برگزیده ها

مازندمجلس: از فرد‌اي انتخابات برخي خبرها و گزارش‌ها حكايت از اختلاف د‌روني حزب موتلفه د‌اشت‌ تا جايي كه برخي مد‌عي شد‌ند‌ نامه انصراف ميرسليم از انتخابات با امضاي محمد‌ نبي حبيبي و اسد‌الله باد‌امچيان صورت گرفته است.

مازندمجلس:

محمدحسن خانی پور:  موتلفه بعد از حبیبالله عسگراولادی روزهای متفاوتی را پشت سرگذاشته است، پیران موتلفه که تصور می کردند بافوت حبیب الله اصولگرایان کرسی دبیرکلی جبهه پیروان باز هم در همین حزب باقی خواهدماند و یکی از مردان حزب جایگزین عسگراولادی خواهد شد اما با رای قاطع اعضای جبهه بهباهنر، رویای لیدری خود را بر باد رفته دیدند.

مسیر موتلفه جدا شد

بعد از آن بود که مردان موتلفه، مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند، مسیری متفاوت از تحرکات جبههپیروان. گرچه به ظاهر در جلسات و تصمیمات این جبهه حضور داشتند اما در چند بزنگاهعلنا راه خود را از سنتی ها جدا کرده اند. انتخابات مجلس دهم اولین بزنگاه علنیاین جدایی بود. همان روزهایی که مردان سنتی راست گرا در تلاش برای جمع کردن همهاصولگرایان دور یک میز بودند، موتلفه ای ها دور میزی نشستند که یک سوی دیگر آنرهپویان، ایثارگران و پایداری ها نشسته بودند. حتی آن وقتی که این همنشینی باعلامت سوال سیاسی بزرگی روبرو شد توجیهشان این بود که برای ایجاد وحدت باید تن بههمنشینی داد. موتلفه اما رودست خورد. آن روزی که لیست نهایی اصولگرایان برایانتخابات مجلس علنی شد مشخص شد پیران موتلفه چطور بازی سیاسی را به رقیب نواصولگراباخته اند، سهم آنها از لیست سی نفره تهران کمتر از حد تصور بود. امری که بعدهاحتی بادامچیان هم به آن اعتراف کرد و گفت بخاطر برخی سهم خواهی ها و باج خواهی هاو بخاطر وحدت جریان اصولگرا تن به آن لیست داده اند.

شوک میرسلیم به پیران موتلفه؛ افشاگری پشت افشاگری /ضربانِ قلب موتلفه هماهنگ با جمنا می‌تپد؟ /رگه‌های اختلاف در موتلفه بالا زد

شاید همان رودستخوردن بود که باعث شد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم موتلفه حتی ازنواصولگرایان هم راهش را جدا کند. خیلی زودتر از دیگر اصولگرایان از نامزد ریاستجمهوری داشتن روایت کردند و تاکید داشتند نامزدشان حزبی است. آمده بودند تا طرحینو دراندازند تا شاید اینبار کارگر افتد. نامزد رونمایی شده از سوی موتلفه ای هااما آنی نبود که همه اصولگرایان را راضی به جمع شدن گرد او کند؛ مصطفی میرسلیم.

موتلفه اما به جدآمده بود که تا آخر پای نامزد حزبی اش بماند. حتی وقتی سازوکار جمنا رونمایی شد بااکراه با آن برخورد کرد، گرچه در این میان برخی اعضای حزب چون نبی حبیبی دبیرکل وبرخی دیگر چون فاطمه رهبر و لاله افتخاری در جلسات جمنا حضور داشتند اما توجیهشاناین بود که از سوی حزب مامور نیستند و حضور حقیقی دارند نه حقوقی.

تحرکات زیرپوستی موتلفه در جمنا

تحلیل ها اما روایتیدیگر داشت، موتلفه بازی زیرپوستی دیگری را آغاز کرده بود، از یک سو نامزد حزبی خودرا در میدان نگه داشته بود و از سوی دیگر با فرستادن چند سفیر به جلسات جمنا درتلاش برای تبدیل کردن نامزد حزبی اش به نامزد نهایی جمنا بود. نواصولگرایان جمعشده زیر خیمه جمنا اما در حال و هوای متفاوتی بودند، میرسلیم برای آنها آنکاندیدایی نبود که بخواهند توسط او با روحانی به رویارویی برخیزند. شاید همین همبود که زمزمه ها از گوشه و کنار می گفت موتلفه برای جمنا خط و نشان کشیده است، خطو نشان که اگر میرسلیم در جمع 10 و بعد 5 کاندیدای نهایی نباشد مسیر خودشان راخواهند رفت. تهدیدی که کارگر نیفتاد و گرچه جمنا بخاطر این قسم ملاحظات هیچگاهاسامی 10 کاندیدای اول را اعلام نکرد اما زمزمه هاتی پشت پرده می گفت میرسلیم درخوشبینانه ترین حالت رده چهاردهم را دارد و شانسی برای تبدیل شدن به کاندیداینهایی ندارد.

موتلفه مسیرش ازجمنا جدا شد، همان روزی که اسامی 5 کاندیدای نهایی اعلام شد و جای خالی میرسلیم رابین آنها دید. برعهدشان ماندند و نامزدشان را نه تنها راهی وزارت کشور کردند کهحتی تا آخرین مناظره هم میرسلیم پا به پای رئیسی و قالیباف در صحنه بود. تماس‌هاي مكررذوالقد‌ر د‌ر مقام عنصر اصلي جمنا و توصيه‌هاي بزرگان قم و جامعتين مانند‌ آيات نوريهمد‌اني، شيخ محمد‌ يزد‌ي، احمد‌ جنتي و موحد‌ي كرماني، اين‌بار نتوانست مجموعه بزرگانموتلفه را از راهي كه انتخاب كرد‌ه بود‌ند‌ پشيمان كند‌.

ورق به ضرر میرسلیم برگشت

یکباره اما ورقبرگشت، درست چهارشنبه ای که آخرین لحظات تبلیغات انتخاباتی به سرعت در حال طی شدنبود ، بیانیه ای به امضای بزرگان موتلفه علنی شد که در آن از انصراف میرسلیم وحمایت از رئیسی روایت می کرد، بیانیه طوری نگارش شده بود که گویا دیدار چند ساعتقبل رئیسی و میرسلیم در مشهد به این نتیجه منتج شده و میرسلیم همچون قالیباف بهنفع رئیسی کنار رفته است. اما گویا این بیانیه تصمیمی فراتر از تصمیم حزب بودهاست، میرسلیم بلافاصله با انتشار توئیتی این خبر را رسما تکذیب کرد و تاکید کرد تااخر انتخابات در صحنه خواهد ماند. در صحنه ماند و کمتر از 500 هزار رای هم بدستآورد. 

افشاگری های میرسلیم آغاز شد

موتلفه دراولینتصمیم برای معرفی نامزد حزبی یک شکست را در کارنامه خود ثبت کرده است، گرچه خودشانمی گویند به هدفشان رسیده اند اما گویا میرسلیم مانند آنها نمی اندیشد که اینروزها بی پرده و صریح از جمنا و برخی هم حزبی هایش انتقاد می کند و از نقش شان درشکست خود و جریان اصولگرا روایت می کند، به رئیسی می توپد که چراهمنشین تتلو شده وبه قالیباف کنایه می زند که اگر به دور دوم می رفت ناگفته هایی را از او علنی میکرد.

به جمنا هم انتقاد دارد و از انتخابات مهندسی شده در استان ها و کمک های یک نهاد نظامی به آن روایتمی کند. میرسلیم حتی به برخی همراهان موتلفه ایش نقد می کند که آن بیانیه لحظه آخریرا بدون تصمیم شورای مرکزی منتشر کردند و حتی آن را عامل ریزش رایش می داند.

میرسلیم این روزهاگویا آنقدر حساب خود را از جمنا و حتی موتلفه جدا کرده که بی پرده نقد کند و حسابپس بکشد. آنقدر که حتی موتلفه در جلسه شورای مرکزی به او تذکر بدهد، و جمنایی هاهم با کنایه بگویند سخنانش موجب خوشحالی رسانه های بیگانه شده است تا شاید اینگونه او را مجبور به سکوت کنند.

چنددستگی در بدنه موتلفه

موتلفه که آمده بودبا استراتژی حزبی یک حرکت درست سیاسی را دنبال کند اما متاسفانه اين ظرفيت عظيم و انتخابراهبرد‌ي صحيح د‌ر حوزه عمل د‌چار تزلزل‌هايي شد‌ كه برخي ناشي از ضعف سيد‌ مصطفي ميرسليمبود‌ و بخشي نيز ناشي از نيروهايي كه د‌ر شوراي مركزي موتلفه بود‌ند‌ اما ضربان فكرو قلب‌شان هماهنگ با جمنا بود‌. چه آنکه از فرد‌اي انتخابات برخي خبرهاو گزارش‌ها حكايت از اختلاف د‌روني حزب موتلفه د‌اشت‌ تا جايي كه برخي مد‌عي شد‌ند‌نامه انصراف ميرسليم از انتخابات با امضاي محمد‌ نبي حبيبي و اسد‌الله باد‌امچيان صورتگرفته اما با تكذيبيه حزب موتلفه تا حد‌ود‌ي اين پروژه خنثي شد‌.

واقعیت اما این استکه پیران موتلفه طی چند انتخابات اخیر از تازه از راه رسیدگان اصول‌گرا بازی خوردند. بازی خوردنی که نشانداد این جریان سیاسی برای ادامه راه خود احتیاج به نفسی تازه دارد. آنگونه که از شواهدپیداست جوانان موتلفه هم به این نتیجه رسیده‌اند. در آینده شاید باید منتظر تصمیماتمهمی در حزب موتلفه اسلامی باشیم. 

موتلفه میرسلیم نامزد انتخابات رئیسی پیران نهایی بیانیه اصولگرایان سیاسی بخاطر کاندیدای قالیباف جریان روایت داشتند انتقاد مردان متفاوتی جلسات انصراف بود‌ند‌ محمد‌ بزرگان نتیجه تصمیم آنقدر مرکزی شورای کنایه هماهنگ عسگراولادی نامزدشان کارگر تاکید تحرکات اعضای رونمایی زیرپوستی اعلام خواهی زمزمه تبدیل اصولگرا