برگزیده ها
فرماندار: 25 درصد از حجم سرمایه گذاری آذربایجان غربی در مهاباد جذب شده است

مازندمجلس: مهاباد- ایرنا- معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار شهرستان ویژه مهاباد با بیان اینکه دولت یازدهم در بخش صنعت و اشتغال عملکرد مناسبی در این شهرستان دارد، گفت: 25 درصد از حجم سرمایه گذاری چهار سال گذشته استان در این شهرستان جذب شده است.

مازندمجلس: ایرج شجاعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پتروشیمی مهاباد بزرگترین طرح افتتاح شده شمال غرب کشور در دولت تدبیر و امید است، اظهار کرد: این طرح با 10 هزار و 760 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای 600 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار و 500 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
وی افزود: با افتتاح پتروشیمی مهاباد امکان ایجاد صنایع پائین دستی مربوط به این واحد صنعتی نیز به وجود آمده تا با ساخت آن علاوه بر صرفه جویی و درآمد ارزی چشمگیر، برای بیش از سه هزار نفر دیگر نیز امکان اشتغال فراهم شود.
شجاعی بیان کرد: 30 هکتار زمین برای ساخت شهرک صنایع پائین دستی در اطراف پتروشیمی مهاباد اختصاص یافته و 180 نوع طرح با توجیه های لازم برای آن تعریف شده است.
وی افزود: مرکز مشاوره ای هم در خود پتروشیمی ایجاد شده که خدمات مشاوره لازم را به علاقه مندان به سرمایه گذاری در صنایع پائین دستی ارائه می دهد.
فرماندار مهاباد گفت: تاکنون 20 میلیارد ریال با مساعدت استاندار آذربایجان غربی برای ایجاد زیرساخت های شهرک پائین دستی مهاباد اختصاص یافته است تا آب، برق و گاز شهرک ایجاد شود و سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشند.
شجاعی با اشاره به اینکه پس از برجام فضای سرمایه گذاری در کشور مناسب شد، اضافه کرد: 2 تا سه سرمایه گذار از ترکیه و اقلیم کردستان عراق پیشنهاد خود را در اواخر دولت یازدهم ارائه کردند که مراحل اولیه و مقدماتی سرمایه گذاری را می گذراند.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم صنایع پائین دستی پتروشیمی مهاباد را راه اندازی کنیم برای حدود سه هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود و از صادرات مواد خام جلوگیری شده و در نتیجه چندین برابر ارزآوری و صرفه جویی می شود.

** بزرگترین مرکز واکسن سازی تب برفکی خاورمیانه در مهاباد افتتاح شد
فرماندار مهاباد همچنین با بیان اینکه مرکز واکسن سازی تب برفکی مهاباد با حدود 100 نفر اشتغال زایی در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است، گفت: 50 درصد واکسن تب برفکی ایران در مهاباد تامین می شود و بقیه فرآوردهای این مرکز به عنوان بزرگترین سازنده واکسن دام و طیور خاورمیانه به کشورهای همسایه صادر می شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه 22 طرح صنعتی از جمله کارخانه قند و شهرک صنایع پائین دستی با سرمایه گذاری یکهزار و 400 میلیارد ریال در مهاباد در حال اجراست، اظهار کرد: 11 طرح از این تعداد 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امسال به بهره برداری می رسد.
وی همچنین در خصوص اشتغال در بخش صنعت و معدن و تعداد واحدهای فعال و راکد مهاباد گفت: 134 واحد صنعتی در این شهرستان وجود دارد که 77 واحد از آنها فعال بوده و 2 هزار و 365 نفر اشتغال دارند؛ 18 واحد نیمه فعال نیز وجود دارد که 465 نفر در این واحدها شاغل هستند.
شجاعی اظهار کرد: 380 میلیارد ریال از سامانه صنایع کوچک و بزرگ جذب شده است و تاکنون واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی را سرپا نگه داشته ایم.

** 45 درصد سنگ باریت کشور در مهاباد تولید می شود
وی همچنین با بیان اینکه 45 درصد سنگ باریت کشور در مهاباد تولید می شود، گفت: دومین قطب معدن آذربایجان غربی هستیم و سنگ باریت مهاباد به خارج کشور از جمله ایتالیا، ترکیه، عراق و سایر کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس صادر می شود.
وی بیان کرد: 39 معدن در مهاباد فعال است که برای 365 نفر شغل ایجاد کرده است و هشت واحد فرآوری نیز وجود دارد که 200 نفر مشغول کار هستند.

** 95 درصد شهروندان مهابادی زیر پوشش طرح بیمه سلامت قرار گرفتند
فرماندار مهاباد با اشاره به طرح تحول سلامت که یکی از افتخارات دولت یازدهم است، گفت: در چهار سال گذشته 95 درصد جمعیت شهرستان زیر پوشش خدمات بیمه سلامت قرار گرفتند و دفترچه سلامت دریافت کردند.
شجاعی بیان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت ساخت 13 مرکز بهداشتی مصوب شده و جانمایی آن نیز انجام شده است.

** مرکز سرطان شناسی مهاباد 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
فرماندار مهاباد اظهار کرد: مرکز سرطان شناسی جنوب آذربایجان غربی و غربالگری سرطان استان در مهاباد در حال ساخت است که 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به احتمال زیاد از جمله طرح هایی است که امسال افتتاح می شود.
شجاعی افزود: مرکز جدید زایمان بیمارستان مهاباد پارسال افتتاح شد و مرکز تخصصی بیمارستان مهاباد نیز در حال تکمیل است.
وی یادآور شد: مرکز آموزش درمانی خلیفان نیز تکمیل و به تجهیزات دنداپزشکی مجهز شد.
شجاعی گفت: بیمارستان 100 تختخوابی نیز در محوطه بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد در حال ساخت است تا تعداد تخت های بیمارستانی به 350 تخت افزایش یابد.
وی اضافه کرد: موافقت وزیر بهداشت برای ساخت بیمارستان 305 تختخوابی مهاباد نیز اخذ شده و 14 هکتار برای ساخت این بیمارستان مشخص شده تا اعتبارات آن مصوب شود.
وی بیان کرد: تعمیرات 17 مرکز بهداشتی روستایی از سال 94 تاکنون انجام شده و مرکز سلامت پشتاب مهاباد نیز در حال تکمیل است.
به گفته وی بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد به دستگاه ام.آر.آی و سی تی اسکن مجهز شده و چهار دستگاه جدید دیالیز نیز به این بخش تحویل شده است که خدمات به بیماران را ارایه می دهد.
شجاعی گفت: تاکنون در دولت یازدهم هیچ بیماری به علت نداشتن پول یا فقر محروم از خدمات درمانی نشده و خدمات مورد نیاز آنها ارایه شده است و برخی نیز با معرفی کمیته امداد و بهزیستی رایگان درمان شدند.
فرماندار مهاباد همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی گفت: دومین باغ های آذربایجان غربی به لحاظ وسعت با 10 هزار هکتار در مهاباد قرار دارد.
شجاعی بیان کرد: با بحران در دریاچه ارومیه برای احیای آن و صرفه جویی در مصرف آب طرح های خوبی در مهاباد اجرا شده است و تاکنون یکهزار و 500 هکتار از زمین های آبی به آبیاری تحت فشار تجهیز شده و سه هزار هکتار دیگر نیز برنامه ریزی شده است.
وی با تاکید بر اینکه کانال های فرسوده آبرسانی کشاورزی نیز بازسازی می شود، ادامه داد: کانال های درجه یک و درجه 2 بازسازی می شود تا از هدررفت آب جلوگیری شود.
شجاعی بیان کرد: میزان مصرف آب کشاورزی شهرستان از سد مهاباد 135 میلیون مترمکعب بود که اکنون برای صرفه جویی و مصرف بهیه آب 95 میلیون مترمکعب از طرف دستگاه های مربوطه تعریف شده است.
وی افزود: بر این اساس با وجود اینکه با تنش آبی مواجه هستیم در 2 سال گذشته صرفه جویی مناسبی در مصرف آب کشاورزی صورت گرفته و در صورت مکانیزه شدن آبیاری زمین های کشاورزی و استفاده بیشتر از آبیاری تحت فشار صرفه جویی بیشتری انجام می شود.
شجاعی گفت: در بخش ترویج کشاورزی هم آموزش های لازم در خصوص صرفه جویی و مصرف بهینه آب برای کشاورزان ارائه شده است.
وی اظهار کرد: امسال به علت کمبود بارندگی و نیاز آبی تاکنون رهاسازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه انجام نشده اما در مجموع 200 میلیون متر مکعب برای احیا دریاچه ارومیه آب از این سد رهاسازی شده است.
وی افزود: امسال اصلاح الگوی کشت برای تولید گندم انجام شده و بر روی چغندر قند و جایگزینی کلزا نیز مطالعات انجام شده است.
فرماندار مهاباد همچنین با اشاره به اجرای طرح تصفیه خانه آب مهاباد، گفت: اعتبار این طرح بالغ بر 800 میلیارد ریال است.
شجاعی اضافه کرد: در حدود 450 میلیارد ریال از اعتبارات این طرح از سرمایه گذاری بخش خصوصی و بقیه از اعتبارات عمرانی استان تامین می شود و تا کنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با بهره برداری از این طرح بیش از 260 هزار نفر تحت پوشش قرار می گیرد.
معاون استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به اهمیت زیست محیطی و گردشگری تالاب بین المللی کانی برازان و احیای این تالاب گفت: امسال یک میلیون متر مکعب آب سد مهاباد برای حفظ مقدار آب و جلوگیری از خشک شدن این تالاب رهاسازی شده است.
شجاعی اظهار کرد: مرکز پرنده نگری ایران در این تالاب قرار دارد و پرندگان مهاجر از روسیه، اکراین و قفقاز و سایر کشورهای منطقه در این منطقه فرود می آیند.
وی همچنین با تاکید بر حفظ و مراقبت از منابع آب افزود: حفاظت از آب در کشور به یک گفتمان تبدیل شده و این به برکت دولت تدبیر و امید است.
شجاعی بیان کرد: اگر حدود 20 سال قبل این گفتمان و فرهنگ سازی وجود داشت بسیاری از مشکلات کمبود آب در زمان حاضر وجود نداشت.
وی افزود: برای احیا مرکز گردشگری ' قوپی باباعلی' نیز برنامه داریم و سد مهاباد نیز به عنوان نزدیکترین سد به شهر، جاذبه گردشگری مناسبی است که ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.
فرماندار مهاباد همچنین با اشاره به اینکه این شهرستان از قطب های گردشگری آذربایجان غربی است، گفت: تاکنون 91 اثر تاریخی، ثبت ملی شده و 30 اثر نیز برای ثبت معرفی شده است.
وی اضافه کرد: تعطیلات نوروز امسال 256 هزار نفر از مهاباد دیدن کردند که بیشترین بازدید از غار سهولان بوده است.
شجاعی بیان کرد: امسال یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای طرح های عمرانی مثل بازسازی ورودی غار، ایجاد مراکز آلاچیق و پاسگاه، فنس کشی اطراف زمین های و آسفالت پارکینگ و ورودی هزینه شده است.
وی با بیان اینکه برای 74 نفر ساکنان بومی اشتغال ایجاد شده است، افزود: پنج میلیارد ریال هم برای تامین برق غار سهولان، روستای سهولان و آسفالت ورودی این روستا هزینه شده است و آب روستا نیز از محل درآمدهای غار تامین شد.
شجاعی همچنین از اختصاص زمین یکهزار و 500 متری برای ساخت موزه باستان شناسی مهاباد خبر داد.
وی همچنین در خصوص طرح های ساخت جاده های منتهی به مهاباد گفت: پارسال 150 هزار مترمربع راه روستایی اجرا شده و امسال به 30 کیلومتر راه روستایی رسیده است.
شجاعی اظهار کرد: جاده مهاباد - ارومیه تا سه راه دارلک به طول 12 کیلومتر 2 بانده شده و جاده مهاباد - ارومیه - میاندوآب را نیز 2 بانده می کنیم که تا کنون 9 کیلومتر آن انجام شده است.
وی افزود: نیمه دوم امسال نیز 30 کیلومتر 2 بانده کردن جاده مهاباد - ارومیه - میاندوآب انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه شبکه اینترنتی در مهاباد کامل است، گفت: شبکه فیبر نوری تقویت شده و توسعه یافته است و اینترنت روستایی هم در روستاهای بالای 20 خانوار فعال است و تنها در بخشی از شهر خلیفان مشکل داریم.
فرماندار مهاباد همچنین در خصوص وضع مساکن مهر مهاباد گفت: پنج هزار و 250 واحد مسکن مهر سهم مهاباد بوده که تاکنون یکهزار و 250 واحد افتتاح شده است.
شجاعی اظهار کرد: 2 هزار و 150 واحد دارای 88 درصد پیشرفت فیزیکی، یکهزار و 578 واحد هم بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت با 2 بخش مرکزی و خلیفان در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
3093** انتشار دهنده: پیمان پاکزاد

کلیات

دولت یازدهم

فرماندار مهاباد

افزایش شاخص های توسعه

مهاباد شجاعی همچنین ایجاد اینکه سرمایه امسال افزود آذربایجان میلیارد تاکنون اظهار فرماندار اشاره گذاری بیمارستان کشاورزی اشتغال پیشرفت سلامت افتتاح ارومیه فیزیکی پائین صنایع هکتار پتروشیمی صنعتی میلیون شهرستان یکهزار خدمات تالاب تامین گردشگری واکسن تدبیر اضافه کیلومتر روستایی یازدهم بانده باریت تولید رهاسازی سرطان بازسازی تکمیل استان شناسی کانال خلیفان یافته ارائه ورودی بزرگترین سهولان برفکی جلوگیری دستگاه تاکید کشورهای اعتبارات دریاچه آبیاری مستقیم تعداد اختصاص توسعه برنامه احیای منطقه آسفالت میاندوآب هزینه روستا داریم گفتمان مناسبی کمبود عمرانی مترمکعب دریافت عنوان خاورمیانه همسایه برداری واحدهای ترکیه بیشتری اطراف امکان تعریف مشاوره استاندار دومین هستیم تختخوابی درمانی خمینی افزایش ارایه آموزش پارسال گذشته جمعیت اجرای بهداشتی معرفی