برگزیده ها
تعداد کتاب‌های کودک 56 درصد افزایش یافت
مازندمجلس: تعداد کتاب‌های کودک 56 درصد افزایش یافت به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، 6502 عنوان کتاب در خردادماه سال 1396 منتشر شده است که در این میان سهم کتاب‌های کودک 1268 عنوان، تعداد کتاب‌های کمک‌درسی با افزایش 14 درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته به 342 عنوان رسیده است.
 
از مجموع 6 هزار و 502 عنوان کتاب منتشر شده در خردادماه سال جاری سهم کتاب‌های حوزه کودک 1267 عنوان، ادبیات 1105 عنوان و علوم عملی 1001 عنوان کتاب بوده است. بر همین اساس کتاب‌های حوزه کودک بیشترین آثار ترجمه شده در خردادماه سال جاری را به خود اختصاص دادند و بیشترین آثار تألیفی مربوط به حوزه ادبیات بوده است.
 
در خردادماه سال جاری کتاب‌های حوزه علوم عملی بیشترین میزان کتاب‌های چاپ اولی را از آن خود کردند و کتاب‌های حوزه کودک بیشترین میزان تجدیدچاپی را به خود اختصاص دادند.
 
بر اساس آمار ثبت‌شده، شمارگان متوسط کتاب در خردادماه سال جاری با کاهش 11 درصدی رو به رو شده است و قیمت متوسط کتاب از 15 هزار و 236 تومان به 16 هزار و 533 تومان رسیده است.
 
آمار مقایسه‌ای نشر کتاب در تهران نشان می‌دهد که در خردادماه سال جاری 5 هزار و 622 عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با خردادماه سال گذشته از افزایش 34 درصدی حکایت می‌کند. این در حالی است که شهرستانی‌ها در خردادماه سال جاری 880 عنوان کتاب منتشر کردند که در مقایسه با خردادماه سال گذشته با کاهش 34 درصدی رو به رو شده‌اند.
 
کتاب‌های منتشرشده در یک ماهه خرداد سال 96 توسط 5 هزار و 66 پدیدآورنده منتشر شده است که از این تعداد 1182 پدیدآورنده زن و 3884 پدیدآورنده مرد بوده‌اند. همچنین در همین دوره زمانی در سال گذشته تعداد 5448 پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد 1253 پدیدآورنده زن و 41955 پدیدآورنده مرد بوده‌اند.
 
انتشارات مدرسان‌شریف با انتشار 206 عنوان كتاب در خردادماه سال جاری در جايگاه پُركارترين ناشر عمومی قرار گرفت و انتشارات جنگل، سنجش و دانش، نشر چشمه، کانون اندیشه جوان، مدرسان برتر، گزینه پارسیان طب، نگاه، راه و سخنوران در جايگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

انتشارات هوپا با  135عنوان كتاب در خردادماه سال 96 در رده نخست پُركارترين ناشر كودک قرار گرفت و انتشارات قدیانی، پرتقال، شهر قلم، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، پیدایش، جنگل، گوهر اندیشه، شرکت انتشارات فنی ایران و ابوعطا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
 
از جمله ناشران آموزشی پُركار در خردادماه سال جاری می‌توان به بين‌المللی گاج، شركت انتشارات كانون فرهنگی آموزش، خيلی‌سبز، اندیشه خوارزمی، الگو، لوح قلم، دانش آفرین، رشد اندیشه، حرف آخر آموزش و مبتكران اشاره کرد.
 
كتاب «فرازهایی از وصیت‌نامه الهی ـ اخلاقی» آیت‌الله العظمی مرعشی‌نجفی، مرجع عالیقدر و فقیه اهل بیت (ع) بزرگ فرهنگیان میراث اسلامی و كتاب «ارتباط با خدا: مناجات‌الصالحین» با 50 هزار نسخه در صدر پُرشمارگان‌ترين كتاب‌ها در خرداد ماه 96 قرار گرفته‌اند.
 
كتاب‌های «واجب فراموش شده: راهبردهای مقام معظم رهبری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر» و «رمضان، اُنس با قرآن» به‌ترتیب با 18 و 8 نوبت چاپ در جايگاه پُرتكرارترين كتاب‌های خردادماه سال 96 قرار گرفتند.
خردادماه عنوان کتاب‌های پدیدآورنده منتشر تعداد انتشارات اندیشه بیشترین گذشته درصدی گرفتند مقایسه افزایش جايگاه بوده‌اند كانون آموزش پُركارترين اختصاص رسیده زمانی عمومی ادبیات دادند تومان متوسط میزان خرداد