوله موجبات رضایت حق تعالی را فراهم خواهد آورد».

محمودی اهل شهرستان نکا و از جانبازان جنگ تحمیلی بوده و  حدود 25 سال سابقه کار و فعالیت در تامین اجتماعی دارد و پیش از این مدیر کل تامین اجتماعی خراسان جنوبی و استان گلستان بوده است. 

وی، در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار مازندمجلس مبنی بر سرانجام سهمیه بیمه ی افرادی که به شغل عیرمرتبط اشتغال دارند، گفت:«بیمه شده ای که از یارانه دولت برخوردار است اگر در شغلی که بیمه شده (مثلا کارگر ساختمانی) فعالیت نکند و به ناحق از این سهمیه استفاده کند قطعا شناسایی و بیمه او قطع خواهد شد. در این گونه موارد تردید نداشته باشید جای خالی آن ها با افراد جدید جایگزین خواهند شد چرا که این سهمیه استان است و باید لحاظ گردد. چرا که ما حدود 15 هزار کارگر ساختمانی داریم که دارای کارت مهارت هستند و در نوبت بیمه قرار دارند. این افرادِ در حال انتظار جایگزین افرادی که حذف شدند، می شوند.

مدیرکل تأمین‌اجتماعی مازندران، در یاسخ به دیگر سوال خبرنگار مازندمجلس، پرداخت نشدن غرامت دستمزد کارگران آسیب دیده ناشی از کار را تکذیب کرد و گفت: «تامین اجتماعی در حوزه اختیارات و در حد توانایی خود، سعی در بهبود اوضاع و خدماتدهی بهتر همه ی افراد تحت پوشش خود دارد. 

مشروح اظهارات آقای محمودی به نقل از فارس از نظرتان می گذرد:

سیدعلی‌ اصغر محمودی در این نشست اظهار کرد: در سال 92 جمع بیمه‌شدگان در استان مازندران 580 نفر بوده که در پایان سال 95 این تعداد به 620 هزار نفر رسیده و هشت درصد رشد بیمه‌شده داشته‌ایم. 

وی با بیان اینکه در سال 92 تعداد بازنشستگان مستمری‌بگیر 218 هزار نفر بوده است افزود: در سال 95 این تعداد به 260 هزار نفر رسید که 19 درصد رشد داشته‌ایم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مازندران با اشاره به اینکه مجموعه سهمیه کارگران ساختمانی در این دوره که به ما داده‌اند 120 هزار نفر است، خاطرنشان کرد: 45 هزار و 544 هزار نفر سهمیه کارگری گرفتیم که 39 هزار نفر جذب شده‌اند.

این مسؤول منابع ابلاغ شده به تامین اجتماعی را 2 هزار و 197 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مصارف ما 2 هزار و 362 میلیارد  تومان است.

محمودی تعداد  مستمری‌بگیر بازنشسته تامین اجتماعی را حدود 79 هزار نفر عنوان کرد و گفت: 7 هزار و 200 نفر از کار افتاده و 33 هزار نفر فوتی هستند و متوسط پرداختی ماهانه مستمری‌بگیران یک‌میلیون و 592 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه متوسط پرداختی به مستمری‌بگیران از کار افتاده یک‌میلیون و 135 هزار تومان است، یادآور شد: متوسط پرداختی به بازماندگان یک‌میلیون و 191 هزار تومان است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مازندران با بیان اینکه تعداد بیمه شده بیکار 12 هزار نفر هستند، افزود: تعهدات ما بالغ بر 20 نوع خدمت از کوتاه‌مدت تا بلند‌مدت است که مهم‌ترین آن درمان و بعد بازنشستگی و فوتی است.

این مسؤول ادامه داد: برای نخستین‌بار در طول برنامه‌های اول تا ششم در ماده 13، مطالبات معوقه پیش‌بینی شده و دولت مکلف شده بدهی‌ها را در طول برنامه پرداخت کند. 

محمودی بیان کرد: بدهی دولت به تامین اجتماعی 100 هزار میلیارد تومان است که هر سال 20 هزار میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود. 

وی با بیان اینکه در سال گذشته 72 هزار میلیارد تومان بودجه سازمان بوده است، افزود: امسال بودجه سازمان تامین اجتماعی 82 هزار میلیارد تومان است. 

مدیرکل تامین اجتماعی استان مازندران با اشاره به اینکه در گذشته تعداد کارگر ساختمانی یک میلیون‌ و 100 هزار نفر بوده است، تصریح کرد: تعداد 200 هزار نفر اضافه شده‌اند و این رقم به یک میلیون‌ و 300 هزار نفر رسیده است. 

این مسؤول با اعلام اینکه راستی‌آزمایی در زمینه بیمه‌شدگان کارگری انجام می‌شود، افزود: اقداماتی که در استان در چهار ساله دولت انجام شده ایجاد شعب جدید کارگزاری و اقماری بوده است.

محمودی با بیان اینکه 20 هزار نفر از بازنشستگان در قالب طرح کرامت رضوی برای اولین بار به مشهد اعزام شده‌اند، یادآور شد: نسیم سلامت و ورزش هر سال توسط کانون بازنشستگان سازمان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 59 درصد از مردم استان مازندران تحت پوشش این سازمان هستند، بیان کرد: سیستم سازمان مکانیزه شده است در حال حاضر 110 هزار کارفرما از محل کار خود لیست پرسنل  خود را می‌فرستند.
 
مدیرکل تامین اجتماعی استان مازندران یادآور شد: ابلاغ الکتریکی اوراق، اعلامیه، اخطاریه، اجراییه انجام شده و آموزش نیروها و بحث آموزش کارگران هم  برای کاهش آسیب به آنها انجام شده است. 

این مسؤول با بیان اینکه بدهی کارفرمایان به تامین اجتماعی 242 میلیارد تومان بوده است، افزود: 7 هزار و 626 نفر مشمول قانون شده  و توانستند از آن بهره‌مند شوند و 67 میلیارد تومان بخشیده شده و 168 میلیارد تومان اصل حق بیمه مانده است.

محمودی به قانون بخشودگی جرایم اشاره کرد و گفت: مازندران برگزار اساس ارزیابی که صورت گرفته جزو استان‌های برتر بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش قالیبافی در استان مازندران 43 هزار نفر بیمه شده بودند، خاطر نشان کرد: براساس برآورد و آمار تعداد قالیبافان استان 23 هزار نفر است و بیمه هیچ قالیباف واقعی قطع نشده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مازندران بدهی دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان به تامین اجتماعی استان را 460 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مقدار بدهی دولت 50 میلیارد تومان است که 40 میلیارد آن تعیین تکلیف شده است.

نشست خبری مشترک مدیرکل تأمین‌اجتماعی مازندران و مدیر درمان تامین اجتماعی استان سید علی اصغر محمودی گزارش عملکرد تامین اجتماعی مازندران