برگزیده ها
14 سال نمایندگی اصولگرایان چه تاثیری در ذائقه مردم نکا داشت؟

اختصاصی مازندمجلس: در سال 96 با آنکه بیش از 62 درصد مردم مازندران به حسن روحانی رای دادند، اما تنها در یک شهرستان یعنی نکا، رای روحانی کمتر از رقبایش بود. از 72 هزار رای صحیح مردم نکا، بیش از 41 هزار رای سهم ابراهیم رئیسی بود و حدود 30 هزار رای سهم روحانی

مازندمجلس: بررسی و آنالیز آرای صندوق‌ها پس از انتخابات یک امر مهم و ضروری است. چگونگی و چرایی حرکت مردم یک شهر یا استان به سمت شخص یا جریان خاص، برای کنشگران سیاسی یک مقوله مهم است که می‌تواند در تحلیل رفتار و ذایقه افراد آن خطه نقش اساسی ایفا ‌کند.

تحلیل آرای یک شهرستان وابسته به پارامترها و دلایل متعدد و مختلفی است. فعالیت ستادی در ایام انتخابات، عملکرد دولت در آن منطقه، میزان مشارکت مردم و ... از شاخص‌های مهم در تحلیل آرا است. اما یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخابات ریاست جمهوری را باید تاثیر نمایندگان مجلس آن حوزه بر روی رفتار سیاسی مردم دانست.

مردم مازندران در انتخابات سال 96 حدود یک میلیون و دویست و هفتاد هزار رای به صندوق حسن روحانی که به نسبت سال 92 رشد 170 هزار تایی را شاهد بودیم.

 

افزایش آرای روحانی در شهرستان فریدونکنار

در سال 92 تمامی شهرستان‌های استان مازندران به غیر از یک شهرستان به حسن روحانی بیش از 50 درصد رای داده بودند. در آن سال تنها شهرستان فریدونکنار بود که حدود 43 درصد رای به روحانی داده بود.

اما همین شهرستان فریدونکنار در سال 96 آرای قابل توجهی به دولت تدبیر و امید دادند. مردم فریدونکنار از 37 هزار رای صحیح، بر روی بیش از 20 هزار رای نام حسن روحانی را نوشتند.

در یک نگاه کلی اگر بخواهیم آرای مردم فریدونکنار را در این چهار سال تحلیل کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار از سال‌های 1386 تا 1394 نماینده‌ای اصولگرا به خود دیده است.

مقداد نجف‌نژاد نماینده دوره‌های ششم، هشتم و نهم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 ، بیانیه حمایت از قالیباف را امضا کرده بود.

اما در سال 96 اوضاع به کلی فرق می‌کرد. فریدونکناری‌ها که توانسته بودند سردار نانواکناری را به مجلس بفرستند، با انگیزه بیشتری در انتخابات شرکت کردند و اینبار بیش از 56 درصد به روحانی رای دادند.

 

کاهش آرای روحانی در شهرستان نکا

در سال 96 با آنکه بیش از 62 درصد مردم مازندران به حسن روحانی رای دادند، اما تنها در یک شهرستان یعنی نکا، رای روحانی کمتر از رقبایش بود.

از 72 هزار رای صحیح مردم نکا، بیش از 41 هزار رای سهم ابراهیم رئیسی بود و حدود 30 هزار رای سهم روحانی.

اگر به بررسی نماینده‌های این حوزه در مجلس بپردازیم، متوجه می‌شویم بیش از 14 سال است که نمایندگی این حوزه در دست اصولگرایان است. در دوره هفتم مجلس جمشیدی، دوره نهم و دهم احمد علی مقیمی و در حال حاضر علی محمد شاعری نمایندگی این حوزه را در اختیار دارند.

نکته جالب‌تر این است که حدود یک دهه اخیر نمایندگان این حوزه از بهشهر بوده‌اند و کاندیداهای نکا نتوانستند در سه انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی موفق شوند.

این حس سرخوردگی قطعا عامل مهمی بود که رای دولت تدبیر و امید در شهرستان نکا به طرز محسوسی کاهش یابد. قطعا گرایش نماینده این حوزه که اعلام حمایت رسمی از ابراهیم رئیسی داشت تاثیر مستقیمی در آرای مردم این سه شهرستان داشته است. کمااینکه در شهرستان‌ گلوگاه نیز که همواره آرای آن به طیف چپ بود، شاهد رای حداقلی روحانی در مقابل رئیسی بودیم که این موضوع تاثیر بالای نماینده این شهرستان در گرایش سیاسی مردم را نشان می‌ دهد.

14 سال نمایندگی اصولگرایان چه تاثیری در ذائقه مردم نکا داشت؟ تحلیل آرای مردم نکا در انتخابات ریاست جمهوری شهر نکا