برگزیده ها
ایدرو برای گسترش همکاری با شرکت های کره جنوبی تفاهمنامه امضا کرد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با فرمانداری استان «جیونگ گی*»– قطب اقتصادی کره جنوبی– برای گسترش همکاری ها تفاهمنامه همکاری امضا کرد.

مازندمجلس: به گزارش دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدعلی عراقچی» مدیر بین الملل ایدرو و «کیم دونگ کئون» معاون فرمانداری استان جیونگ گی این تفاهمنامه را در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امضا کردند.
بر مبنای این تفاهمنامه، مقرر شد همکاری های ایدرو با شرکت های کره جنوبی در زمینه های خودرو، ریلی، کشتی سازی، فناوری های پیشرفته و انرژی های نوین تسهیل شود.
بر این اساس، ایدرو در نظر دارد فناوری های کره جنوبی را در این بخش ها وارد کشور کند و زمینه سرمایه گذاری فعالان اقتصادی کره جنوبی را فراهم سازد.
معاون فرمانداری استان جیونگ گی در معرفی این استان گفت: استان جیونگ گی در شمال غرب کره جنوبی قرار گرفته و با 13 میلیون تن جمعیت، 22 درصد اقتصاد کره جنوبی را در اختیار دارد.
«کیم دونگ کئون» اعلام کرد این استان محل استقرار دفتر مرکزی شرکت های برجسته ای همچون سامسونگ و ال.جی است، همچنین 37 هزار شرکت مهم کره ای که همه آنها در بخش صادرات فعالیت می کنند، در این استان مستقرند.
وی گفت: گسترش همکاری با کشورهای مختلف در مناطقی مانند غرب آسیا از اولویت های کره جنوبی است و در این بین، گسترش همکاری با ایران به عنوان مهمترین کشور خاورمیانه برای ما اهمیتی ویژه دارد.
به گزارش ایرنا، مبادلات مالی و تجاری ایران و کره جنوبی از شهریورماه پارسال و با سفر رییس جمهوری پیشین این کشور به تهران وارد مرحله تازه ای شد و 2کشور توافق کردند مبادلات تجاری خود را با ارز یورو تسویه کنند.
همزمان با رایزنی های هیات کره ای در تهران که پس از برجام بود، کره جنوبی از آمادگی بانک های این کشور برای اختصاص خطوط اعتباری و فاینانس برای طرح های ایرانی خبر داد.
کره جنوبی هم در زمینه صادرات و هم در زمینه واردات جزو پنج کشور اولی است که با ایران مبادلات تجاری دارند. طبق آمار گمرک در سال 1395 کره جنوبی با 2 میلیارد و 876 میلیون دلار، پس از کشورهای چین، امارات، عراق و ترکیه، پنجمین مقصد صادرات ایران بود.
پارسال، این کشور سه میلیارد و 460 میلیون دلار صادرات به ایران داشت تا بین کشورهای صادرکننده به ایران در جایگاه سوم قرار گیرد.
کره جنوبی پنجمین کشور عمده طرف معامله با ایران در زمینه صادرات غیرنفتی نیز به شمار می‌رود. حدود 6.5 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به مقصد کره جنوبی بارگیری می شود و این کشور پس از چین، امارات، عراق و ترکیه قرار می‌گیرد.
کره جنوبی در دوره تحریم علیه ایران نیز همواره یکی از طرف‌های اصلی مبادلات تجاری با کشور ما بودند.
........................
* GyeongGi

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189*1961* خبرنگار: اسماعیل داودی* انتشار: مریم مسعود

جنوبی استان صادرات زمینه گسترش همکاری ایدرو اقتصادی تجاری مبادلات کشورهای تفاهمنامه میلیون جیونگ ایرنا امارات میلیارد ترکیه غیرنفتی پنجمین تهران گزارش فناوری فرمانداری معاون خبرنگار پارسال