برگزیده ها
موافقت‌ اصولی‌‌ تأسیس ایرلاین‌‌ها طبق دستورالعمل کفایت سرمایه است

مازندمجلس: معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: موافقت اصولی‌هایی که سازمان هواپیمایی کشوری برای تأسیس شرکت‌های هواپیمایی صادر کرده است، بر اساس کفایت سرمایه و تأمین حداقل رقم مذکور است که تعداد هواپیماها نیز مشمول همین کفایت سرمایه است.

مازندمجلس:علی عابدزاده ، درباره مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری در آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های هواپیمایی و تأمین کفایت سرمایه و الزام وجود پنج فروند هواپیما، اظهار داشت: موافقت اصولی‌هایی که سازمان هواپیمایی کشوری برای تأسیس شرکت‌های هواپیمایی صادر کرده است، همه بر اساس کفایت سرمایه و تأمین حداقل رقم مذکور است که تعداد هواپیماها نیز مشمول همین کفایت سرمایه است.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت‌‌های هواپیمایی در ناوگان هوایی کشور منوط به آن است که راهکار لازم برای انجام عملیات پرواز داشته باشند و کفایت سرمایه را تأمین کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه هیچ گذشتی در این‌باره نخواهیم داشت، گفت: شرکت هواپیمایی جدیدی که بخواهد فعالیت خود را در ایران آغاز کند، حتماً باید رقم کفایت سرمایه را تأمین و به تعداد هواپیمای موردنظر برسد، البته این بستگی به نوع عملیات پرواز شرکت‌ها دارد، برخی از گواهینامه‌ پرواز شرکت‌ها تعداد هواپیمای کمتری می‌خواهد که این بسته به نوع فعالیت ‌آن ایرلاین است.

به گزارش فارس اواخر سال 94 بود که سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل کفایت سرمایه را برای تأسیس شرکت‌های هواپیمایی جدید و فعالیت شرکت‌های فعال، ‌مصوب و ابلاغ کرد.

طبق این دستورالعمل‌ اگر شرکت هواپیمایی بخواهد، به صورت FULL AOC فعالیت کنند، باید 350 میلیارد تومان سرمایه داشته باشند‌؛ طبق این دستورالعمل متقاضیان برای تأسیس‌ ایرلاین باید از هواپیماهای زیر 15 سال استفاده کنند که البته استثناهایی وجود دارد که سقف این محدودیت سنی به 20 سال برسد؛ میزان ساعت پرواز هواپیما،‌ نوع و تایپ آن و توانمندی‌ هواپیما می‌تواند سقف این محدودیت سنی را تا 20 سال افزایش دهد.‌

طبق این مصوبه شرکت‌ها برای انجام پروازهای باری کفایت سرمایه 50 میلیارد تومان، پروازهای برنامه‌ای داخلی 175 میلیارد تومان، پروازهای بین‌المللی برنامه‌ای 200 میلیارد تومان، پروازهای چارتری داخلی 140 میلیارد تومان، پروازهای چارتری بین‌المللی 175 میلیارد تومان و برای ایرتاکسی نیز 30 میلیارد تومان باید کفایت سرمایه داشته باشند؛ اگر شرکتی نتواند رقم کفایت مالی 350 میلیارد تومان را محقق کند، با توجه به مقدار سرمایه‌ای که دارد‌ باید پروازهایی که ذکر شد را فقط انجام دهد‌.

البته شرکت‌های هواپیمایی‌ قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی برای تأسیس ایرلاین و ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه را سخت‌گیرانه می‌دانند و معتقد هستند دستورالعمل تأسیس ایرلاین و دستورالعمل‌های عملیاتی شدن شرکت‌های هواپیمایی، مصوب سازمان هواپیمایی برای احراز توانایی مالی متقاضیان ورود به این حوزه، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده که از ورود سرمایه به این صنعت جلوگیری می‌کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره می‌گوید: این ارقام در واقع این به نوعی خارج کردن بخش خصوصی از صنعت محسوب می‌شود، در حالی که باید تسهیلاتی فراهم شود تا بخش خصوصی که در صنعت وارد شده امکان حضور قدرتمندتری داشته باشد، ضمن آنکه بخش خصوصی جدید هم امکان حضور داشته باشد.

بنا به گفته اسعدی سامانی‌ این کفایت سرمایه شامل مجموع ناوگان، املاک و همه دارایی‌های شرکت هواپیمایی است که باید ارزیابی مالی شود و در صورت کمبود، افزایش سرمایه دهند، مشکل دیگر شرکت‌ها هم این است که براساس قانون مالیات‌ها، مالیاتی هم به آن تعلق می‌گیرد و همین هم موجب افزایش هزینه ایرلاین می‌شود.

دست‌اندرکاران بخش خصوصی صنعت حمل و نقل هوایی معتقد هستند، اگر مقرارت سخت‌گیرانه سازمان هواپیمایی مانع نشود، بخش خصوصی می‌تواند بدون استفاده از اعتبارات دولتی و بدون تکیه بر دولت در این صنعت سرمایه‌گذاری کند.

ب

هواپیمایی سرمایه کفایت میلیارد تومان شرکت‌های تأسیس خصوصی پروازهای ایرلاین کشوری پرواز تأمین شرکت‌ها دستورالعمل فعالیت البته هواپیما تعداد افزایش برنامه‌ای داخلی معتقد امکان سخت‌گیرانه چارتری بین‌المللی هواپیمای هوایی ناوگان مصوبه گفت‌وگو عملیات بخواهد محدودیت استفاده متقاضیان می‌تواند