برگزیده ها
اولین کنتور هوشمند گاز در ایران با موفقیت آزمایش شد/ اجرای آزمایشی روی 5 هزار کنتور

مازندمجلس: مدیرعامل همراه اول گفت: اولین تست موفق کنتور گاز در شبکه NB-IOT در ۲۱ تیرماه در ایران انجام شد که 5 هزار کنتور در مرحله آزمایشی در حال بهره برداری است.

مازندمجلس:، وحید صدوقی در مراسم افتتاح پروژه‌های همراه اول در آستانه بهره برداری از فاز 3 شبکه ملی اطلاعات، با بیان اینکه تاکنون همراه اول 140 محصول ارائه کرده است، گفت: طی سه ماه گذشته نیز 10 سرویس و محصول جدید به مشترکان ارائه شده است.

مدیرعامل همراه اول با تشریح وضعیت اپراتور اول در تعداد مشترک اظهار داشت: طی یکسال گذشته ترافیک دیتای 4G، 20 برابر شده و هم اکنون همراه اول حدود 25 میلیون مشترک دیتا دارد و در سال گذشته بیش از 12 میلیون سیم کارت واگذار کرده که از این تعداد بیش از 9 میلیون آن ثبت و فعال شده است.

صدوقی افزود: همراه اول بیش از 2.1 میلیون مشترک جدید در سه ماهه نخست امسال جذب کرده و ضریب نفوذ اپراتور اول در کشور83.6 درصد است. همراه اول طی 4 سال دولت یازدهم بیش از 26 میلیون مشترک جدید جذب کرده است.

مدیرعامل همراه اول با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات و رگولاتوری با ارائه طرح ترابردپذیری زمینه ایجاد رقابت شفاف را فراهم کرده‌اند، گفت: تا دیروز برآیند همراه اول 24455 مثبت بوده، اپراتور دوم 19324 منفی و اپراتور سوم 5131 منفی بوده است. همراه اول با توجه به 23 سال سابقه، طی چند سال اخیر شبکه خود را نوسازی کرد و با خدماتی که به مشترکان ارائه کرد، موجب شد، حتی مشترکان سایر اپراتورها را نیز جذب کند که این عملکرد تقریباً خلاف روند همه کشورهای دنیا بود. در تمام کشورهای دنیا اصولاً اپراتور اول سهم بازار از دست می دهد و برای ما این اتفاق نیفتاد.

صدوقی اقدامات همراه اول در فاز 3 شبکه ملی اطلاعات را تشریح کرد و  گفت: در بحث شبکه های مترو و انتقال توسعه فیبر سایت ها جهت پشتیبانی از موبایل باند پهن، در فاز سوم 8220 سایت به فیبر متصل شده است. در محور شبکه های دسترسی نیز در پایان فاز سوم 13860 سایت نسل دو نوسازی شده است، 1042 شهر و 970 روستا به شبکه نسل 3 و 710 شهر تحت پوشش شبکه نسل 4 همراه اول قرار گرفتند. در محور مراکز تبادل ترافیک(IXP) نیز که قرار بود 40 گیگ ظرفیت نوسازی شود، هم اکنون حدود 50 گیگ ظرفیت ایجاد شده است.

مدیرعامل همراه اول با اشاره به توسعه زیرساخت های مدیریت دسترسی به اینترنت، از ارایه سیم کارت دانش آموزی «انارستان» و سیم کارت کودک و نوجوان «درسا» خبر داد و گفت: طی یک ماه گذشته حدود 300 هزار سیم کارت انارستان واگذار شده است که روند خوبی دارد و امیدواریم با ارائه تبلت بومی، محتوای بهتری به دانش آموزان ارائه کنیم.

صدوقی با اشاره به راه اندازی رسانه تعاملی و مدیریت آموزش مجازی همراه اول بیان داشت: برای ارائه IPTV راساً ورود نکردیم؛ بلکه زیرساخت ایجاد کردیم. سامانه تابان را هم برای اصناف کشور راه اندازی کردیم. ما آمادگی داریم برای تمام شرکت هایی که مجوز IPTV دریافت کردند، زیر ساخت لازم را مهیا کنیم. همچنین در آموزش و پرورش کار بزرگی انجام شد؛ حدود 2.9 میلیون معلم از طریق سامانه هایی که راه اندازی کردیم آموزش دیده اند. در سامانه اصناف از 9000 هزار آموزشگاه کشور، الان 1020 آموزشگاه پنل دریافت کرده اند، حدود 4200 استاد برای این سامانه تعریف شده است که بزودی با سایر اصناف نیز تفاهم نامه امضاء می شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت سایت های موبایل باند پهن همراه اول نیز اظهار داشت: هم اکنون که در پایان فاز 3 شبکه ملی اطلاعات قرار داریم، تعداد 13860 سایت نسل 2.75 ، 16491 سایت نسل 3.9 و 9700 سایت نسل 4.5 راه اندازی شده که این حجم از راه اندازی که با کمک توان داخلی صورت گرفته، بی نظیر است.

صدوقی با بیان اینکه در بهمن ماه سال 95 با شرکت ملی گاز ایران در خصوص هوشمند سازی کنتورهای گاز تفاهم نامه امضاء شده، تصریح کرد: در 21 تیرماه سال جاری اولین تست موفق کنتور گاز در شبکه NB-IOT در ایران انجام شد که هم اکنون 5000 کنتور در فاز پایلوت در حال بهره برداری است. البته در منطقه هم پنج روز قبل اولین بار این طرح اجرایی شده است. ما امیدواریم این طرح را روی کنتورهای آب و برق نیز انجام دهیم که این امر یک تحول بزرگ را در کشور ایجاد می کند.

مدیرعامل همراه اول در خصوص درآمد و سود این شرکت در سه بازه زمانی «4 سال پیش از خصوصی سازی»، «4 سال نخست خصوصی سازی» و «4 سال دولت یازدهم» نیز اظهار داشت: درآمد همراه اول در 4 سال پیش از خصوصی شدن حدود7900 میلیارد تومان، در 4 سال نخست خصوصی سازی حدود 20100 میلیارد تومان و در 4 سال دولت یازدهم به 37100 میلیارد تومان افزایش یافته است که رشد خوبی است.

همچنین در این بازه زمانی سود شرکت از 2400 میلیارد تومان به 5500 میلیارد و در ادامه به 10200 میلیارد تومان رسیده است.

صدوقی با اشاره به افتتاح پروژه های کلان ملی اپراتور اول در دولت یازدهم گفت: در این 4 سال بیش از 8000 میلیارد تومان پروژه انجام شده است که  2450 میلیارد تومان آن مربوط به افتتاح پروژه های توسعه باند پهن و نوسازی و ارتقاء شبکه در شهریور 94، 4147 میلیارد تومان آن مربوط به افتتاح پروژه های توسعه باند پهن به مناسبت دهه مبارکه فجر در بهمن 95 و 1475 میلیارد تومان آن مربوط به افتتاح فاز 3 شبکه ملی اطلاعات در امروز است.

وی مبالغ پرداختی به خزانه دولت در 4 سال دولت یازدهم را حدود 19300 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که 4 سال پیش از خصوصی سازی یعنی سال 84 تا 87 حدود 3700 میلیارد تومان به دولت پرداخته بودیم.

صدوقی افزود: ارزش بازار همراه اول طی 4 سال گذشته از 8839 میلیارد تومان به 14590 میلیارد تومان افزایش یافته است که در بورس تقریباً کم نظیر است.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه همراه اول رتبه اول در استفاده حداکثری از منابع و مهارت های ایرانی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس ارزیابی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را کسب کرده است افزود: اپراتور اول در چهار سال گذشته در ارزیابی رگولاتوری که بر اساس استاندارد EFQM صورت می‌گیرد، همواره رتبه اول را کسب کرده است.

صدوقی با بیان اینکه طی یکسال گذشته بر اساس اعلام معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات سهم بازار همراه اول افزایش یافته است، تصریح کرد: سهم بازار همراه اول طی 18 ماه اخیر با توجه به نوسازی انجام شده از 57درصد به  59درصد افزایش یافته است؛ اگر ما آمار رومینگ ملی را هم اضافه کنیم که روزانه حدود یک میلیون و 100 هزار مشترک از اپراتورهای دیگر از شبکه همراه اول استفاده می کنند، سهم بازار ما به حدود 60درصد می رسد.

در این مراسم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران حضور داشتند.

در این مراسم از تلویزیون تعاملی (IPTV) همراه اول، سامانه آموزش مجازی همراه اول، سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای (سپهتن)، پروژه هوشمند سازی کنتورهای گاز بر بستر NB-IOT، سامانه USSD امن، زیرساخت کلید عمومی (PKI) رونمایی شد.

همچنین مجوز ارائه پلتفرم IPTV به همراه اول از سوی صدا و سیما اعطا شد و تفاهم نامه همکاری بین همراه اول و دانشگاه صنعتی شریف درخصوص فعالیت‌های مرتبط با 5G با تمرکز بر NFV/SDN به امضا رسید.

ب

همراه میلیارد تومان ارائه صدوقی گذشته اپراتور مدیرعامل میلیون سامانه اطلاعات بازار پروژه مشترک نوسازی خصوصی ارتباطات اینکه افتتاح یازدهم اندازی ایجاد یافته افزایش آموزش توسعه کنتور هوشمند اکنون همچنین اصناف کردیم زیرساخت تفاهم فناوری مربوط اولین اشاره مراسم کنتورهای مشترکان افزود اظهار تعداد برداری درآمد زمانی تصریح امضاء تقریباً رگولاتوری ارزیابی دانشگاه صنعتی استفاده وزارت کشورهای ترافیک یکسال آموزشگاه انارستان امیدواریم تشریح مدیریت دسترسی ظرفیت پایان تعاملی واگذار داریم دریافت وضعیت محصول مجازی موبایل 13860