برگزیده ها
پیش‌فروش اخیر خودرو مغایرتی با قانون ندارد

مازندمجلس: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان اعلام کرد:شرایط پیش فروش پژو ۲۰۰۸ با مفاد قانون وآئین نامه اجرایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مغایرتی ندارد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، در پی انتشار گزارشی با عنوان «بازپرداخت اضافه پرداخت پژو ۲۰۰۸ ممکن نیست»، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان توضیحی به این شرح به دفتر خبرگزاری ارسال کرد:

با توجه به مباحث و مطالب اخیر پیرامون موضوع پیش فروش خودرو پژو ۲۰۰۸ و ابهامات ایجاد شده در خصوص مطابقت شرایط پیش فروش خودروی مذکور با شرایط مندرج در قانون حمایت حقوق مصرف کنندگان خودرو و آیین نامه اجرایی آن به اطلاع می رساند، شرایط پیش فروش خودروی یاد شده با مفاد قانون وآئین نامه اجرایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مغایرتی نداشته به نحوی که مطابق ماده ۳ آئین نامه اجرایی یادشده، عرضه کننده موظف است در سامانه اطلاع رسانی خود قبل از شروع فروش اینترنتی نسبت به اطلاع رسانی پیرامون محصولات با قید مشخصات خودرو و شرایط فروش اقدام نماید که این موضوع از ناحیه شرکت ایران خودرو رعایت شده است.

لازم به ذکر است ازآنجاکه فروشنده ملزم به رعایت ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون یادشده می‌باشد لذا در روش فروش خودروی پژو ۲۰۰۸ از نوع پیش فروش عادی، بایستی قیمت خودرو مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد در نظر گرفته شود، بدین معنی که قیمت نهایی خودرو پس از کسر پیش پرداخت و با احتساب سودهای دوران مشارکت و تاخیر احتمالی می بایست مطابق قیمت مصوب فروش شرکت در مقطع زمانی موعد تحویل قرارداد باشد.

در این ارتباط تبصره ذیل ماده ۴ آئین نامه اجرایی مذکور تاکید می نماید میزان پیش پرداخت معادل ۵۰ درصد قیمت فروش نقدی در زمان عرضه می بایست لحاظ گردد که این امر در مورد خودروهایی که دارای فروش فوری و به عبارتی نقدی، یعنی پرداخت کل مبلغ در زمان خرید در مقطع زمانی عرضه هستند و یا پیش از این به بازار عرضه شده و قیمت نهایی آن مشخص گردیده است، مصداق داشته و قابل محاسبه خواهد بود، لیکن در خصوص خودروی پژو ۲۰۰۸ که هنوز به تولید انبوه نرسیده و پارامترهای موثر بر قیمت تمام شده و فروش آن نظیر دستمزد، نرخ مواد، نرخ ارز، تعرفه ورود قطعات و ... در آینده مشخص می گردد امکان پذیر نیست، محاسبه ۵۰ درصد قیمت فروش می‌تواند بصورت برآوردی و حدودی در نظر گرفته شود.

درحال حاضر با توجه به اینکه قیمت قطعی اعلامی از سوی شرکت ایران خودرو برای مرحله اول تحویل قریب به یک ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده، در نتیجه شرکت ایران خودرو می‌تواند با توجه به درخواست ثبت نام کنندگانی که تمایل به استرداد مبلغ مابه التفاوت پیش فروش خودرو را دارند، اقدام نماید. یادآور می شود قیمت مابه التفاوت پرداختی از سوی خریداران به قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد محاسبه خواهد شد و تا آن زمان سود مشارکت به ودیعه پرداخت خواهد گردید.  

شایسته ذکر است؛ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر فعالیت شرکت های خودروساز و نحوه مدیریت عرضه و تقاضا نظارت داشته و از آن خبرگزاری انتظار می رود از نشر مطالب خلاف واقع و بدون بررسی خودداری نماید.  

در خاتمه ازکلیه هموطنان عزیز درخواست می شود چنانچه سوال، ابهام  و یا گزارشی در خصوص تخلفات اقتصادی دارند مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ که پل ارتباطی این سازمان با مردم است منعکس نمایند تا پس از بررسی پاسخ مناسب ارائه و اقدامات قانونی لازم نیز انجام شود.  

توضیح مهر

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در حالی خبرگزاری مهر را متهم به نشر مطالب خلاف واقع و بدون بررسی کرده که:

۱- همانطور که از تیتر گزارش مذکور مهر مشخص است،   «غیرممکن بودن استرداد اضافه پرداخت‌ها» مورد بررسی و اشاره قرار گرفته است؛ بنابراین انتظار می رفت روابط عمومی سازمان حمایت در توضیح خود، تشریح کند که استرداد وجه،  با چه مکانیزم و سازوکار امکانپذیر است؟ با توجه به شکل گرفتن بازار خرید و فروش حواله، آیا استرداد اضافه پرداخت ممکن است یا مسئولان این سازمان وعده‌ای غیرممکن به ثبت‌کنندگان داده‌اند؟

۲- خبرگزاری مهر پیش از تنظیم و انتشار گزارشهای خود پیرامون پیش فروش پژو ۲۰۰۸، پیگیری‌های متعددی برای مصاحبه و گفتگو با مدیران سازمان حمایت مصرف کنندگان انجام داد که متاسفانه بدلیل کم توجهی روابط عمومی این سازمان، این درخواست ها مورد بی توجهی قرار گرفت و در نهایت نیز خبرگزاری به ناچار گزارش‌های خود را بدون اظهار نظر مدیران این سازمان منتشر کرد.

۳- در گزارش‌های منتشر شده توسط خبرگزاری مهر، نکته خلاف واقعی وجود ندارد و شایسته است روابط عمومی سازمان حمایت از کلی‌گویی جهت توجیه کم‌کاری خود اجتناب کند.

خودرو حمایت خبرگزاری پرداخت کنندگان اجرایی استرداد نماید بررسی خودروی تحویل شرایط قانون اطلاع قرارداد گرفته محاسبه درخواست عمومی مطابق پیرامون اضافه روابط مطالب مذکور مندرج می‌تواند بازار توجهی غیرممکن دارند مدیران التفاوت منتشر رسانی گزارشی تولیدکنندگان انتشار گزارش مغایرتی ندارد موضوع یادشده مشارکت بایست نهایی رعایت اقدام زمانی