برگزیده ها
ادامه تک‌وپاتک‌های اصلاح‌طلبان /مجلس اصلاحات پا می‌گیرد؟

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - تک‌وپاتک‌های چهره‌های اصلاح‌طلب در حالی ادامه دارد که رسول منتجب‌نیا برای حل این اختلافات پیشنهاد تشکیل مجلس اصلاحات و مناظره کارشناسانه بین حامیان و منتقدان شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را مطرح کرده است.

مازندمجلس:الهه محمدی: ماجرای بگو و مگوهای اصلاح‌طلبانه میان چهره‌های اصلاح‌طلب در حالیادامه دارد که به نظر می‌رسد روز به روز این موضوع رنگ و لعاب جدیدتری به خود می‌گیرد؛ در روزهایی که اصلاح‌طلبان مست پیروزی دوباره‌شان در انتخابات ریاست جمهوریبودند اظهارنظرهایی از سوی بعضی از چهره‌های اصلاح‌طلب بحث و جدل‌هایی را رقمزد که به نظر حالا حالاها دامن اردوگاه چپ را رها نخواهد کرد.

هر چند اولیناختلافات درباره نوع عملکرد این شورا به چگونگی بستن لیست شوراها برمی‌گشت اما ایناختلافات روز به روز گسترده‌تر شد تا جایی که منتقدان این شورا یک روز دم ازانحلال شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان  بزنند و روز دیگر عده‌ای همین پیشنهاد را تخطئهکنند و بگویند اگر لازم باشد آن را اصلاح می‌کنیم و حتی برای ارزیابی عملکرد اینشورا پرسش نامه طراحی کنند. بطوریکه در جریان نشست پنجشنبه هفته گذشته شورای عالیسیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با شوراهای اصلاح طلبان استان‌ها، پرسشنامه مربوط بهارزیابی عملکرد شورای عالی در بین نمایندگان استانی شورای عالی توزیع شد تا آن‌هابا تکثیر آن در استان‎های متبوع خود نسبتبه چگونگی عملکرد شورای عالی اظهارنظر کنند تا در گام بعدی این پرسشنامه در اختيارنخبگان و صاحب نظران قرار بگیرد. 

علاوه بر این بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی هم شورایعالی را قابل اصلاح دانسته و اعلام کرده که شعار ما اصلاح است بنابراین هرجا نیاز بهاصلاح باشد قطعا این اتفاق رخ خواهد داد اما اینکه قرار باشد این انسجام به دلیلنقد عده ای به هم بخورد اساسا امکان آن وجود ندارد.

دعوت به گفتمانی درون جناحی
قطعا می توان توزیع این پرسشنامه ها را واکنشی به اظهاراتمخالفان این شورا دانست؛ چندی پیش بود که چهره هایی همچون حجج الاسلام رهامی،منتجب نیا و هادی خامنه ای از مخالفتشان با ادامه مسیر شورای عالی سیاست گذاریگفتند و در حالی این شورا را نشانه ای از استبداد و خودکامگی معرفی کردند که ایناظهارات بلافاصله واکنش هایی را برانگیخت که البته مهمترین واکنش اظهارات محمدرضاعارف به عنوان رییس شورای عالی بود. او نه تنها از برچسب دیکتاتوری زدن به شورایتحت مدیریتش به سختی انتقاد کرد که تلویحا هم هشدار داد که اگر لازم باشد برای روشنگری سکوتش را خواهد شکست، او مننقدانش را به خانه اش دعوت کرد تا به آن جا بروند و برای اختلافات راه چاره ایبیندیشند.

گرچه این فقط محمدرضا عارف نبود که مخالفان شورای عالی سیاست گذاریاصلاح طلبان را به گفتمان درون جناحی و نه انتقادات علنی و مجازی دعوت می کرد؛ قاسممیرزایی نیکو نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی هم که به نظر از ادامه زد وخوردهای اصلاح گرایان در رسانه ها و فضای مجازی خلقش تنگ شده، به اصلاح طلبانپیشنهاد داد که اگر حرفی هم دارند داخل خانه بنشینند و حل کنند نه اینکه به بیرونمنتقل کنند.

او هم مانند صادق زیباکلام از دیگر فعالان اصلاح طلب، به جریاناصلاحات زنهار داده است؛ زنهار برای جلوگیری از ایجاد ضربات جبران ناپذیر به بدنهجریان اصلاحات. ضرباتی که می تواند اعتماد عمومی مردم را نشانه بگیرد و البته کاررا برای اردوگاه چپ ها در انتخابات های سال 98 و 1400 سخت کند.

راه چاره‌ای دیگر؛ تشکیل مجلس اصلاحات

اما امروز این ماجرا وارد فاز جدیدتری شد؛ بطوریکه حجت الاسلام منتجبنیا قائم مقام حزب اعتماد ملی که خودش آغازگر انتقادات گسترده به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و خواهان انحلال شورای عالی سیاست گذاری و سپردن کارها به دستاحزاب اصلاح طلب بود، ضمن نامه ای با تاکید بر این خواسته های خود، برای برون‌رفتاز وضعیت فعلی و رفع ریشه‌ای اختلافات و وحدت اصولی اصلاح‌طلبان، پیشنهاد تشکیلمجلس اصلاحات و مناظره کارشناسانه بین حامیان و منتقدان شورای‌عالی را مطرح کردهاست.

منتجب نیا در حالی این پیشنهادات را ارائه کرده است که از  لحن، ادبیات و تحلیل‌های برخی منتقدان اظهاراتخودش در رسانه‌ها و جلسات گلایه کرده و گفته این اظهارات تا حدّی گزنده،غیرمنصفانه و بعضا کینه ورزانه بوده است. او هدف از اظهارات پیشینش را صرفا از سردلسوزی و پیشگیری از خطری بزرگ و خانمان‌سوز که کیان اصلاحات را هدف گرفته است، اعلامکرده است و گفته است: « ما به‌اینباور رسیده‌ایم که جریان نوظهور شورای سیاستگذاری که هنوز عمر آن به‌سه سال نمی‌رسدصرفا به‌منظور رفع اختلافاتی که برخی دوستان به‌وجود آوردند شکل گرفت و ما هم باهمین هدف و صرفا به‌عنوان امری موقّت و چندماهه آن را پذیرفتیم و علی‌رغم میل قلبیبه‌خاطر حفظ وحدت آن را تحمّل کردیم و حتّی برای مدیریت و سازمان آن نهایت تلاشخود را به‌کار بردیم و لیکن انتظار داشتیم این سازمان غیرقانونی، نامأنوس و خلافرویه رایج تحزب و عقلانیت در جهان امروز و مغایر با روح آزادگی و اصلاح‌طلبی پس ازانتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برچیده شود و همچون ۳۶ سال گذشته احزاب قانونی و فراگیر، مدیریت و هدایت سیاسی کشور را عهده‌دارشوند تا هم دموکراسی و اصلاحات مفهوم پیدا کند و هم به‌سمت توسعه سیاسی پیش برویم.اما متأسفانه برخی دوستان با انگیزه‌های متفاوت در صددند این ساختار غیردموکراتیکو ناعادلانه را برای همیشه نهادینه کنند و عجیب‌تر آن‌که در همین حال شعار اصلاح‌طلبیو دموکراسی و ضدانحصار می‌دهند! گوییاین افراد که در انتخابات سال ۸۴ بعد ازمدت‌ها شعارهای فضایی علیه حکم حکومتی برای نیل به‌قدرت با دخیل بستن به‌آقایحدادعادل، متوسل به‌حکم حکومتی شدند، این بار می‌خواهند با این رفتارهای محفلی خودرسما اعلام کنند که از همه شعارهای خود مانند ضرورت توسعه سیاسی و جامعه مدنی توبهکرده و به‌رفتارهای محفلی جریان رقیب دخیل بسته‌اند!»

او ادامه داده است: «پیشنهاد این‌جانب برای عبور از این عقبه خطرناکاین است که مجلسی با حضور اصلاح‌طلبان سراسر کشور البته نه گزینشی، بلکه از سلایقو احزاب مختلف به‌طور مساوی در مرکز تشکیل و دیدگاه‌های گوناگون مستدل مطرح شود ودر صورت لزوم پس از طرح نظرات، رأی‌گیری به‌عمل آید؛ نظیر پیشنهاد شیخ اصلاحات پساز اقدام نامعقول برخی از بزرگان اصلاح‌طلب و زمینه‌سازی پیروزی جریان مقابل درسال ۸۴ که متأسفانه با کارشکنی برخی با بهانه‌هاییچون اکنون زمان مناسب نیست به‌محاق رفت! یا این‌کهمناظراتی تخصصی و کارشناسانه بین نمایندگان دو دیدگاه با حضور شخصیت‌ها، احزاب وگروه‌های اصلاح‌طلب برگزار و پس از ارائه نظرات طرفین آن هم بدون توسل به‌اتهامزنی، شانتاژ و صرفا با ارائه مستندات مسلم و اقامه برهان و با دریافت نظرات اصلاح‌طلبانکشور در این زمینه تصمیم گیری شود و برای همه اصلاح‌طلبان کشور ارزش و کرامت و نقشو تأثیر منظور و بساط شهروند درجه یک و دو و ... حداقل در میان اصلاح‌طلبان جمع شود.»

تصمیمی سخت برای بزنگاهی دیگر

حالا تشکیل مجلس اصلاح طلب هم به پیشنهادات دیگری همچون انحلال شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، ترمیم و اصلاح این شورا و ادامه مسیر این شورا باتاکید بر رهبری فردی جریان اصلاحات با همان روند قبلی، اضافه شده است و البته حالااین اصلاح طلبان هستند که هرچند پیروز میدان انتخابات بودند اما باید برای آیندهتحرکات سیاسی شان تصمیم بگیرند. تنها دو ماه از پیروزی شیرین آن ها در دو انتخاباتمهم گذشته است و این تک و پاتک های لفظی و کنایه آمیز چهره های اصلاح طلب علیهیکدیگر کار را برای ادامه مسیر آن ها سخت تر خواهد کرد. مسیری که گرچه شاید بهاندازه سال های بعد از اتفاقات سال 88 سنگلاخی نباشد اما همچنان راهی نه چندانآسان برای فتح مجلس یازدهم و البته دولت سیزدهم برای اردوگاه چپ ها است.

آن‌ها در حالی دم از این می‌زنند که اختلافاتشان را در درون خودشان حل کنند که نه در خانه احزاب چندان با هم یک کاسه اند و نه همه آن‌ها شورای عالی اصلاح طلبان را قبول دارند که بخواهند زیر پرچم آن ندای وحدت سر بدهند.

باید دید آیا اصلاح گراها وحدترویه شان را حفظ خواهند کرد و زیر این وحدت رویه حلاوت پیروزی های پی در پی شان راتمدید می کنند یا با در نظر گرفتن پیشنهادات جدیدی همچون انحلال، ترمیم و نوسازی شورایعالی سیاست گذاری، مناظره کارشناسانه بین حامیان و منتقداناین شورا و تشکیل مجلس اصلاحات راه دیگری را برای ادامه مسیر انتخاب خواهند کرد؛تصمیمی سخت برای بزنگاهی دیگر.

29219

اصلاح شورای اصلاحات اصلاح‌طلبان ادامه طلبان سیاست البته جریان تشکیل پیشنهاد عملکرد سیاسی اصلاح‌طلب پیروزی انتخابات همچون احزاب انحلال پیشنهادات نظرات ارائه کارشناسانه گذاری اظهارات پرسشنامه منتقدان اردوگاه اسلامی گذشته شورایعالی دموکراسی توسعه متأسفانه جدیدتری اینکه چگونگی دوستان مدیریت شعارهای حکومتی ترمیم آن‌ها خواهند دیگری بزنگاهی چهره‌های تصمیم محفلی حامیان انتقادات مجازی دارند اختلافات توزیع نشانه واکنش بگیرد مانند زنهار اعلام مناظره بطوریکه الاسلام سیاستگذاری اعتماد نمایندگان امروز منتجب