برگزیده ها
160 هزار میلیارد تومان برای تکمیل 22 هزار طرح نیمه تمام صنعتی نیاز است

مازندمجلس: بیرجند - ایرنا - قائم مقام، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تکمیل، تجهیز و راه اندازی 22 هزار طرح نیمه تمام صنعتی با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی، 160 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

مازندمجلس: محمود دودانگه، چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صنعتگران برتر خراسان جنوبی ، با بیان اینکه طرح های نیمه تمام را می توان با صرف سرمایه گذاری محدود تبدیل به محصول کرد، گفت: با اتمام این طرح ها، بیش از 600 هزار شغل ایجاد خواهد شد.
وی افزود: بر اساس گزارش ها تا پایان سال گذشته 60 هزار طرح نیمه تمام صنعتی در دست اجرا بود و اگر قرار است، کشور از رکود خارج شود در درجه نخست، طرح های نیمه تمام با 20 تا 99 درصد پیشرفت کار باید مدیریت و تکمیل شود.
به گزارش ایرنا، دودانگه، با بیان اینکه سیاست گذاری های کلان اقتصادی آنگونه که باید باشد، نیست، اظهار کرد: مهمترین چالش این است، سازمانی که باید مغز متفکر اقتصادی باشد نتوانسته است نقش خود را به درستی انجام دهد لذا انبوهی از سرمایه گذاری ها و تلاش ها انجام شد، اما نتیجه مطلوب به دست نیامد.
وی با طرح این سئوال آیا تمرکز بیش از اندازه در حوزه اقتصادی با کمبود امکانات درست است؟، گفت: اگر مدل کلان اقتصادی فراهم شود و جواب درست این سئوال را می توان یافت و آن وقت باید سیاست گذاری و برنامه ریزی کرد.
وی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل نبود نظام عاقله قوی، علاقه مندیم در تمام حوزه های کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و ... موفق باشیم، باید مشخص کرد، در کدام حوزه باید تمرکز کرد.
دودانگه یادآور شد: در تمام بخش های صنعتی می خواهیم حرف اول را بزنیم، در هیچ جای دنیا از چنین رویکردی جواب نگرفته اند، با منابع محدود نمی توان تمام بخش ها را در همه زمینه ها تقویت کرد، بنابراین حتما باید اولویت گذاری شود.
وی با تاکید به اینکه باید منابع محدود را به صورت بهینه مصرف کرد، افزود: با توجه به اتفاقی که 40 سال گذشته رخ داد، انتظار داشتیم در همه حوزه ها موفق باشیم اما به دلیل محدود بودن منابع، نبود اولویت بندی و ... ناچار شدیم بازارهای داخلی را به کشورهای خارجی واگذار کنیم و در بازارهای بین الملی حضور ماندگار نداشته باشیم.
قائم مقام معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بررسی شاخص های بین المللی در ارتباط با جایگاه ایران در انظار دیگران اشاره کرد و افزود: در حوزه فضای کسب و کار در سال 2017 از 190 کشور، ایران در رتبه 120 قرار داشت.
دودانگه ادامه داد: همچنین ایران در رقابت پذیری جهانی در جایگاه 76، رقابت صنعتی رتبه 66، آزادی اقتصادی رتبه 171، توسعه انسانی رتبه 69 و لجستیک بین 190 کشور دنیا در رتبه 96 قرار دارد.
وی اضافه کرد: کشور در شاخص های مختلف وضعیت مناسبی ندارد، باید تلاش کرد وضعیت شاخص های بهبود یابد، طبیعتا با هدف گذاری برنامه ها این مهم محقق خواهد شد.

** بهره وری حلقه گمشده اقتصاد ایران است
وی بهره وری را حلقه گمشده اقتصاد ایران دانست و یادآور شد: یکی از دلایلی که نتوانسته ایم به رشد اقتصادی مطلوب برسیم نبود بهره وری است، در طول نیم قرن گذشته هر جا سرمایه گذاری شد، رشد داشته ایم.
دودانگه با بیان اینکه رشد ناشی از سرمایه گذاری و بهره وری است، افزود: 99 درصد رشد اقتصادی ناشی از سرمایه گذاری است، دولت و حاکمیت باید زمینه کار و بهره وری را برای فعالان اقتصادی فراهم کند.
این مسئول با بیان اینکه تقاضا و تامین مالی از مشکلات عمده بخش صنعت، معدن است، گفت: برای حل این مشکلات به صورت هم زمان باید هدف گذاری شود.
در این مراسم که شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ، سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولان بخش صنعت، معدن و تجارت استان حضور داشتند، از صنعتگران برتر استان تجلیل شد
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*

گذاری اقتصادی دودانگه اینکه سرمایه افزود تجارت محدود صنعتی منابع باشیم گذشته اولویت بازارهای زمینه گمشده یادآور معاون استان اقتصاد رقابت وضعیت جایگاه مشکلات نتوانسته خراسان جنوبی صنعتگران تجلیل تکمیل گزارش سیاست تمرکز فراهم سئوال مطلوب وزارت برنامه