برگزیده ها
معاون وزیر صنعت: نقش بخش خصوصی درصنایع کشور پررنگ می شود

مازندمجلس: تهران - ایرنا - معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت با اشاره به سهم 96 درصدی بخش خصوصی در معادن و بنگاه های کوچک و متوسط از تقویت حضور تشکل های صنعتی در دولت دوازدهم خبرداد و گفت: برنامه گسترده ای برای تقویت حضور تشکل های بخش خصوصی در دولت دوازدهم پیش بینی شده است.

مازندمجلس: به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی، «علی یزدانی» در این جلسه با تاکید بر پر رنگ شدن و اثرگذاری نقش بخش خصوصی در دولت دوازدهم با برنامه ریزی های انجام شده، گفت: در صورت ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی بخش خصوصی می توان شاهد تحول بزرگی در بخش تولید به ویژه صنعت در کشور بود.
وی افزود: مشکلات بخش صنعت باید در گلوگاه ها و از سوی تشکلها شناسایی شده و با ارایه راهکار به دولت معرفی شود .
وی با اشاره به سهم 96 درصدی بخش خصوصی در فعالیت های معدنی ادامه داد: در بخش صنعت نیز دولت به دنبال تقویت بخش خصوصی با تفویض اختیارات استانی است از این رو تشکل های به نمایندگی از بخش خصوصی با اشراف به مشکلات و واکنش به موقع می توانند نقش تعیین کننده در سیاستگذاری های کشور ایفا کننند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ضمن تاکید بر تعامل موثر تشکل ها با مجلس ودولت تصریح کرد: کمتر از یک ماه تا پایان دولت یازدهم باقی مانده بنابراین یک برنامه گسترده برای تقویت حضور تشکل ها در دولت دوازدهم پیش بینی شده به طوریکه فعال سازی و تقویت تمام تشکل ها و انجمن های همگن استانی در این برنامه در نظر گرفته شده است.
به گفته یزدانی، این برنامه در قالب نقش محوری تشکل ها در فعالیت های اقتصادی و صنعتی از همان ابتدای دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به اجرای دوره های آموزشی مدیران در سال گذشته و امسال اظهار کرد: در حوزه تعادل بخشی منطقه ای دوره ای برگزار شده و مدیران دولتی در آن شرکت کرده اند اما می توان با همکاری موسسه آموزشی آلمانی ، دوره های بعدی را برای مدیران بخش خصوصی برگزار کرد.
یزدانی با اشاره به موضوع تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با مخالفت 2 کمیسیون مجلس شورای اسلامی و موافقت 2 کمیسیون با اجرای این طرح به نظر می رسد بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای نیاورد.
وی ادامه داد: تفکیک وزارتخانه ها جز اینکه هزینه اضافی برای دولت داشته باشد نتیجه دیگری ندارد در صورتی که با تقویت بخش خصوصی نتیجه های قابل قبولی را می توان بدست آورد. بنابراین باید به دنبال تقویت بخش خصوصی و تفویض اختیارات به استان ها باشیم.

** ایجاد اشتغال روستا به روستا
یزدانی با تاکید بر ایجاد اشتغال جدید در روستاها بنابر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: کارگروهی به این منظور تشکیل شده و با سفرهای روستا به روستا، فرصت ها و پتانسیل های موجود را شناسایی می کند در برخی موارد راه اندازی واحدهای صنعتی نیازی به ارایه تسهیلات نداشته و با رفع موانع اداری امکان بهره برداری فراهم می شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به جلسه دو روز گذشته خود در شهرک صنعتی قرچک گفت: یک واحد صنعتی در این شهرستان و در 6 ماه آینده با اشتغالزایی 300 نفر به بهره برداری خواهد رسید که از تسهیلات بانکی استفاده نکرده است. همچنین در شهرک صنعتی شمس آباد نیز یک واحد صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد در 2 ماهه آینده به بهره برداری خواهد رسید که برای 500 نفر ایجاد اشتغال مستقیم خواهد کرد.
یزدانی همچنین از همکاری با موسسه اعتبارسنجی CRD ژاپن خبر داد و گفت: صنایع کوچک و متوسط برای دریافت خدمات از صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و نیز دریافت خدمات بانکی با مشکل اعتبارسنجی روبرو هستند بنابراین با همکاری این موسسه در آینده نزدیک تمام واحدهای صنعتی کوچک و متوسط می توانند اعتبارسنجی شوند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: تاکنون فقط یک موسسه در کشور اعتبارسنجی صنایع کوچک را انجام داده است که نتایج موفقی نداشته است.
وی همچنین با اشاره به موضوع تلفیق بانک ها اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل بانک صنایع کوچک در مجلس شورای اسلامی رای نیاورده است اما اکنون فرصت مناسبی است تا با مطرح شدن موضوع تلفیق بانک بتوانیم بانک توسعه SME ها را تشکیل دهیم از این رو اساسنامه ای بر اساس چهارچوب بانک صنعت ومعدن تهیه شده و درخواست آن از سوی وزیر صنعت، معدن وتجارت برای طرح در مجلس شورای اسلامی به دولت ارایه شده است.

** استقرار مرکز تجاری ایرانی در چین
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به اهمیت استقرار مرکز تجاری برای توسعه فعالیت های صنایع کوچک و متوسط گفت: فضایی به متراژ 1700 متر مربع از سوی اتاق بازرگانی چین به صورت رایگان برای استقرار مرکز تجاری صنایع کوچک و متوسط در یکی از بهترین برج های پکن اختصاص یافته است.
یزدانی همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه با سرپرست وزارت صنایع و معادن و وزیر کار عراق تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه قرار است تا 10 شهرک و ناحیه صنعتی احداث شود که در مذاکرات شفاهی 5 مورد آن در استان های مرزی عراق به توافق رسید اما 8 شهرک صنعتی در استان های مرزی ایران با امکانات زیربنایی اولیه وجود دارد که قابلیت استفاده در این تفاهم نامه را دارد.
همچنین در این جلسه غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران به بررسی برخی بندها و تبصره های قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه امسال پرداخت و خواستار همکاری تشکل ها جهت اصلاح برخی از بندهای این برنامه جهت حمایت از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های و نواحی صنعتی در تعامل با نمایندگان مجلس شد.
معاون صنایع کوچک سازمان به اختصاص 30 درصد عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی شهرستان‌ها برای تأمین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات در آنها و تکمیل طرحهای (پروژه‌های) نیمه‌تمام شهرک ها و نواحی صنعتی استان، به شرکت شهرک های صنعتی استان اشاره و خاطر نشان کرد: این بند و سایر موارد نظیر بانک صنایع کوچک ، افزایش سهم صنعت از تسهیلات بانکی ، حمایت هدفمند از صنایع دارای اولویت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و غیره باید با همکاری تشکل های صنعتی در جهت حمایت واحد های تولیدی اصلاح شود.
گفتنی است، در این نشست نمایندگانی از تشکل ها و اتاق های بازرگانی نیز حضور داشتند و به بیان نقطه نظران خود پرداختند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**٩١٣٢** تنظیم: فرزانه سلامت بخش** انتشار:مرضیه فاتحی

صنعتی صنایع خصوصی اشاره برنامه همچنین همکاری استان تقویت یزدانی اسلامی شورای موسسه واحدهای مدیرعامل اعتبارسنجی متوسط توسعه ایجاد نواحی وزارت موضوع معاون اشتغال روستا تسهیلات برداری تجاری بانکی تشکیل استقرار حمایت خدمات آینده تفکیک فعالیت اقتصادی تصریح دوازدهم ارایه اجرای بنابراین اظهار مدیران تاکید تلفیق افزود مشکلات دریافت شناسایی ارائه بازرگانی مستقر قانون ایرنا تفاهم اصلاح اختصاص تولیدی تفویض نتیجه تعامل اقتصاد آموزشی کمیسیون امسال گذشته تجارت مقاومتی توانند برگزار دنبال ادامه نداشته اختیارات موارد استانی استفاده