برگزیده ها
رشد نرخ جهانی مس و سایر مواد معدنی، شاخص بورس ایران را بالا کشید

مازندمجلس: تهران- ایرنا- شاخص بورس در سایه افزایش نرخ مس و سایر مواد معدنی و فولادی در بازارهای جهانی، 247 پله بالا رفت و در جایگاه 81 هزار و 181 واحدی ایستاد.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، امروز (سه شنبه) نماگر بورس با 247 پله رشد، ضمن شکافتن خط مقاومت کانال81 هزار واحدی در جایگاه 81 هزار و 181 واحدی ایستاد.
معدنی ها و فلزی ها، در معاملات امروز نیز همانند روزهای اخیر، نقش اصلی را در رشد شاخص بازی کردند؛ به طوری که فملی (ملی صنایع مس) به تنها 248 واحد شاخص را بالا برد.
رشد قابل توجه مس و برخی محصولات فلزی در بازارهای جهانی از جمله دلایل اصلی رشد قیمت سهام شرکت های معدنی و فلزی در بازار سرمایه ایران بوده است.
افزایش قیمت محصولات معدنی و فولادی، افزایش سودآوری شرکت های مرتبط در بورس و احتمال تعدیل مثبت آنها را به دنبال خواهد داشت.
نرخ مس اکنون در بازارهای جهانی حدود 6 هزار و 160 دلار معامله می شود.
کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فولاد (فولاد مبارکه) و کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) از دیگر سهم های فلزی و فولادی بودند که شاخص را بالا بردند. در مقابل، شپدیس (پتروشیمی پردیس) و آپ (آسان پرداخت پرشین) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر نماگر بورس شدند.
در معاملات امروز بیش از 602 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 899 میلیارد ریال در 58 هزار و 337 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 80 واحد بالا رفت.
شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 26 واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 20 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 394 واحد رشد کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، 250 واحد و شاخص بازار دوم بورس 123 واحد افزایش یافت
معدنی ها و فولادی ها در معاملات امروز، بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند. قیمت سهام شرکت های فولادی و معدنی در بازار سرمایه ایران در پی رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، افزایش داشته است.
بر این اساس، نمادهای کگل (صنعتی و معدنی گلگهر) و فولاد (فولاد مبارکه) به همراه وصندوق (صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی)، پرداخت (به پرداخت) و اخابر (مخابرات) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. درمقابل شپدیس (پتروشیمی پردیس) و بترانس (ایران ترانسفو) بیشترین تاثیر منفی را گذاشتند.
برترین گروه بورسی در معاملات امروز گروه فلزات اساسی بود، بر این اساس، 119 میلیون سهم این گروه به ارزش 213 میلیارد ریال معامله شد.
گروه رایانه به ارزش 150 میلیارد ریال و گروه شیمیایی به ارزش 121 میلیارد ریال در رده های بعدی قرار داشتند.

**ارزش مبادلات فرابورس از سه هزار میلیارد ریال فراتر رفت
ارزش مبادلات فرابورس امروز به بیش از سه هزار میلیارد ریال رسید؛ به گونه‌ای که امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از 155 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 300 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران بودیم.
شاخص فرابورس با وجود حجم معاملات، روندی کاهشی داشت و با 2 واحد افت به رقم 920 واحد رسید.
در ادامه نتیجه نقل‌وانتقال‌های انجام شده در تابلو اوراق با درآمد ثابت، معامله 2 میلیون و 840 سهم به ارزش افزون بر 2 هزار و 834 میلیارد ریال به ثبت رسید که بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی در این تابلو به نماد «اخزا8» تعلق گرفت.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1961* گزارش: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

معدنی میلیارد امروز معاملات بازار سرمایه بیشترین معامله جهانی فولادی میلیون فولاد افزایش فرابورس بازارهای پرداخت تاثیر صنعتی داشتند تابلو اقتصادی شناور همراه مبادلات بهادار بیانگر مبارکه واحدی نماگر ایرنا گزارش محصولات سودآوری پردیس پتروشیمی شپدیس اوراق