برگزیده ها
حضور ایران در نمایشگاه کتاب پکن دیپلماسی فرهنگی را ارتقا می دهد

مازندمجلس: مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضور ناشران ایرانی در بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب پکن، دیپلماسی فرهنگی کشور را ارتقا می دهد.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، همایون امیرزاده در گفتگو با ایرنا افزود: هر چه سطح تعاملات فرهنگی با کشورهای مختلف عمیق تر باشد می توانیم به دستاوردهای فرهنگی خوبی برسیم.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی نمایشگاه های ایرانی در تعمیم، برقراری و ارتقای دیپلماسی فرهنگی ایران با کشورهای مختلف نقش بسیار موثری دارند، اظهار کرد: حضور ناشران ایرانی در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب پکن برای ما بسیار اهمیت دارد و مهمان ویژه شدن کشورمان در این نمایشگاه از پدیده های نوظهور در عرصه ارتقا و تقویت دیپلماسی فرهنگی که دیگر بخش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد، محسوب می شود.

امیرزاده ادامه داد: نمایشگاه کتاب پکن به عنوان معتبرترین نمایشگاه فرهنگی می تواند تربیون خوبی برای آشکار کردن ظرفیت های فرهنگی ایران به عنوان مهمان ویژه باشد.
وی با بیان اینکه چین به عنوان قدرت ویژه در حوزه اقتصاد دنیا، دروازه مطمئنی برای کشورهای مختف از جمله ایران

محسوب می شود، تصریح کرد: تعداد زیادی از کشورها در نمایشگاه کتاب پکن حضور دارند و ما می توانیم از طریق تریبون فرهنگی ظرفیتهای دیگر کشورمان را به عنوان مهمان ویژه در معرض نمایش بگذاریم که نتایج مثبتی در سطح بین المللی دارد.

مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قرابت فرهنگی ایران با کشور چین اشاره کرد و گفت: از گذشته تاکنون ادیبان ایرانی و چینی قرابت های عمیق فرهنگی با یکدیگر داشته و حتی دریانوردان چینی آشنایی زیادی با اشعار سعدی داشتند.

به گفته امیرزاده، مهمان ویژه شدن ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب پکن در واقع بازخوانی و بازنمایی ظرفیتهای خوب فرهنگی کشورمان است و باید از آن استفاده بهینه کرد.

وی با اشاره به اینکه کشورمان با شعار «ایران، رویای رنگین جاده ابریشم» در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن شرکت می کند، افزود: جاده ابریشم به عنوان طلایه دار جاده ها در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بوده و با توجه به اینکه ایران یکی از گذرگاه های این جاده است، همواره نام کشورمان مورد توجه قرار می گیرد.

امیرزاده اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب پکن امسال ناشران ایرانی استقبال خوبی برای حضور در این نمایشگاه کردند و باید آنها با توجه به جایگاه مهم ایران به عنوان مهمان ویژه در این رویداد فرهنگی، به نحو مطلوب از موقعیت ایجاد شده در نحوه ارائه آثار و معرفی آنها استفاده کنند.

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن از اول تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود و جمهوری اسلامی ایران با شعار «ایران، رویای رنگین جاده ابریشم» به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد.

500 مترمربع به فضای غرفه ایران در این نمایشگاه اختصاص یافته است و 6 نویسنده و 12 ناشر به صورت مستقل و کتاب‌هایی از 10 ناشر هم به صورت غیرمستقیم در نمایشگاه عرضه می‌شود.

معرفی و نمایش کتاب‌های ایرانی ترجمه شده به زبان چینی و آثار منتخب ناشران ایرانی در حوزه ایران شناسی، کودک و نوجوان، ادبیات معاصر ایران، کتاب‌های دارای جوایز داخلی و کتاب‌های ایرانی چاپ شده در خارج از کشور که بیشتر آنها به فروش رفته از جمله فعالیت های غرفه ملی ایران در این نمایشگاه است.

همچنین در غرفه ایران ایرانشناسان چینی، کتاب روابط فرهنگی ایران و چین و گزیده آثار کتاب‌شناسی ایران و چین معرفی خواهند شد.

معرفی طرح‌های حمایتی مانند طرح حمایت از کتاب‎ ایرانی در بازارهای جهانی (گرنت)، هفته فیلم ایران، اجرای موسیقی زنده و برنامه روایتگری، نقالی و داستان‌خوانی و برگزاری نشست‌های تخصصی نیز از فعالیت‌های دیگر غرفه ایران در این رویداد فرهنگی است.
فرهنگی نمایشگاه ایرانی عنوان مهمان کشورمان چهارمین اینکه معرفی امیرزاده کتاب‌های ابریشم اسلامی ناشران کشورهای دیپلماسی مختلف ارشاد استفاده اشاره قرابت رویای نمایش رنگین امسال ظرفیتهای معاون رویداد ارتقا اظهار دارند بسیار توانیم مشاور افزود فرهنگ محسوب اقتصادی سیاسی زیادی