برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > دولت - تسنیم نوشت: بر اساس برخی اخبار غیر رسمی دو گروه‌ از سوی رئیس‌جمهور مسئول بررسی گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارتخانه‌ها و نحوه چیدمان کابینه شده‌اند و نتیجه ارزیابی‌های خود اعلام کرده‌اند.

مازندمجلس:کمتر از یک ماه به عمر دولت یازدهم باقی مانده است و قرار از اواسط مردادماه حجت‌الاسلام روحانی به عنوان رئیس‌جمهور دوازدهم کار خود را آغاز کند.

آغاز به کار دولت جدید در فضای سیاسی کشور با گمانه‌زنی‌های درباره چیدمان کابینه و افرادی که قرار است به عنوان وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی شوند، همراه بوده است؛ به طوری که بر اساس برخی اخبار، شنیده شده کابینه دولت دوازدهم کاملاً متفاوت با کابینه گذشته و با تغییر برخی وزرای کنونی همراه خواهد بود.

دراین گزارش آمده است؛ دو گروه‌ از سوی رئیس‌جمهور مسئول بررسی گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارتخانه‌ها و نحوه چیدمان کابینه شده‌اند؛ گروه اول شامل اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری و محمدعلی نجفی و گروه دوم شامل محمدباقر نوبخت، محمود واعظی و محمد نهاوندیان هستند.

بر اساس این خبر که هنوز از سوی مسئولان دولتی تائید نشده، گروه‌های مورد اشاره پس از ارزیابی‌ها و در جمع‌بندی نهایی‌ خود به حجت الاسلام روحانی اعلام کرده‌اند که برخی وزرا نباید تغییر کنند که از جمله آن می‌توان به وزرای امور خارجه، کشاورزی، نفت و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اشاره کرد. همچنین بر اساس اعلام این گروه‌ها چند وزیر باید از کابینه دولت خارج شوند.

گزارش شده معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و محمد شریعتمداری گزینه‌هایی هستند که طبق اعلام این گروه‌ها باید در دولت حضور داشته باشند اما از مسئولیت قبلی خود در دولت به جایگاه دیگری منتقل شوند.

در همین زمینه شنیده‌های دیگر از این نکته حکایت دارد که جریان اصلاحات تلاش دارد تا با فشار بر دولت و القای این موضوع که نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی برجسته است، سهم بیشتری از کابینه دولت دوازدهم داشته باشند و بتوانند گزینه‌های مدنظر خود را در کابینه جای دهند.

این اقدام جریان اصلاحات منجر به ایجاد اختلاف نظر در سران دولت شده است و برخی چهره‌های مطرح دولت که گرایش اعتدالی دارند با این موضوع مخالف هستند.

محمدعلی نجفی مشاور رئیس‌جمهور نیز پیش از این در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم، در مورد تغییرات در کابینه دوازدهم گفته بود:‌ پیش‌بینی من این است که 50 درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد.

کابینه دولت شامل وزرا و معاونین رئیس‌جمهور و برخی مدیران است که 18 تن از آنها را وزرای دولت تشکیل می‌دهند.

216

 

کابینه رئیس‌جمهور دوازدهم وزرای روحانی اعلام تغییر جریان باشند گروه‌ها موضوع علی نجفی محمدعلی نجفی اشاره اصلاحات گزینه‌های چیدمان عنوان درباره همراه گزارش محمدعلی شریعتمداری خبرگزاری نهاوندیان