برگزیده ها
استانداری کارآمد و بومی انتخاب شود/ همسو نبودن مدیران با نمایندگان به زیان مردم است/ اگر مسئولان همت کنند مجمع نمایندگان در خدمت مردم است

اختصاصی مازندمجلس: نیاز است یک رابطه دوستانه، یک همسویی و همدلی بین مسئولان و نمایندگان وجود داشته باشد. مثلا اگر فرماندار همسوی با نماینده نباشد آیا می توان مشکلات حوزه را آنچنان که باید حل کرد؟ این به معنای دخالت نمایندگان در امور اجرایی نیست بلکه نظارت بر عملکرد مدیران اجرایی است

اختصاصی مازندمجلس: پایگاه خبری مازندمجلس در نظر دارد در ادامه ی سلسله گفتگوهای اختصاصی با بزرگان و فعالان سیاسی استان، اینبار به سراغ نمایندگان حوزه های مختلف مازندران رفته و نظر آن ها را درباره مسائل کلان استان جویا شود. در این مجال، گفت و گوی ما با سردار ولی ا... نانواکناری نماینده مردم شریف بابلسر و فریدونکنار در بهارستان از نظرتان می گذرد:

 ضمن تقدیر از پاسخگویی شما سردار گرامی، در ابتدای گفت و گو نظرتان را راجع به عملکرد کلی دولت و نماینده عالی او در مازندران بفرمایید؟

در حالت کلی، عملکرد دولت در این 4 سال، آن چنان که باید جوابگوی نیاز کشور نبود اما این دلیل بر آن نیست که کار و خدماتی صورت نگرفته باشد چرا که نیاز جامعه بیش از توان دولت بود و یکی از وظایف دولتمردان این است که به نیازهای جامعه پاسخ دهند. یکی از نقاط مثبت دولت روحانی این است که توانست تورم را مهار کند و تا اندازه ای ثبات را به اقتصاد جامعه برگرداند. در بحث سرمایه گذاری خارجی و صادرات نیاز بود بیشتر کار شود. در موضوع قاچاق اقدامات خوبی در کشور انجام شد هرچند کاملا رضایت بخش نبود. در بعد فرهنگی هم نتوانستیم مطابق شان نظام پیشرفت کنیم یعنی امروز رشد مطالعات سرانه ما اصلا مناسب جامعه نیست جایگاه کشور ما بالاتر از این موضوع است.

اما در مازندران با توجه به جایگاه، ظرفیت ها و توانمندی هایی که این استان دارد انتظار می رفت عملکرد به مراتب بهتری را شاهد باشیم. در واقع خداوند همه نعمت ها (دریا، جنگل، کوه، معدن، دشت، جلگه و ... را به مازندران مرحمت کرده ولی در طول این سال ها از این نعمات آنچنان که باید استفاده بهینه نشد. مثلا در صنعت گردشگری چه داخلی چه خارجی موفقیتی را شاهد نبودیم. در حالیکه مناسب ترین آب و هوا را برای پرورش و صادرات گل و گیاه داریم ولی نتوانتسم از آن بهره کافی ببریم.

بیشترین تولید مواد غذایی را در ابعاد مختلف (برنج، صیفی جات، طیور، مرکبات) داریم ولی نتوانستیم حتی در بازار همسایه هایی مثل روسیه با آنکه زمینه های بهره برداری مساعد بود، صادرات کافی داشته باشیم که این موضوع نگران کننده است. نکته دیگر ضعف در تامین گاز مورد نیاز استان است چرا باید به گونه ای باشد که در اثر بارش برف گاز استان قطع شود چرا انتقال گاز از دامغان به مازندران چندین سال است به بهره برداری نمی رسد. در بحث راهها (هراز، فیروزکوه، و...) نیز موفق عمل نشده و شاهد ترافیک های طولانی (حتی ده ساعته) در برخی محورها هستیم. زباله در مازندران یک بحران بزرگ است همچنین آب های ما چه شرب چه کشاورزی در شرایط مناسبی نیستند.

 

نحوه تعامل مدیران ارشد استان با مجمع نمایندگان چگونه بوده است:

تعامل بیشتری می طلبید. می توانستیم مدیریت قوی تری داشته باشیم. در این باره نمی توانم یک عدد اعلام کنم ولی نیاز بود این تعامل به مراتب قوی تر می بود.

 

با توجه به اصل تفکیک قوا از یک سو و نمایندگی مردم از سوی دیگر، نقش نمایندگان را در عزل و نصب مدیران چگونه ارزیابی می کنید؟

نیاز است ابتدا وظایف نمایندگان تعریف شود یکی از وظایف نمایندگان تصویب قوانین برای بهبود زندگی مردم است. نظارت بر حسن اجرای قوانین نیز یکی دیگر از وظایف نمایندگان است. سومین وظیفه نمایندگان پیگیری مطالبات مردم است اگر این سه وظیفه را برای نمایندگان لحاظ کنیم، می بینم که اگر بین مسئولین ادارات کل، بخشداران و فرمانداران با نمایندگان مجلس همدلی و همسویی نباشد در رفع مشکلات جامعه توفیقی نخواهند یافت. چون نمایندگان حوزه های مختلف، مطالبان مردم را از مسئولان آن حوزه پییگری می کنند، بنابراین نیاز است یک رابطه دوستانه، یک همسویی و همدلی بین مسئولان و نمایندگان وجود داشته باشد. مثلا اگر فرماندار همسوی با نماینده نباشد آیا می توان مشکلات حوزه را آنچنان که باید حل کرد؟ و این به معنای دخالت نمایندگان در امور اجرایی نیست بلکه نظارت بر عملکرد مدیران اجرایی است که از جمله وظایف نمایندگان مجلس است. بنابراین نیاز است یک فهم و هدف مشترک بین نمایندگان و مسئولان وجود داشته باشد. منظور ما این است نه دخالت در کار اجرا.

 

نظرتان درباره انتخاب استاندار و بومی یا غیربومی بودن او چیست؟

ما معتقدم اگر قرار بر تغییر استاندار است باید نیروی کارآمدتری روی کار بیاید و انتخاب استاندار بومی با شناختی که از منطقه دارد مفیدتر است. نگاه ما این است که استانداری قوی، مطلع، اجرایی، با برنامه و شایسته از هرجهت باشد تا این معضلاتی که در ابتدا عرض کردم ریشه کن شود.

 

آیا پتانسیل اینکه نمایندگان مازندران روی شخص خاصی اجماع کنند، وجود دارد؟

حتما حتما، اگر مسئولین همت کنند مجمع نمایندگان در خدمت مردم هست و حتما به اجماع می رسند.

 

مهمترین مطالبات مجمع نمایندگان از دولت چیست؟

حل و رفع معضلاتی چون زباله، اشتغال، آلودگی هوا، محیط زیست و رونق کشاورزی، صنعت، گردشگری و...  

 

حرف پایانی:

با توجه به نزدیکی روی کار آمدن دولت دوازدهم، امیدواریم استانداری که انتخاب می شود همسو با مجمع نمایندگان باشد تا مشکلات موجود برطرف شود.  

ولی ا... نانواکناری سردار نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار استانداری کارآمد و بومی انتخاب شود