برگزیده ها

مازندمجلس: هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در پرونده فساد نفتی با حضور متهمان ردیف دوم و سوم، وکلای آنها، وکلای شرکت نفت و نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و نماینده دادستان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

مازندمجلس: در ابتدای هفتمین جلسه از رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی، قاضی مقیسه رئیس دادگاه با ذکر این مطلب که نماینده دادستان، وکلای طرفین و نماینده نهاد‌ها و هر دو متهم پرونده در دادگاه حضور دارند گفت: از طرفین می‌خواهم که نظم را رعایت کنند والا طبق قانون رفتار می‌شود. از وکلا تقاضا دارم که به حواشی نپردازند.
 
قاضی دادگاه از افشار وکیل «م.ش» خواست در جایگاه قرار بگیرد تا دفاعیات خود را بیان کند.
 
در کیفرخواست بزرگ‌نمایی شده است
 
وکیل متهم ردیف دوم گفت: اولین مطلبی که در کیفرخواست به موکل من مستند شده بحث معرفی بابک زنجانی توسط موکل من است که من صریحاً این موضوع را رد می‌کنم. در کیفرخواست بزرگنمایی شده است. در کیفرخواست آمده که موکل من زنجانی را به وحید دستجردی معرفی کرده که او مدیرعامل صندوق بازنشستگی شرکت نفت است که شرکت خصوصی می‌باشد و اجازه فروش نفت هم نداشته است. موکل من حتی اگر قبول کنیم که زنجانی را به دستجردی معرفی کرده است در کیفرخواست دلیلی نیامده که او بابک را به نهادهای دولتی معرفی کرده باشد.
 
مهدی ثابت وکیل شرکت نفت در واکنش به دفاعیات وکیل متهم اظهار کرد:‌ مصوبه‌ای وجود دارد که صندوق بازنشستگی اجازه فروش نفت را داد.
 
وکیل متهم پاسخ داد: من نگفتم اجازه فروش نفت را ندارد.
 
قاضی مقیسه گفت: هر صندوق بازنشستگی اجازه فروش نفت را داشت و «م.ش» هم به همین دلیل زنجانی را به دستجردی معرفی کرده است.
 
وکیل «م.ش» پاسخ داد: معرفی نکرده، آشنایی آن‌ها معطوف به سابقه است. صندوق بازنشستگی شرکت نفت بابت بدهی خود ۳۰۰ میلیون یورو به بابک زنجانی نفت برای فروش ارائه کرده است. موکل من در فروش نفت دخالت نداشته است. موکل من فقط در آن جلسه حضور داشته است.
 
قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: برای چه حضور داشته؟ می‌خواستند بروند سونا؟
 
وکیل متهم گفت: قرارداد با صندوق بازنشستگی ۳ میلیون بشکه نفت بوده است که فقط یک میلیون آن انجام شد.
 
قاضی مقیسه گفت: پس شما قبول دارید که موکل شما در فروش یک میلیون بشکه نفت دخالت داشته است. بروید جلو‌تر.
 
وکیل متهم گفت: من قبول ندارم. این قرارداد مربوط به لوزان سوئیس است. موکل من در آنجا حضور نداشته است. در آنجا صندوق بازنشستگی ۳۰۰ میلیون برای واردات پول احتیاج داشته که بابک زنجانی قول پرداخت آن را می‌دهد و این بحث‌های مالی به وجود می‌آید که در تهران هم موکل من بابک زنجانی را معرفی نکرده است. فقط در جلسه حضور داشته است.
 
افشار خاطرنشان کرد: طبق کیفرخواست موکل من فقط زنجانی را به دستجردی معرفی کرده است. ۱۵ تا ۱۶ محموله نفتی به زنجانی فروخته شده اما مسبب همه آن‌ها معرفی موکل من نیست. بقیه را چه کسی معرفی کرده است؟ بیشتر نفت‌ها توسط شرکت HK معامله شده. آقای وحید دستجردی اختیار فروش نفت را نداشته است.
 
قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: شما از وحید دستجردی نمی‌خواهد دفاع کنید. بروید جلو‌تر.
 
وکیل متهم ردیف دوم گفت: درکیفرخواست نقلی را می‌آورند که دلیلی برای آن نیست. صندوق بازنشستگی به چه دلیل نفت فروخته است؟
 
نیروی انتظامی هم در زمان تحریم نفت فروخته است
 
قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: در آن زمان نیروی انتظامی هم نفت فروخته است. آن وقت صندوق بازنشستگی وزارت نفت نمی‌توانست نفت بفروشد؟ حالا که این کار را انجام داده است و شما هم اقرار کردید که در فروش یک میلیون بشکه نفت مشارکت داشتید.
 
وکیل متهم گفت: من نمی‌توانم اقرار کنم. صندوق بازنشستگی ۶۰۰ هزار بشکه نفت تحویل داده است.
 
قاضی مقیسه گفت: هرچه، صد بشکه نفت، به هرحال در فروش نفت مشارکت داشته‌اید.
 
وکیل متهم گفت: موکل من در ۱۵ محموله دیگر معرف نبود. کسانی که نفت‌ها را به زنجانی تحویل دادند مقصرند.
زنجانی معرفی بازنشستگی صندوق  وکیل مقیسه میلیون  قاضی کیفرخواست دستجردی نداشته اجازه فروخته دادگاه واکنش دخالت محموله جلو‌تر بروید قرارداد نماینده نفت‌ها مشارکت اقرار انتظامی طرفین تحویل آن‌ها سونا؟ هفتمین داشته؟ می‌خواستند دفاعیات دلیلی نکرده متهمان پرونده بروند