برگزیده ها
چه کسی استاندار مازندران می‌شود؟ (1)

اختصاصی مازندمجلس: درآستانه تشکیل دولت دوازدهم و به تبع آن انتخاب مدیران استانی، افکار عمومی در مقابل خود با این علامت سوال مواجه است که چه کسی بیست دومین استاندار مازندران می‌شود.؟

اختصاصی مازندمجلس: درآستانه تشکیل دولت دوازدهم و به تبع آن انتخاب مدیران استانی، افکار عمومی در مقابل خود با این علامت سوال مواجه است که چه کسی بیست دومین استاندار مازندران می‌شود.؟

پیش از پاسخ به این پرسش باید شناخت دقیقی از مازندران، تاریخ و فرهنگ آن و از همه مهمتر ظرفیت‌ها و چالش‌های امروز و پیش روی آن داشت. لذا سلسله یادداشت‌های چه‌کسی استاندار مازندران می‌شود با مرور گذشته، حال و نگاهی به آینده مازندران بی‌آنکه اشاره‌ای به گزینه‌ای مشخص داشته باشد به تشریح محیط مازندران از حیث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهد پرداخت و پس از آن به بررسی شاخص های استاندار مناسب برای این سرزمین خواهد پرداخت.

مازندران به عنوان سرزمینی که از موسسین بزرگترین حکومت‌ها بوده است از حیث سیاسی قابل توجه می‌باشد، تاسیس حکومت‌هایی همچون (علویان، آل زیار، آل بویه، آل باوند، اسپهبدان، باوندسپانیان، کینخواریا، مرعشیان، عمادیان، قاجار و پهلوی) تنها بخشی از سوابق تاسیسی این سرزمین در تشکیل حکومت‌ها است، چراکه نقش مازندران در تاسیس حکومت‌ها به جغرافیای ایران امروزی محدود نمی‌شود.

آن سبقه تاریخی در تاسیس حکومت‌ها از این سرزمین مردمانی ساخته است که نسبت به سایر مناطق از استعداد و آگاهی سیاسی بیشتری برخورداراند چه اینکه پس از انقلاب نیز مازندران نقش پررنگ خوی در 8 سال دفاع مقدس و اینک در تامین نیروی انسانی مدافعین حرم دارد.

در سال‌هایی که اصلاح طلبان بیشترین کرسی را در مجلس ششم داشتند، مازندرانی‌ها نیز بیشترین کرسی مجلس را به اصلاح طلبان سپرند، چهار سال بعد اما هم آهنگ با ریتم سیاسی کشور بیشترین کرسی مجلس هفتم در مازندران در دستان اصولگرایان بود، تقریبا در تمامی انتخابات‌های ریاست جمهوری، مازندران یا نقش تعیین کننده داشته است و یا کنش سیاسی آنان با روح کلی جریان سیاسی قالب در کشور هم‌آهنگ بوده است که البته نزدیکی به پایتخت، از یک سو و سطح باسوادی مازندران که جزء با سوادترین استان‌های کشور می‌باشد و همچنین میلیون‌ها جمعیت شناور سالانه در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

از این منظر استانداری که بتواند پاسخگوی نیاز سیاسی نخبگان و فعالین سیاسی و تعامل سازنده با نهادهای انقلابی، ائمه جمعه، نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان استان داشته باشد بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

سبقه فعالیت سیاسی احزاب و جریان‌های مختلف چه پیش از انقلاب و چه پس از آن نشان می‌دهد معدل سیاسی مازندران به نمره سیاسی پایتخت بسیار نزدیک است. مازندران که جز استان‌های با جمعیت فارغ التحصیل بالا بوده، در میادین علمی و المپیادهای جهانی نیز حضور داشته و در میادین ورزشی جزء استان‌هایی است که خوش‌رنگ‌ترین مدال‌های جهانی و المپیک را برای کشور کسب نموده است این همه سبب شده است این سرزمین از مردمانی با عزت و اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد.

لذا مدیریت در استانی با این سطح از نخبگی، درایت و مدیریت خاصی را می‌طلبد.

 

ادامه دارد

چه کسی استاندار مازندران می‌شود؟