برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهرود گفت: منار آجری 924ساله مجموعه تاریخی بسطام پس از تحمل 40 سال هم‌زیستی با لوله‌های داربست مرمت می‌شود.

مازندمجلس:

آغاز مرمت منار سلجوقی در مجموعه تاریخی بسطامبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، حمیدرضا حسنی گفت: در این مرحله از مرمت اقداماتی همچون تخلیه بندها و بندکشی جدید همرنگ با منار (اُخرا)، تعویض آجرهای فرسوده و نصب آجرهای جدید، اصلاح تزیینات آجری منحصربه‌فرد و تثبیت منار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر داربست‌ها به‌دلیل حفظ پایداری منار برداشته نمی‌شوند، گفت: «ساخت این منار به دوره سلجوقیان برمی‌گردد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهرود افزود: منار آجری مجموعه تاریخی بسطام در سمت شرق مسجد بایزید و متصل به آن واقع شده که هم‌زمان با ساخت مسجد به‌دست رضی‌الدین محمد عیسی (هشتمین وارث و جانشین بایزید) در دوره سلجوقیه ساخته شده است.

وی گفت: براساس کتیبه کوفی آجری منار، این منار در سال 514 قمری ساخته شده و 14.5 متر ارتفاع دارد.

حسنی، با بیان اینکه تزیینات منار شامل چند بخش آجرکاری متفاوت است، افزود: تناسبی که بین این بخش‌ها از نظر تزیینات و طول آن‌ها درنظر گرفته‌اند نشانگر مهارت و ذوق هنرمندان سازنده آن است که در قسمت فوقانی منار نیز با چند ردیف آجرچینی ظریف و هنرمندانه تاج منار را به‌وجود آورده‌اند.

وی گفت: پلکان‌های منار به‌صورت مارپیچ در میان آن قرار گرفته و با سوراخ‌هایی که در بدنه منار تعبیه شده نور داخل آن را تأمین می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهرود افزود: قسمت فوقانی منار حرکت و جنبش محسوسی دارد و در زیرنویس یکی از عکس‌های قدیمی نوشته شده آدم که بالای منار می‌رود و به‌قوت تکان می‌دهد منار حرکت می‌کند.

 

تزیینات افزود گردشگری شاهرود بایزید فوقانی ساخته صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی بسطام تاریخی آجرهای اینکه اداره مجموعه