عطریانفر: رئیس‌جمهور باید به تشکیل کابینه اعتدالی بیندیشد

تاریخ انتشار : جمعه 06 مرداد 1396 - ساعت : 16:03

کد مطلب: 182546 چاپ به اشتراگ گذاشتن

عطریانفر: رئیس‌جمهور باید به تشکیل کابینه اعتدالی بیندیشد

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو ارشد حزب کارگزاران معتقد است رییس جمهور بیشتر از هر زمان دیگری باید به کابینه‌ای اعتدالی بیندیشد و کابینه‌ای منسجم و کارامد تشکیل دهد.

مازندمجلس:الهه محمدی: «کابینه‌ام فراجناحی خواهد بود» این اظهارنظرقطعی حسن روحانی بعد از ماه‌ها گمانه زنی درباره چگونگی چینش کابینه دوازدهم است؛کابینه ای که از مدت‌ها پیش جناح‌های سیاسی از اصلاح‌طلب گرفته تا اصولگرا از آنسهمشان را می‌خواهند و هر کدام هم دلیلی برای این سهم خواهی‌ها دارند؛ از پشتوانهرای 24 میلیونی اصلاح طلبان تا رای 16 میلیونی اصولگرایان و انتظارشان برای حضوردر کابینه با توجه به این میزان رای. 

اما در این میان هستند کسانی که معتقدند در حال حاضر باید بیشتر از هر زمان دیگریبه اعتدال گرایی بیندیشیم تا بتوانیم کابینه ای منسجم تشکیل دهیم.

محمد عطریانفرعضو شورای مرکزی حزب کارگزاران یکی از این چهره‌ها است که گرچه او هم بر حمایتبدنه اصلاحات از حسن روحانی تاکید می‌کند اما معتقد است حرکت به سمت اعتدال در اینبرهه زمانی می‌تواند چشم انداز بهتری را پیش روی دولت و طرفدارانش بگذارد.

او کسانی را که قائل به مرزبندی بین اصلاح طلبان و رییس جمهور هستند اصلاح طلبواقعی نمی‌داند و می‌گوید اگر روحانی در چینش کابینه‌اش فردِ اصولگرایِ شایسته‌ترینسبت به اصلاح‌طلبان پیدا کرد باید از آن استفاده کند.

از او درباره شایعات اختلاف میان حسن روحانی واسحاق جهانگیری هم پرسیدیم که او اینگونه جواب داد: « موضوع روابط آقای جهانگیریبا  آقای روحانی کاملا شفاف و روشن است واصلا لازم نیست که گمانه زنی یا نیت خواهی کنیم یا به شایعات توجه کنید.»

مشروح گفت وگوی محمد عطریانفر را با خبرآنلایندر زیر می‌خوانید؛

***

آقای عطریانفر! کمتر از دو هفته دیگر به معرفی وزرای کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامیزمان باقی است اما مدت ها است که جناح های مختلف سیاسی رو به سهم خواهی از دولتجدید حسن روحانی آورده اند. این در حالی است خود آقای روحانی بر فراجناحی بودن کابینهاش تاکید دارد. نظر شما درباره این سهم خواهی به ویژه از سوی اصلاح طلبان چیست؟

به نظر من در حال حاضر باید کابینه اعتدالی، منسجم، همگراو یکپارچه تشکیل شود، رئیس جمهور باید به این مهم بیندیشد تا بتواند به منویات جریان اعتدال و اصلاحات کمک کند. نبایدوقت خودمان را صرف نقدکشی و توقعات پیرامون بدنه جریان اصلاحات و اعتدالیون کنیم.بارها و بارها اشاره شده که رئیس جمهور آقای روحانی اگرچه با قاعده اصولگرایی ومتعلق به حوزه غیراصلاحات ظهور و بروز پیدا کردند اما راجع به عقلانیت سیاسی واعتدالی که ایشان با رویکردهای اجرایی و مدیریتی خودشان داشتند، موجب حمایت جریاناصلاحات شد و اندیشه و بزرگان و بدنه اصلاحات از ایشان حمایت کرد و خوشبختانه آنچهطی 4 سال گذشته از ایشان و دولت شان شاهد هستیم، مجموعا یک نتیجه ثمربخش و قابلدفاع، قابل احترام و قابل اتکایی بدست آمد.

آنچه که روحانی در چینش کابینه اولش پیش برد، قابل دفاعاست و به عبارت دقیق تر فوق انتظار اصلاح طلبان بوده اما اینکه در چشم انداز پیشرو و دولت دوازدهم آقای روحانی چه خواهد کرد، به نظرم معطوف به گذشته و آینده است.عملکرد دولت گذشته آقای روحانی مورد حمایت و تائید اصلاح طلبان است. بارهااشاره کردیم که عملکرد دولت یازدهم به شدت مورد تائید و پسند ما است، طبیعی است کهباید باورمان هم این باشد که دولت آینده ایشان اگر بهتر از گذشته عمل نکند، حتمامعادل آنچه در گذشته عمل شده، پیش خواهد رفت.

به خاطر همین تایید امثال شماو دیگر اصلاح‌طلبان از عملکرد کابینه یازدهم است که معتقدید رییس جمهور باید ظرفیتاصلاح طلبان را در نظر بگیرد؟

ممکن است ما ده ها نفر افراد واجد صلاحیت داشتهباشیم ولی به هر حال رئیس جمهور هم باید مجموع شرایط را در نظر بگیرد که این مجموعشرایط ایشان را به یک نسبت خاص و تعادل خاص به یک فرد خاص برساند. حالا ممکن است ازنظر من شاید یک فردی مناسب تر باشد. چون بنده که نمی خواهم کابینه تشکیل دهم و اینرئیس جمهور است که باید کابینه را شکل دهد پس حق اوست که انتخاب کند. دوستان اصلاحطلبان و اعتدالگرا و حتی اصولگرایان معقول حداکثر اگر در فرآیند تاسیس تشکیلکابینه چهره های معقولی را می شناسند که صلاحیت کافی دارا هستند، می توانند بهآقای رئیس جمهور معرفی کنند شاید بر مطالعات ایشان تغییراتی رخ دهد.

ضمن اینکه مافراموش نکنیم آقای روحانی، برای تشکیل دولت آینده اش در گام اول بر خود فرض و لازممی داند که کابینه موجود را ارزیابی کند و کسانی که واجد صلاحیت کافی بودند وعملکرد مثبتی داشتند را تثبیت کند که در نظام مدیریتی و امر سیاست در کشور ما امرمهمی است و اگر ناراضی بودند، دست به تغییر بزند. این هم عملا محدوده تصمیمات آقایرئیس جمهور را کاملا مشخص و محدود می کند. مهمترین وظیفه ای که ما داریم این استکه با چشم های باز و نظارت دقیق و همتی که بدرقه آقای رئیس جمهور خواهیم کرد تلاشکنیم تا رئیس جمهور بتواند گفتمان اعتدالی و اصلاح طلبی خودش را هرچه وسیع تر،گسترده تر و عمیق تر محقق کند.

آیا تاکید بیش از حد اصلاحطلبان بر 24 میلیون رای روحانی به عنوان پشتوانه پایگاه رای او، ضربه ای بر بدنهاصلاح طلبان نخواهد بود؟ با توجه به اینکه مشخص نیست چه مقدار از این رای هم بهاردوگاه اصلاح طلبی تعلق دارد؟

به نظرم نکته ای که به اصلاح طلبان در این زمینهنسبت می دهند واقعیت ندارد. کدام اصلاح طلب بوده که دغدغه 24 میلیون رای داشتهباشد؟ اولا گفتمان اصلاح طلبی همواره این بوده که در یک رقابت اگر گروهی با رایحداکثر به یک قدرتی دست پیدا کند، اولین وظیفه ای که برعهده خودش احساس می کند،رعایت حقوق اقلیت است. اصلاح طلب واقعی اینطور فکر می کند. کدام اصلاح طلب واقعیآمده و مرزبندی کرده است؟ ما وقتی سخن از اصلاح طلبان می کنیم، اصلاح طلبان نمادخودشان را در آیینه وجودی شخصیت های موثر و مطرح اصلاح طلبان نشان می دهند. 

آیا آقایان سیدمحمد خاتمی، عبدالله نوری ونیروهای ارشد کارگزاران و دیگر نیروها و احزاب سیاسی که سخنگویان واقعی جریانمنتسب به اصلاح طلبی هستند، اینگونه صحبت کردند؟ البته این طبیعی است که یک کسیادعایی می کند، اظهارنظری می کند و یک چنین حرفی هم می زند و منتشر هم می شود درحالی که اینطوری نیست. اندیشه و گفتمان اصلاحات و رویکرد اصلاحات، رویکرد تمامیملت و 24 میلیون از 80 میلیون جمعیت ایران است.

آقای عطریانفر! شخصیت های اصلاح طلبی مثل آقای تاجزاده همین اواخر عنوان کردند که اگربحث استفاده از اصولگراها وجود دارد، بهتر است که از معتدلین در کابینه استفادهشود. مثلا در جایگاهی به نام وزارت کشور. آیا شما با توجه به همه انتقادهایی که ازسوی اصلاح طلبان نسبت به وزارت کشور طی 4 سال گذشته بوده، این پیشنهاد را قبولدارید؟

ببینید! تمام بحثهایی که پیرامون تحولات وتغییرات در کابینه می شود، عمدتا به موضوع ضرورت تغییر در وزارت کشور محدود میشود. آقای رحمانی فضلی چهره معقول معتدلی است و به هر حال گزینه مناسبی هم بوده کهدر کنار آقای روحانی ظاهر شده اما معتقدم ماموریت وزیر محترم کشور در سه سرفصلقابل تفکیک است.

بعضی از ماموریت های ملی و متمرکز و ماموریت ها و مسئولیت هایمنطقه ای و استانی. ارزیابی من نسبت به عملکرد آقای رحمانی فضلی این است که ایشاندر سطح ملی، عملکرد قابل دفاع و موفقی دارد و دستاوردهای ارزشمندی داشته که میتواند ارائه و از خود دفاع کند. حداقل به انتخابات های سال های 94 و 96 ایرادچندانی وارد نیست هرچند ممکن است چند ایراد جزئی هم وجود داشته باشد ولی آیا مگرکسی هم هست که ایراد نداشته باشد؟! من فکر می کنم عملکرد ایشان خیلی قابل دفاع استاما در مسئولیت های استانی مواردی از استانداران هستند که اینها نتوانستند برخی ازمنویات دولت و گفتمان اعتدالی اصلاحات را خوب پیش ببرند. اما واقعا ما در امرارزیابی باید واقع بین باشیم. آقای رحمانی فضلی چه وزارت کشوری را از دولت احمدینژاد تحویل گرفته؟ فراموش نکنیم که مجموعه ای بیش از 30 استاندار و بیش از شاید300 نفر فرماندار و بیش از هزار نفر بخشدار شبکه ای از نیروهایی بودند که به هرحال مورد تغییر قرار گرفتند و آقای رحمانی فضلی به همت نیروهایی که به کار گرفته،موفق شده که بالغ بر 80 درصد تحول ایجاد کند و نیروهایی که دارای صلاحیت کافیبودند را جایگزین کند که این دستاورد بزرگی است.

نمی توان یک شبه خیلی از ضعف هایگذشته را جبران کرد و این زمان می برد. آنچه نباید فراموش کنیم اینکه استانداران وفرمانداران ما وقتی در مناطق از طرف دولت و وزیر کشور ماموریت اجرای سیاست ها رادارند، در برابر خودشان قطب هایی از قدرت وجود دارد که ممکن است با  آنها همسو نباشد یا دچار تعارض باشند یااحتمالا همراه باشند. نیروهای قضایی، مسلح، نمایندگان روحانی و گروه های سیاسی مامجموعه ظرفیتهایی است که چه بسا یک مدیر منطقه ای و استانی به سادگی نتواند به یکفصل مشترک حداکثری با آنها دست یابد و به هر حال اختلاف سلیقه ها وجود خواهد داشتاما من فکر می کنم اگر بخواهید به آینده فکر کنید بیش از آنکه ما در مقام ارزیابیقرار بگیریم که نتیجه نهایی آن نمره منفی به آقای رحمانی فضلی شود، طور دیگری نگاهکنیم.

اینکه اگر ما به عنوان رئیس جمهور تصمیم گرفتیم که وزیر کشور را فرد دیگریانتخاب کنیم آیا این فرد دیگر، می تواند حداقل به آنچه آقای رحمانی دست یافته، دستپیدا کند؟ ببینید! از راه قضاوت کردن و بالای میدان بودن، ادعای توانمندی و قهرمانی ومدیریت برتر کردن، کار آسانی است. من فکر نمی کنم دستاوردی که آقای رحمانی طی 4سال گذشته داشته دستاورد کمی باشد ضمن اینکه معمولا طی ثبات مدیریت وزارت کشورتجربه گذشته آقای رحمانی به ایشان کمک می کند که اگر ضعف 20 تا 30 درصدی هم در مدیریتمنطقه ای در استان ها داشته باشیم هم برطرف کنیم و ایشان بهتر می تواند اصلاح کندتا اینکه یک فرد جدیدی بیاید و بخواهد دست به تغییراتی بزند.

از این جهت فکر میکنم که ما این نکته را نباید از نظر دور بداریم که در مقام ارزیابی حتما باید بهتناسب زمان، شرایط و موقعیت هم توجه کنیم و غیرواقع بینانه اظهارنظر نکنیم.


برخی دوستان اصلاح طلب طلب شما حضور چند اصولگرا در کابینه را به عنوان ضربه گیری دربرابر منتقدان اصولگرای رئیس جمهور می دانند؟ این باور خصوصا درباره دولت اول روحانی مطرح بود، این بارو همچنان در جریان اصلاحات وجود دارد یا ...

تا زمانی که احزاب ما به صورت منطقی شکل نگیرندو رقابتهای انتخاباتی ما درست نباشد اصلا نمی توانیم این رابطه مستقیم را برقرارکنیم. یک جبهه فراتر از یک حزب می آید و از یک گفتمان دفاع می کند و آن گفتمان رابه کرسی قدرت می نشاند. موقعیتی که برای فرد منسوب فراهم می شود این اختیار را میدهد که نگاه حزبی نداشته باشد و فی الواقع یک نگاهی از سر تدبیر، رفتار حرفه ای ومنطقی باشد و در مقام انتخاب گزینه ها و همراهان و یاران کابینه و نیروهای سیاسیبیشتر به سنخیت ها بیندیشد تا به وابستگی سیاسی.

از این حیث طبیعی است که آقایرئیس جمهور وقتی در مقام انتخاب است که 30 تا 50 نفر همکار انتخاب کند، طبیعی استکه اولین نگاهش، نگاه حرفه ای است. اولین نگاهش نگاه صلاحیتی و کفایت لازم برایپذیرش مسئولیت است. البته وقتی این نگاه را دارد در کنارش هم نیم نگاهی به این داردکه از کسانی برگزیند که در جریان رقابتهای انتخاباتی او را حمایت کرده اند. از اینجهت نمی توانیم غیر از این توقع داشته باشیم که آقای رئیس جمهور موضوع صلاحیت وکفایت را کنار بگذارد و بعد موضوع حمایت جبهه ای را هم کنار بگذارد و از جبهه رقیبو مقابل خودش یک آدم فاقد کفایت و صلاحیت را به کار بگیرد که خلاف عقل است و اصلانمی توانیم این را تائید کنیم. پس این موضوع ضربه گرفتن یک شوخی بیش نیست.

منظورتان از این شوخیاین است که روحانی حتی اگر به خاطر ضربه گرفتن از منتقدان دولتش هم باشد نباید ازاصولگرایان در کابینه اش استفاده کند؟

 من میگویم چون آقای روحانی یک شناخت جامع الاطرافی روی نیروهای اصولگرا هم دارد و بایداگر در مقام انتخاب، یک نیروی معتدل و اصلاح طلب صلاحیت یک کاری را داشته باشد ودر مقابل یک آدم اصولگرا باشد منطق رقابت ها را خوب بفهمد. اگر این فرد اصولگراعملکرد موفقی داشته و مدیریتش هم اولای بر مدیریت فردی باشد که در درون جبههاعتدالی یا اصلاحات باشد مطمئن باشید که ایشان به سمت این انتخاب خواهد رفت. همینامروز شما کابینه آقای روحانی را که می بینید کدام یک به کدام حزب وابسته است؟اصلا موضوع حزبی و وابستگی گروهی و جریانی و سیاسی در درون کابینه در حداقل ممکناست و عمدتا وقتی به نیروها نگاه می کنید بیش از اینکه آنها را در وابستگی بهنیروی حزبی شان به تصویر بکشید بیشتر به صلاحیت های حرفه ای شان آنها را موردارزیابی قرار می دهید.

آقای مهندس زنگنه جزو وزرای بسیار کاربلد است اما به کدامحزب وابسته است و کدام حزب ایشان را ساپورت می کند؟ آقای قاضی زاده هاشمی یا آقایظریف متعلق به کدام حزب هستند؟ آقای شمخانی که دبیر شورای امنیت ملی است، متعلق بهکدام حزب است؟ البته ممکن است آقای واعظی، وزیر ارتباطات متعلق به حزب اعتدالیونباشند که البته اشکالی هم ندارد. از این جهت فکر می کنم که دوستان ما در عرصهسیاست ورزی در آستانه تشکیل کابینه نقش خودشان را می گیرند و جایگاه خودشان را ازبین می برند که به نظرم ارزش چندانی ندارد. به جای این تنش ها و تشنج ها بایدبیشتر به سمت تقویت ریاست جمهوری و دیگر قدرتهای در عرض رئیس جمهور حرکت کرد.

چند روز پیش شایعاتیدرباره اختلافات بین رییس جمهور و آقای جهانگیری به گوش رسید که عمدتا این شایعهها  از سوی اصلاح طلبان و کارگزارانی هامطرح شده بود. البته این شایعه ها تکذیب و اعلام شد که آقای جهانگیری همچنان دردولت حضور خواهند داشت. به نظر شما این شایعه سازی ها برای کابینه دوازدهم نمیتواند جلوی ظرفیت سازی ها را بگیرد؟ مثلا ممکن بود که اقای روحانی بخواهد از آقایجهانگیری در جایگاه دیگری استفاده کند اما حالا با توجه به این شایعات شاید مجبورباشد که در همان سمت معاون اولی از ایشان بهره ببرد.

شایعه ها و شایدهایی که بدان اشاره کردید، خیلیبه آقایان روحانی و جهانگیری ربطی ندارد. موضوع روابط آقای جهانگیری با  آقای روحانی کاملا شفاف و روشن است و اصلا لازمنیست که گمانه زنی یا نیت خواهی کنیم یا به شایعات توجه کنید. خیلی روابط شفاف استو در مقام تائید این عرض اشاره خواهم کرد.آقای جهانگیری رکن نیرومند کابینه آقایروحانی است و بار سنگین مسئولیت های اجرایی در حوزه های صنعت، اقتصاد و اجرا راایشان مدیریت کرده است.

ما در طول تاریخ نزدیک به 30 سال بعد از سال 1368 که نخستوزیری برچیده شد و در کنار رئیس جمهور، معاون اولی را از لحاظ مقررات و قوانینحقوقی در قانون داریم، هیچ دوره ای معاون اول به اقتدار، ظرفیت، نفوذ، تاثیرگذاریو به تجربه گسترده ای به مقداری که امروز شاهدش هستیم، نداشتیم. ما از دوران مرحومآقای هاشمی رفسنجانی که جناب آقای حبیبی معاون بودند و یا بعد از آن که آقای عارفمعاون اول جناب آقای خاتمی بودند و در ادامه که بحث دولت آقای احمدی نژاد را همداریم این ظرفیتها را در هیچ دوره ای نمی بینید. آقای جهانگیری تجارب اجرایی ومنطقه ای موفقی داشته و آقای روحانی هم نه از بابت اینکه ایشان رئیس شورای مرکزیکارگزاران و عضو حزب کارگزاران بوده بلکه از موضع صلاحیت‌های فردی و شناخت تاریخیایشان را دعوت به کار کرده و ماموریت به ایشان سپرده و در دولت بار سنگینی را عهده‌داربوده است.

علاوه بر این شما می‌دانید که مقام معظم رهبری که موضوع اقتصاد مقاومتیرا مطرح کردند و درواقع پشتیبان این نظریات اقتصادی هستند، این ماموریت مهم رابرای آقای جهانگیری مقرر کردند و در این رابطه پاسخگوی اول و آخر را آقای جهانگیریمی‌دانند. از این رو ما وزن آقای جهانگیری را بسیار وزین می‌بینیم و خوشبختانهآقای روحانی هم توجه دارند.

این شایعات بیشتردرباره اختلاف دیدگاه رییس جمهور و معاون اولش در دیدگاه های اقتصادی است. به نظرشما اگر آقای جهانگیری رییس جمهور بود تیمی بسیار متفاوت تر از تیم اقتصادی کنونیبرای دولتش برمی گزید؟

در انتخابات سال 96، آنچه که در عرصه رقابتها ومناظره‌ها رخ داد، یک ظرفیت نهفته در وجود آقای جهانگیری در حد اندکی خودش را نشانداد و جامعه سیاسی ما فهمید که اگر آقای روحانی چنین شخصیت مجربی را به عنوانمعاون اول برگزیده است چه انتخاب درستی انجام داده است و جامعه افتخار کرد که چنینکسی دست راست رئیس‌جمهور است.

علاوه بر آن در درون دولت قاطبه وزرای ما از اول تاآخرشان این باور را دارند که جناب آقای جهانگیری قابلیت‌های مافوق تصور آنها رادارد و این ظرفیت در ایشان هست. وقتی آقای زنگنه که شیخ وزرای ماست و بیش از 28سال در کابینه بوده با تواضع و واقع‌بینی تمام اذعان دارد که آقای اسحاق جهانگیریظرفیتهای فوق انتظار ما داشته درواقع خودش را در این رابطه جزو معیدین آقایجهانگیری به عنوان شخصیت بالادستی مطرح و بیان می‌کند. این دستاورد مهمی است. لذاما نمی‌توانیم تصور کنیم که بین آقایان روحانی و جهانگیری اختلافی وجود داشته است.آقای جهانگیری باید اقتصاد مقاومتی خودمان را که بنا به ضرورت رهبری است به فرجامدرستی برساند، لذا بخش اقتصادی دولت باید یکدست و هماهنگ و هم جهت و همدل باشد.

مشخصا سازمان برنامه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و بعد از آن وزرای اجرایی ما وزیرصنعت، وزیر نفت، وزیر نیرو و وزیر کشاورزی و وزرایی که درواقع درگیر مباحث اقتصادیهستند باید همسو و همراستا حرکت کنند تا منافع اقتصادی مردم پایمال نشود. در اینرابطه ایشان منویات، تذکر و توصیه‌ای دارد که آقای روحانی هم در جریان قرار دارند.من می‌توانم این را تائید کنم که ممکن است آقای روحانی مدلی که مورد انتظار آقایجهانگیری بوده در یکپارچه سازی این حوزه‌ها بدست نیاورده اما به هر حال ما بایدبپذیریم که رئیس‌جمهور هم محدودیت‌هایی دارد که آقای جهانگیری نسبت به آن به خوبیواقف است.

آنچه که مطرح است اینکه هیچ دو نفری مثل هم نمی‌اندیشیند و عمل نمی‌کننددر همین رابطه رئیس جمهور و معاون اول  هم مثلهم فکر نمی‌کنند و مدیریتشان منطبق بر هم به صورت صددرصدی شاید نباشد و در مواردیهم تفاوت‌هایی داشته باشند اما چون همدیگر را خوب درک می‌کنند، به عنوان دو همکاربراحتی در دولت آینده کار را تقسیم خواهند کرد و مدیریت خودشان را عملیاتی خواهندکرد. من در این رابطه نه شایعات را تائید می‌کنم و نه شایدها و بایدهایی که مطرحمی‌شود، ‌اهمیت دارد ولی در کنار همین حرف هم تائید می‌کنم که شخصیتی مثل آقایجهانگیری به طوری که اگر خودش رئیس‌جمهور بود و بنا بود بخش اقتصادی دولت خودش راطراحی و برنامه‌ریزی کند شاید در حد 20، 30 درصد متفاوت از آقای روحانی تیم خودشرا تجهیز می‌کرد و چیدمانش تفاوت داشت ولی خب، الان آقای جهانگیری رئیس جمهور نیستو آقای روحانی رئیس جمهور است و باید حق اولویت در چیدمان برای آقای روحانی قائلباشیم و خود آقای جهانگیری هم به این امر عنایت خواهند داشت.

29219 


منبع : خبرآنلاین

برچسب ها : #روحانی #اصلاح #کابینه #جمهور #جهانگیری #طلبان #اینکه #اصلاحات #صلاحیت #سیاسی #موضوع #رحمانی #گذشته #تائید #معاون #شایعات #اقتصادی #عملکرد #وزارت #تشکیل #ماموریت #عنوان #گفتمان #خودشان #رابطه #جریان #البته #وزرای #آینده #حمایت #اصولگرا #شورای #ظرفیت #رئیس‌جمهور #شخصیت #دوازدهم #مسئولیت #اجرایی #اعتدالی #طبیعی #خواهی #استفاده #درباره #ندارد #میلیون #اقتصاد #عطریانفر #مدیریت #آقایجهانگیری #کسانی #بگذارد #کابینه دوازدهم #نباشد #دستاورد #نباید #نکنیم #تغییر #اولین #نیروهای #باشند #ارزیابی #آقایان #دوستان #توانیم #وابستگی #عمدتا #کاملا #خواهند #شایعه #موفقی #روابط #کارگزاران #حداقل #درواقع #اختلاف #تاکید #نیروهایی #دارند #گمانه #انتظار #بیندیشد #متعلق #باشیم #استانی #بسیار #اشاره #اعتدال #نداشته #دیگری #استانداران #فراموش #نگاهش #بینید #ایراد #دیدگاه #شناخت #دولتش #وابسته #زنگنه #علاوه #رهبری #جایگاه #هاشمی #متفاوت #جامعه #رقابتهای #همچنان #منتقدان #بخواهد #انتخاباتی #نگاهی #گرفتن #مقابل #می‌کنم #کفایت #تواند #آقایرئیس #منویات #خودمان #بتواند #یکپارچه #معرفی #پیرامون #بارها #هستیم #اندیشه #داشتند #مدیریتی #اینگونه #اصلاح‌طلبان #اصولگرایان #بیشتر #میلیونی #گرفته #فراجناحی #منسجم #مرکزی #مرزبندی #انداز #زمانی #می‌کند #نتیجه #یازدهم #واقعی #خاتمی #گروهی #رقابت #گسترده #نیروها #احزاب #گزینه #ضرورت #ببینید #رویکرد #استکه #داریم #برساند #خواهم #بگیرد #شرایط #بگیرد؟ #اصلاحطلبان #معقول #وظیفه #محدود #سیاست #تغییراتی #انتخابات

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : عطریانفر: رئیس‌جمهور باید به تشکیل کابینه اعتدالی بیندیشد


X https://sport45.site/