برگزیده ها
شش میلیون تن فولاد صادر کردیم

مازندمجلس: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از صادرات شش میلیون تن فولاد در سال گذشته خبر داد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کرباسیان، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر این که معدن جایگاه ویژه ای در اقتصاد مقاومتی دارد گفت: در کشور ما ۷۰ نوع ماده معدنی وجود دارد که در معادن بزرگ و متوسط و کوچک هستند.

وی افزود: در سال ۹۴ بحران جدی در دنیا اتفاق افتاد که افت قیمت داشتیم که در نتیجه آن معادن کوچک ما دچار مشکل شدند.

معون نعمت زاده ادامه داد: امسال قیمت محصولات معدنی بهتر شد و معادن کوچک باید تجمیع شوند و کنسرسیوم تشکیل دهند تا هزینه‌ها کاهش یابد.

به گفته این مقام مسئول  ۴ تا ۵ معدن بزرگ سنگ اهن و همین تعداد معدن بزرگ مس در کشور وجود دارد و بیشتر معادن کشور کوچک و متوسط است.

کرباسیان تاکید کرد: در ابتدای دولت یازدهم صنایع معدنی کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کرد که تلاش کردیم و بسیاری از این مشکلات رفع شد.

وی خاطر نشان کرد:  ۷ طرح بزرگ فولادی ۲ میلیارد یورو فاینانس جذب شده است.

رئیس ایمیدرو با اشاره به وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن گفت: آلومینیوم جنوب یک میلیارد دلار فاینانس جذب کرد.

وی در ادامه افزود:  کنسرسیوم روی مهدی آباد نیز یکی از شرکت های معتبر را متقاعد برای سرمایه گذاری در کشور کرده است.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تعامل جهانی و ارتباطات در جذب سرمایه گذاری خارجی نقش بسزایی دارد.

 وی تصریح کرد: سال ۹۴با بیمه های مطرح دنیا رابطه اقتصادی و جابجایی پول را برقرار کردیم.

 کرباسیان در تشریح علل عدم حًور سرمایه گذاران در معدن گفت:  میزان استقبال بعد از برجام در بخش معدن و صنایع معدنی قابل توجه بود اما از تبعات احتمالی هراس داشتند.

وی افزود: با اقدامات اخیر دولت و قراردادهای جدید، فضای خوبی برای استقبال خارجی ها برای سرمایه گذاری در کشور ایجاد شده است.

به گفته این مقام دولتی برای تکمیل طرح ها کمبود منابع وجود دارد و سیستم بانکی توان حمایت ندارد، دولت از سال گذشته حمایت ویژه‌ای را آغاز کرده است.

وی در تشریح وضعیت تولید فولاد اظهار کرد: در زنجیره فولاد کشور در سال ۹۱ ، دویست هزارتن فولاد صادر شد ولی سال گذشته شش میلیون تن فولاد صادر شده است.

کرباسیان گفت: حدود هفت میلیارد دلار و معادل بیش از ۵۰ میلیون تن کل صادرات معدنی کشور در سال ۹۵ بود.

وی ادامه داد: در هشتاد سال گذشته حدود یکصد هزار کیلومتر مربع کار اکتشاف معدن که اکثرا روباز نیز هستند، در کشور انجام شد.

به گفته رئیس ایمیدرو در دولت یازدهم بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف پهنه های معدنی صورت گرفت.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن و بیش از ۳۵۰ میلیون تن زغالسنگ و حدود ۴۰ میلیون تن طلا به ذخایر معدنی کشور اضافه شد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: در اکتشاف و زیر ساخت به جهت حجم زیاد و بزرگی آن باید دولت و مجلس هر دو کمک کنند.

وی با اشاره به عقب ماندگی تجهیزات معدنی گفت: یکی از لطمات در حوزه معدن از تحریم ها، نبود تکنولوژی و فراوری بود که در یک سال و نیم گذشته از تکنولوژی روز استفاده می کنیم و توانمندی ها افزایش یافته است.

معدنی میلیون سرمایه گذشته فولاد کرباسیان افزود گذاری معادن میلیارد خارجی معاون ادامه اکتشاف کردیم استقبال تکنولوژی اضافه کیلومتر حمایت تشریح مشکلات متوسط تاکید تجارت وزارت کنسرسیوم یازدهم اشاره ایمیدرو فاینانس صنایع وضعیت