برگزیده ها
تشکلهای بخش خصوصی: دولت در تصمیم سازی به اهل حرفه اعتماد کند

مازندمجلس: تهران- ایرنا- شمارش معکوس برای معرفی کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی آغاز شده و در این میان تشکل های بخش خصوصی انتظار دارند، در چینش وزیران به ویژه در عرصه اقتصاد از هم اندیشی آنها استفاده شود و در واقع برای مشارکت در تصمیم سازی، به اهل حرفه اعتماد شود.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، براساس خبرهای منتشر شده، مراسم تحلیف رئیس جمهوری در نیمه دوم مرداد ماه ( دو هفته دیگر ) پیش بینی شده و برابر آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور پس از مراسم تحلیف مدت 2 هفته فرصت دارد برای معرفی وزیران دولت دوازدهم به مجلس و بدین ترتیب پس از رای اعتماد، یک ماراتن چهار ساله برای وزیران مورد اعتماد آغاز می شود.

** بخش معدن بستر اجرای اقتصاد مقاومتی
واقعیت اینکه دست اندرکاران امور اقتصادی براین باورند که بخش معدن را می توان نماد تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و از این عرصه برای تحقق بخشیدن به سیاستی جدی در اقتصاد کلان کشور بهره گرفت .
آمارها شمار معادن فعال کشور را بالغ بر پنج هزار و 700 تا 800 معدن براورد کرده اند و بیش از 2 هزار معدن هم در مراحل تجهیز و تامین امکانات قرار دارند. هر چند که برپایه اطلاعات منتشر شده، بدلیل شرایط تحریم و وضعیت رکودی چند صد معدن هم اکنون تعطیل است .

** افزایش سهم بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی
برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن وتجارت در قالب برنامه ششم توسعه این است که سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی ارتقا پیدا کند و معدن از رقم 1.1 به 1.5 درصد برسد .

** دولت دوازدهم و رونق فعالیت معدنی
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت معتقد است: دولت دوازدهم با بهره گیری از تجارب به دست آمده در این دوره باید در مسیر ایجاد رفاه بیشتر در جامعه تلاش کند و یکی از بسترهای اصلی تحقق این مهم استفاده بیش از پیش از بخش معدن است .
مهدی کرباسیان افزود: بخش معدن ریشه در خاک کشور دارد و وابسته به دیگر کشورها نیست و می توان با ارزش افزوده بیشتر، رشد اشتغال را هم دامن زد.

** رونق بهره برداری از معادن پل ارتباطی با 600 میلیون نفر
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، اسکان حدود 600 میلیون نفر را در این منطقه، به عنوان شاخص و پل ارتباطی مناسبی دانست که با رونق بهره برداری از معادن و صنایع معدنی می توان کلید زد .
بهرام شکوری گفت: دولت یازدهم از طریق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) تعامل مناسبی با بخش خصوصی برقرار ساخت و در واقع افکار غیر دولتی در این سازمان، ضامن پیشرفت برنامه ها شد .

** دولت آینده در اندیشه تقویت بخش خصوصی
رییس کمیسیون معادن اتاق ایران خاطرنشان کرد: تجربه دولت یازدهم نشان داد که می توان با اعتماد و تقویت بخش خصوصی، در مسیر تحقق برنامه ها پیش رفت .
وی واگذاری معدن سرب و روی مهدی آباد ( یزد) به یک کنسرسیوم ایرانی را حاصل تعامل دولت با بخش خصوصی دانست و افزود: بهره گیری از اینگونه نگرش، رونق فعالیت معادن و صنایع معدنی را به دنبال دارد.

** رونق معادن در گرو نجات از مقررات خشک
مهرداد اکبریان عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران براین ایده است که امروز دستگاه هایی مانند سازمان منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و ... نباید با مقررات خشک و دست وپاگیر، مانع از رونق فعالیت معادن شوند، بلکه همه تشکیلات باید با هم پوشانی، ضامن رشد و توسعه کشور شوند.
وی افزود: معدنداری در ایران با برخی قوانین بسته و بروکراسی طولانی پیوند خورده است و این امر آزادی عمل معدنکار را می گیرد و از هم اکنون دولت دوازدهم باید در اندیشه بازکردن گره ها در اینن بخش باشد.

** مهار تورم کافی نیست، رکود باید از بین برود
حسن حسینقلی نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران و رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی هم مساله اصلی فعالان اقتصادی به ویژه معدنکاران را رونق بخشیدن به امور و تسهیل سازی فعالیت آنها دانست.
به اعتقاد وی، نقدینگی از بخش معدن خارج شده و مالیات بر ارزش افزوده بر دوش فعالان بخش معدن وصنایع معدنی بسیار سنگینی می کند.
حسینقلی گفت: مهار تورم در کنار رونق فعالیت ها معنا پیدا می کند و اکتفا به آن کافی نیست و با توجه به شرایط امروز بخش معدن، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی می تواند همراهی خوبی با فعالان این بخش داشته باشد و انتظار می رود تسهیلات لازم برای همکاری صندوق فراهم شود.

** تشکلها همراهی با دولت را برنامه ریزی دارند
محمد رضا بهرامن رییس خانه معدن هم همراهی و همکاری تشکلها با دولت را به عنوان یک برنامه جدی دانست و گفت: تشکلها چنانچه مشاور خوبی در کنار دولت باشند، مورد اعتماد قرار می گیرند و نقش خود را در تصمیم سازی و برنامه ریزی به ظهور و بروز می رسانند.
وی افزود: انتظار می رود به جای تفکیک، برخی امور نامربوط در وزارت صنعت به وزارتخانه های دیگر ارجاع شود تا کار کشور راه بیافتد و به نظر می رسد تقسیم کار میان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت بتواند بخشی از ناهماهنگی ها را برطرف سازد.
به گزارش ایرنا، میزان ذخایر شناسایی شده کشور بالغ بر 60 میلیارد تن است که از این رقم حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .
ارزش ذخایر اکتشافی کشور افزون بر 770 میلیارد دلار برآورد شده و نوسان قیمت های جهانی، نقش موثری در کاهش یا رشد ارزش این بخش دارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام ** 1559 *1579 ** گزارش : حسین عضدی فسا** انتشار:مرضیه فاتحی

معادن معدنی صنایع برنامه فعالیت اعتماد اقتصاد اقتصادی دانست خصوصی دوازدهم افزود فعالان توسعه ایرنا کمیسیون همراهی وزارت گزارش تشکلها میلیارد تقویت مقررات تعامل یازدهم ذخایر اندیشه امروز صندوق همکاری مناسبی حسینقلی انتظار صادرکنندگان میلیون اکنون مراسم تصمیم شرایط بخشیدن براین تحلیف منتشر وتجارت ارتباطی وزیران برداری افزوده خبرهای بیشتر عنوان