برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- یک آسیب‌ شناس اجتماعی گفت: تهاجمات فرهنگی و غرب‌زدگی هویت جوانان را تغییر و اصالت‌های اسلامی و ایرانی را به زیر سوال برده و ارزش ها را نقض کرده است.

مازندمجلس:

مدگراییمجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان گفت: هویت چیستی و کیستی هر فرد است و همچون نام و ظاهر یک فرد ماهیت آن را نشان می‌دهد. رفتارها و خلق‌وخوی انسان نیز از هویت فرد محسوب می‌شود. تربیت خانوادگی، الگوهای رفتاری دوستان، مربیان، آموزگاران، هنجارپرستان و چهره‌های محدود به‌عنوان الگوهایی برای شکل‌پذیری هویت در جامعه تلقی می‌َشوند که متاسفانه در دو دهه اخیر تهاجم فرهنگی و غفلت نهادهای فرهنگی منجر به ایجاد آنومی اجتماعی یا وارونگی فرهنگی در جامعه شده است.

وی افزود: گروهی از جوانان بدون هیچگونه مشکلی تحت تأثیر وارونگی اجتماعی، هویت خود را تغییر می‌دهند. ترویج پوشش‌های نامناسب و لباس‌های پاره بین دختران و پسران، آرایش و پیرایش‌های جنس مخالف، استفاده از لوازم آرایش توسط بعضی از پسران و پوشیدن لباس‌های مردانه و پسرانه در بعضی از دختران در راستای این تغییر هویتی است.

آسیب‌شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: مشتریان ماهواره، هویت‌باختگان فردا هستند و هرچه ارزش‌های اسلامی و فرهنگی ایرانی رو به فراموشی می‌رود،رفتارهای آزادهنده در جامعه افزایش می یابد گوشهای الاغی، بینی‌های خوکی، فک‌های اسبی نیز دستاوردهایی از جراحی‌های امروزی است که فرزندان را به سمت تغییر ماهیت خود سوق می‌دهد. این در حالی است که در دهه‌های گذشته این‌گونه رفتارها مختص به فرزندان خانواده‌های ثروتمند بوده و سنخیتی با خانواده‌های طیف متوسط و پایین‌تر جامعه نداشته است.

وی یادآور شد: آنچه امروز به‌عنوان مدگرایی از اصلی‌ترین شرایط عضویت نوجوانان و جوانان در گروه‌های اجتماعی محسوب می شود،  در حقیقت نوعی یورش و اصالت ضدفرهنگی و مدگرایی در انتخاب نوع لباس، آرایش و پیرایش بر اساس الگوهای مد روز است که این‌گونه الگوها توسط شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها به فرزندان عرضه می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که هویت و اصالت جوانان ایرانی را هدف قرار گرفته است.

ابهری گفت: مدگرایی را نمی‌توان نفی کرد اما در صورتی‌که هویت‌، اصالت، ارزش‌ها و آرمان‌های یک جامعه مورد حمله و دگرگونی قرار گیرد باید در مقابل آن ایستاد. بنابراین رسانه‌ها به ویژه صداوسیما باید با معرفی و احقاق هویت اسلامی ایرانی، به فکر نجات جوانان از تهاجمات فرهنگی غرب بوده و سریعاً نسبت به حفظ اصالت‌های خانواده اقدام کنند.

 

جامعه فرهنگی جوانان مدگرایی اجتماعی تغییر فرزندان ایرانی آرایش اصالت اسلامی پسران می‌رود خانواده‌های این‌گونه دختران لباس‌های رفتارها می‌دهد ماهیت محسوب الگوهای وارونگی امروزی به‌عنوان ابهری