برگزیده ها
مازندمجلس: یک عضو نیروی دریایی آمریکا گفته این رویارویی امن و حرفه‌ای بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه گاردین انگلیس، یکی از مقام‌های سپاه پاسداران روز شنبه از رویارویی قایق‌های ایرانی با ناو آمریکایی در خلیج فارس و شلیک نور افکن خبر داد. 

در اطلاعیه روابط عمومی منطقه سوم نیروی دریایی سپاه آمده است: «صبح امروز یک رزم‌ناو آمریکایی در شمال خلیج فارس به سمت یک شناور گشتی نیروی دریایی سپاه که در آب‌های بین‌المللی در حال گشت‌زنی بو،د حرکت کرد و به قصد تحریک و ایجاد هراس، اقدام به شلیک دو گلوله هوایی کرد.» 

در این اطلاعیه همچنین آمده است: «شناور نیروی دریایی سپاه بدون اعتنا به رفتار غیر حرفه‌ای و تحریک‌آمیز آن‌ها به مأموریت خود ادامه داد و پس از مدت کوتاهی شناور آمریکایی منطقه را ترک کرد.» 

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین در این باره مدعی شده است که این اتفاق زمانی رخ داد که یکی از هلیکوپتر‌هایشان در حال گشت زنی‌های عادی درحریم هوایی بین المللی بوده است. این هواپیما چند قایق سپاه را در حالی که به یک ناو آمریکایی نزدیک می‌شدند مشاهده کرده است و گفته می‌شد سرعت این قایق‌ها بسیار زیاد بود. هلیکوپتر بعد از اینکه به هیچ یک از تلاش‌های آن‌ها برای ارتباط برقرار کردن پاسخی داده نشد، نورافکنی را شلیک کرده است. این کار باعث توقف قایق‌های ایرانی شد. 

به گفته «لئون یان مک کنوهی» سخنگوی نیروی دریایی آمریکا، بعد از اینکه ارتباط میسر شد، آمریکایی‌ها متوجه شدند که ایرانی‌ها در حال تمرین تیراندازی‌ هستند و این شامل شلیک در آب در نزدیکی کشتی‌های آمریکایی بوده است. 

این عضو نیروی دریایی آمریکا گفته این رویارویی امن و حرفه‌ای بوده است. 

سه شنبه هفته گذشته نیز یک ناو آمریکایی زمانی که قایق‌های ایرانی به ۱۳۵ متری آن‌ها نزدیک شده بود به سمت آب شلیک کردند. این اولین رویارویی این چنینی بعد از روی کار آمدن ترامپ بود. 

در بیانیه‌ای که بعد از این حادثه منتشر شد، فرمانده مرکز نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که این اتفاق در زمان گشت زنی‌های معمول رخ داده و پس از نادیده گرفته شدن تلاش‌های آن‌ها برای برقراری ارتباط رادیویی با کشتی‌های ایرانی و سوت خطر و شلیک نور افکن و بی‌فایده بودن این اقدام‌ها، آن‌ها محبور به شلیک به درون آب شده‌اند. 

این قایق‌ها به سپاه تعلق دارد و در بیانیه نیروی دریایی آمریکا گفته شده که این رویارویی نا‌امن بوده است. 

یکی از مقام‌ها آمریکایی گفته قایق‌های ایرانی مسلح بوده‌اند اما سلاح‌های آن‌ها آماده شلیک نبوده است.

دولت ترامپ اخیرا اعلام کرد که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است اما به تهران هشدار داد که باید به روح برجام پایبند باشد در غیر این صورت آمریکا اقداماتش را تشدید خواهد کرد. 

در دوران تبلیغات انتخاباتی ترامپ بار‌ها مدعی شده بود که در صورت پیروزی در انتخابات کاری خواهد کرد که قایق‌های ایرانی که برای ناوهای آمریکا مزاحمت ایجاد می‌کنند از آب‌ها خارج شوند. 

در ماه ژانویه و در اواخر دولت اوباما ناو یو اس اس آمریکا به سمت قایق‌های ایرانی پر سرعت سپاه زمانی که به سمت ناوشکن این کشور در تنگه هرمز نزدیک شده بودند، شلیک کرد. 

روز شنبه نیز اعضای کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران دیداری با عباس عراقچی برای بررسی پاسخ مناسب به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران داشتند. 

عراقچی در مصاحبه اخیر خود گفته بود این خصومت‌ها نقض برجام است. این نقض بند ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام است و ایران پاسخ قاطعی به این رویکرد آمریکا خواهد داد. 

مجلس آمریکا رای قاطعی به لایحه تحریم‌های ایران داد. دولت آمریکا هم به طور پیوسته از تجدید تحریم‌ها علیه هر سیاستی که به عادی‌سازی روابط تجاری با ایران منجر شود حرف می‌زند. 

قانون جدید نیز جریمه‌های سنگینی برای افرادی که با برنامه‌های موشکی ایران در ارتباطند در نظر گرفته است. این شامل همه کسب و کارهایی که با این افراد و شرکت‌ها در ارتباطند نیز می‌شود. این تحریم‌ها علیه سپاه نیز اعمال شده است. دموکرات‌ها معتقدند که تحریم‌ها نباید با توافق هسته‌ای تداخل پیدا کند.

روز شنبه وزیر خارجه ایران اعلام کرد که آزمایش موشکی ایران بخشی از سیاست‌های داخلی این کشور با هدف بازدارندگی بوده و برای ایجاد صلح و امنیت منطقه‌ای است.
آمریکا دریایی نیروی آمریکایی ایرانی قایق‌های آن‌ها رویارویی برجام زمانی ارتباط ترامپ نزدیک ایجاد تحریم‌ها اعلام شناور حرفه‌ای ارتباطند گرفته موشکی امنیت تحریم‌های قاطعی پایبند زنی‌های منطقه روابط اطلاعیه هوایی اتفاق تلاش‌های اینکه قایق‌ها کشتی‌های