برگزیده ها
آیین‌نامه انتخاب روسای فدراسیون‌ها دخالت غیرورزشی‌ها در ورزش را تقویت می‌کند

مازندمجلس: نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات آیین نامه انتخاب روسای فدراسیون‌های ورزشی خواستار تجدید نظر در این زمینه شد و گفت که با آیین نامه فعلی امکان دخالت غیرورزشی‌ها در ورزش تقویت می‌شود

مازندمجلس: نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات آیین نامه انتخاب روسای فدراسیون‌های ورزشی خواستار تجدید نظر در این زمینه شد و گفت که با آیین نامه فعلی امکان دخالت غیرورزشی‌ها در ورزش تقویت می‌شود.

علی اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: آیین نامه مربوط به انتخاب روسای فدراسیون‌ها براساس مصوبه هیئت وزیران در سال 81 نوشته شده و بعد از 15 سال تدوین شده است که ایرادات اساسی هم دارد.

وی افزود: از جمله ایرادات آیین نامه انتخاب روسای فدراسیون‌ها این است که شرایط احراز برای ثبت نام کاندیداها مدرک لیسانس و چند سال سابقه یا کارشناسی ارشد بدون سابقه است و جایی برای ورزشکاران، مربیان و کسانی که اهلیت ورزشی دارند، دیده نشده است. اگر هم کسی ورزشکار المپیکی با سابقه باشد امتیاز و ارجحیتی نسبت به سایرین ندارد.

نماینده مردم ساری در مجلس اضافه کرد: ایراد دوم این آیین نامه این است که 5 نفر از اعضای مجمعی که رای می‌دهند باید کاندیدا را تایید کنند و هر عضو مجمع که ریاست هیئت‌ها، مربیان و ورزشکاران هستند فقط می‌توانند یک نفر را تایید کنند که این شیوه به معنی آشکار سازی رای مجمع است و دعوا از همین جا شروع خواهد شد.

یوسف نژاد ادامه داد: اگر قرار است 5 نفر از اعضای مجمع تایید کننده باشند در صورتی که اعضا 40 نفر باشند و هرکدام یک نفر را تایید کنند بیش از 8 نفر نمی توانند ثبت نام کنند و این یک نقص در آیین نامه است.

نایب رئیس فراکسیون  ورزش مجلس شورای اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: نکته اصلی این است که این آیین نامه به استناد اساسنامه قدیمی نوشته شده است؛ در حالی که اساسنامه جدید هنوز از سوی هیئت وزیران تایید نشده است.

وی افزود: ایراد بعدی این است که آیین نامه تنظیم شده آیین نامه ورزشی نیست؛ بلکه ارکان و ساختارش غیرورزشی است و دلیلش این است که در این اساسنامه نامی از ورزشکار، مربی، المپیکی، مدال آور و پیشکسوت نیامده و این نقص به شمار می‌رود و محدود کننده است و باعث می‌شود وضع موجود فدراسیون‌ها از هم بپاشد.

یوسف نژاد تاکید کرد: با این اساسنامه فردی بدون سابقه ورزشی هم می‌تواند رئیس فدراسیون شود این با ماهیت فدراسیون‌ها سازگار نیست و دخالت غیرورزشی ها در ورزش به عنوان روسای فدراسیون‌ها تقویت می‌کند که با روح حاکم بر تربیت بدنی و ورزش سازگاری ندارد.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: موضوع اصلاح آیین نامه روسای فدراسیون‌ها در فراکسیون ورزش نیز مورد بررسی قرار گرفته و ما برخی ایرادات و اشکالات را  به شکل مکتوب به سازمان تربیت بدنی اعلام کرده‌ایم و امیدواریم در این زمینه تجدید نظر شود.