برگزیده ها
مازندمجلس: در صورت انتشار اسناد كافي در ارتباط با اطلاع كامل دونالد ترامپ از همكاري مشاوران و خانواده اش با مقامات روسيه به اتهام مداخله در انتخابات آمريكا موضوع استيضاح وي بيش از پيش قوت خواهد گرفت كه پس از ماجراي واترگيت، مي تواند دومين رسوايي سياسي را براي جمهوري خواهان رقم بزند.

طنین؛ با گذشت هشت ماه از انتخابات اخير ریاست جمهوری آمریکا كه به عنوان جنجالی ترین انتخابات در تاريخ اين كشور شناخته مي شود، مردم اين كشور هنوز از حواشي آن رهايي نيافته اند. اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از مسائل تنش زا بين مسكو و واشنگتن است كه در ماه هاي اخير بر روابط دو طرف سايه افكنده است و پس از باز شدن پاي پسر ارشد ترامپ به اتهام همكاري با روس ها، نگاه های بسیاری به این موضوع دوخته شده است و با گذشت شش ماه از رياست جمهوري دونالد ترامپ هر روز ابعاد جديدي از اين پرونده فاش مي شود.    

روسيه كه با حضور قدرتمندانه خود در تحولات خاورميانه و اروپا، مقامات آمريكايي را آچمز كرده است در ماه هاي اخير به كابوسي براي آمريكايي ها تبديل شده و پرونده ديگري را مقابل مردم و دولتمردان اين كشور گشوده  است. الآن جنجال  بر سر دخالت هکرهاي روسي در انتخابات رياست جمهوري آمريکا وارد مرحله تازه اي شده است و سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا و حزب دموکرات بر اين باورند که روسيه در انتخابات امريکا به نفع دونالد ترامپ دخالت کرده است و با جديت دنبال پيگيري اين قضيه هستند.

استعفاي مايكل فلين، مشاور سابق امنيت ملي كاخ سفيد به اتهام همكاري با روس ها در اولين ماه رياست جمهوري ترامپ تنها شروعي براي رسوايي هاي كاخ سفيد بود. در آن زمان رسانه هاي مشهور آمريكايي گزارش دادند كه بركناري فلين تازه شروع كار است و اين رسوايي به اينجا ختم نخواهد شد و دامن ديگر مقامات كاخ سفيد را نيز خواهد گرفت. هنوز هيچ سند مستدلي كه نشان دهد روس ها واقعا در انتخابات آمريكا مداخله كرده اند، وجود ندارد و اين اتهام زني ها تنها به واسطه گزارشهايي است كه از ديدار محرمانه مقامات نزديك به ترامپ با روسها منتشر شده است.  

ترامپ كه به لطف افشاي ايميل هاي هيلاري كلينتون رقيب دموكرات خود توانست كفه موازنه را به نفع خود تغيير داده و در نهايت پيروز انتخابات شود شايد هرگز تصور نمي كرد كه افشاگري عليه دموكراتها روزي گريبانگير خود و كابينه اش شود و اتهام همكاري با روسها و دخالت مسكو در انتخابات رياست جمهوري، رسوايي هاي بدتر از واتر گيت را براي او و خانواده اش در پي داشته باشد. اگر تا چندي پيش برخي مقامات كاخ سفيد در مظان اتهام ارتباط با روس ها قرار داشتند اين بار رد پاي خانواه و بستگان ترامپ در ميان است، تا جايي كه خبرها از احتمال استيضاح ترامپ در كنگره حكايت دارد.

رد پاي خانواده ترامپ در پرونده  
هرچند مقامات روسيه و شخص ولاديمير پوتين، رئيس جمهور اين كشور هر گونه دخالت در انتخابات آمريكا را رد كرده اند اما آمريكايي ها و به ويژه نمايندگان دموكرات كنگره درصدد هستند همه جوانب اين پرونده را فاش كنند. گزارش ديدار دونالد ترامپ جونيور فرزند ارشد ترامپ با يك وكيل روسي كه گفته مي شود اطلاعاتي را درباره هيلاري كلينتون در اختيار داشته، در هفته هاي اخير سوژه داغ رسانه ها شده است و برخي دموكرات ها طرح استيضاح رئيس جمهور را به كنگره ارائه داده اند.

ایجاد چنین جوی در فضای عمومی و رسانه ای آمریکا باعث شد تا پسر ترامپ در اقدامی پیشدستانه قبل از انتشار جزییات دیدار آنها و همچنین ایمیل های رد و بدل شده، از این موضوع رونمایی کند و موضوع ديدار با وكيل روس را خود علني كرد اما گفت كه هيچ اطلاعات به درد بخوري در اين ديدار به دست نياورده است كه از آن عليه دموكرات ها استفاده كند. پنهان نگه داشتن ديدار اعضاي خانواده ترامپ با روسها و افشا كردن آن پس از گزارش رسانه ها ترديدها نسبت به احتمال تقلب در انتخابات آمريكا را بيش از پيش افزايش داده است.

ترامپ در كمپين هاي انتخاباتي خود بارها پوتين را فردي قدرتمند توصيف كرده بود و به خاطر همين اظهارنظرها بسياري بر اين باور بودند كه با ورود ترامپ به كاخ سفيد روابط تنش آلود مسكو و واشنگتن پس از سه سال گرم تر خواهد شد اما از همان ابتداي ورود ترامپ به كاخ سفيد تحولات به سمت و سوي ديگري سوق داده شد و پرونده تقلب در انتخابات سبب شد تا ترامپ موضعي متفاوت از قبل اتخاذ كند و شايد براي تبرئه كردن خود و ديگر مقامات كابينه به اتهام همكاري با روس ها سياست تشديد تنش با مسكو را در پيش گرفت. حتي براي كاستن از حجم انتقاد دموكراتها با مصوبه هاي ضد روسي كنگره نيز همراهي كرد تا بلكه خود و خانواده اش را از مهلكه نجات دهد.

اخراج جيمز كومي، رئيس سابق اف بي آي توسط ترامپ كه براي جلوگيري از تحقيقات درباره دخالت روسيه در انتخابات آمريكا انجام شد، سوءظن هايي را در ارتباط با همكاري ستاد انتخاباتي ترامپ با مقامات روسي به وجود آورده است. مخالفان دولت مدعی هستند که دلیل اصلی برکناری رییس اف بی آی نه به دلیل ناکارآمدی وی بلکه به خاطر اصرار او بر تحقیق و تفحص درباره همکاری ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه بوده است و ترامپ با اين كار سعي كرده از افشاي جزئيات ديگري كه ممكن است رسوايي هاي بيشتري را براي خانواده او به همراه داشته باشد، جلوگيري كند.

فرو رفتن در گرداب روس گيت
با رسوايي جديدي كه براي خانواده ترامپ به بار آمده است، رئيس جمهور آمريكا در گرداب «روس گيت» فرو رفته است كه براي بيرون آمدن از آن بايد مسير پر پيچ و خمي را بپيمايد. ترامپ شايد به خاطر حضور اكثريت جمهوري خواهان در كنگره از مسئله بركناري و عزل از قدرت جان سالم به در ببرد اما ممكن است به جرگه روساي جمهوري بپيوندد كه تنها براي يك دوره طعم رياست جمهوري را چشيده اند. چرا كه نظرسنجي هاي انجام شده در آمريكا نشان مي دهد ميزان محبوبيت ترامپ به پايين ترين سطح در كل تاريخ روساي جمهور اين كشور رسيده است و هر روز ميزان محبوبيت وي كاهش مي يابد. اين درحالي است كه تنها شش ماه از دوران رياست جمهوري ترامپ سپري شده است و اينكه اين ميزان در چهار سال آينده به كمترين حد ممكن برسد بسيار زياد است. به نظر مي رسد، چهار سال رياست ترامپ با چالش هاي زيادي همراه خواهد بود و وي از گزند انتقادهاي تند رسانه ها در امان نخواهد بود. 

ارزيابي نهايي
پرونده تقلب در انتخابات آمریکا پس از گذشت شش ماه از زمامداری ترامپ هنوز مفتوح است و در این مدت دولت ترامپ با چالش های زيادي روبرو بوده است. در مدت كوتاه زمامداري ترامپ یک مقام ارشد کابینه او قربانی پرونده جنجالی مداخله روسیه در انتخابات اخیر آمریکا شده و الآن دایره اتهامات جدی و قوی به پسر ارشد و داماد ترامپ رسیده است و تنها یک گام دیگر باقی مانده تا اين اتهامات به شخص ترامپ نيز سرايت كند و پس از آن روند استیضاح چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا تسریع خواهد شد كه مي تواند رسوايي بدتر از «واترگيت» را براي ترامپ به دنبال داشته باشد. بنابراين، احتمال استیضاح و حتی برکناری ترامپ در صورت پیدا شدن شواهد و مدارک کافی از ارتباطات پنهانی او با دولت روسیه باتوجه به موضع ضد روسی غالب در بين اعضای کنگره از دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه بالا خواهد بود.

چراكه حل نکردن ماجراي همكاري خانواده ترامپ با روس ها، ترديدها را در ميان ميليون ‌ها آمريکايي تقويت خواهد کرد و موضوع اصلي نامزدي او يعني اينکه در انتخابات واقعاً تقلب شده را زير سؤال مي ‌­برد و بنابراين ترامپ راهي جز شاف سازي و همكاري با كنگره و مقامات قضايي آمريكا ندارد تا ابرهاي تيره را از رياست جمهوري خود بزدايد. در غير اين صورت اين لكه ننگ همچون گاو پيشاني سفيد در حزب جمهوري باقي خواهد ماند كه مي تواند به كاهش آراي مردمي اين حزب در انتخابات آتي كنگره و رياست جمهوري منجر شود.
ترامپ انتخابات جمهوري خانواده رياست مقامات آمريكا همكاري اتهام رسوايي كنگره پرونده آمریکا رسانه جمهور ديدار دخالت موضوع روسيه دونالد مداخله دموكرات آمريكايي روسیه درباره تواند احتمال ارتباط روسها گزارش ديگري جمهوری استيضاح ميزان همراه زيادي محبوبيت اتهامات استیضاح بنابراين كابينه پوتين انتشار انتخاباتي جلوگيري ترديدها گرداب برکناری روساي دموكراتها ندارد تاريخ واشنگتن روابط جنجالی ماجراي واترگيت خواهان ریاست جديدي تحولات نخواهد افشاي هيلاري بركناري دنبال آمريکا اطلاعاتي دموکرات كلينتون