برگزیده ها
«کتابداری پزشکی» منتشر شد
مازندمجلس: «کتابداری پزشکی» منتشر شد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «کتابداری پزشکی» 12 فصل دارد و مطالب آن از طریق پوشش پیشرفت‌‌های اخیر در این رشته، از جمله مفاهیم خدمات اطلاعاتی پیشگام در مجموعه‌های گوناگون اطلاعات سلامت فراهم شده‌اند. فصل‌های این اثر سه حوزه گسترده را دربرمی‌گیرند؛ محیط، کتابخانه‌های علوم پزشکی و موضوع‌های خاص. نویسندگان فصل‌ها، هم نماینده شاغلان حرفه‌ای کتابداری و اطلاع‌رسانی هستند و هم اعضای هیأت‌علمی که در کتابداری پزشکی تخصص دارند.
 
«مقدمه‌ای بر کتابداری و کتابخانه‌های علوم پزشکی»، «قرار دادن کتابداری پزشکی در محیط‌های بهداشت و درمان»، «مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر شواهد / اقدام مبتنی بر شواهد»، «منابع و خدمات سازمان‌های دولتی و انجمن‌های حرفه‌ای» عناوین فصولی هستند که بر محیط متمرکز شده‌اند.
 
فصل‌هایی که درباره کتابخانه‌های پزشکی هستند عبارتند از «کتابداری پزشکی: مدیریت و اجرا»، «خدمات فنی در کتابخانه‌های علوم پزشکی»، «خدمات عمومی در کتابخانه‌های علوم پزشکی» و «بازیابی اطلاعات»
 
فصل‌هایی که درباره موضوع‌های خاص در این اثر ارائه شده‌اند شامل «پیشبرد مهارت‌های فردی: کتابداری سلامت مصرف‌کننده»، «سواد سلامت»، «خدمات کمک‌رسانی» و «انفورماتیک زیست‌پزشکی و سلامت» می‌شوند.
 
در فصل‌های مرتبط با محیط یک بررسی اجمالی از حرفه کتابداری پزشکی ارائه شده است. مطالب بر انواع محیط‌های اطلاعات سلامت فعلی و این‌که کتابداران چگونه موقعیت خود را به عنوان رهبران و عاملان تغییر در نظام‌های گوناگون تثبیت می‌کنند، متمرکز هستند. همچنین شرحی از مراقبت سلامت مبتنی بر شواه و اقدام مبتنی بر شواهد نیز پوشش داده شده است. علاوه بر این، تعدادی از سازمان ها و نهادهای حرفه ای که در هدایت نوآوری‌ها در خدمات اطلاعات سلامت، مؤثر بوده‌اند و توسعه شبکه‌های کتابداران پزشکی نیز مورد بحث قرار گرفته‌اند.
 
در فصل‌های مربوط به کتابخانه‌های علوم پزشکی، اطلاعات مفصلی در ارتباط با اقدامات یا خدمات کتابداران پزشکی و اقدامات روزانه آن‌ها شرح داده شده است. این فصل‌ها به دقت چگونگی اشتراک دیدگاه متخصصان اطلاعات سلامت را مستند کرده و انواع مختلف خدمات در محیط‌های خود را فراهم می کنند. علاوه بر این، توضیحات هر بخش به عنوان راهنمایی برای توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای توسط کتابدار فردی و تسهیل پیشرفت شغلی به‌کار برده خواهد شد.
 
فصل‌هایی که درباره موضوع‌های خاص هستند شامل توضیحاتی در مورد چند موضوع خاص مرتبط با خدمات اطلاعات علوم سلامت است. فصل‌هایی که در مورد سلامت مصرف‌کننده و سواد سلامت هستند نیز در کمک به درک بهتر مخاطب از مفاهیم و ارائه خدمات اطلاعات سلامت مصرف‌کننده ضروری هستند، و این فصل‌ها می توانند به عنوان شالوده‌ای برای خلق خدمات حیاتی اطلاعات سلامت برای متخصصان غیرپزشکی به‌کار برده شوند.
 
فصلی که درباره خدمات کمک‌رسانی است؛ جنبه‌های مختلف طراحی و ارائه برنامه‌های کمک‌رسانی جامعه و خدمات در محیط‌های مختلف برای کاربران مختلف را توصیف می‌کند. این فصل‌ها با مقدمه‌ای بر موضوع‌های مرتبط با انفورماتیک زیست‌پزشکی و سلامت به پایان می‌رسند و مرور خوبی از آن‌ها ارائه می دهند.
 
به گفته «فرد دبلیو. روپِر» اگرچه این اثر قطعاً برای آماده‌سازی ذهنی دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی تهیه شده است، اما برای تداوم کلی یادگیری  ـ از مقدمه‌ای برای کتابداری پزشکی گرفته تا آماده‌سازی متخصصان اطلاعات سلامت دانشگاه، آموزش مداوم پزشکان، تغییرات شغلی احتمالی، روزآمد کردن و نقد و بررسی ـ مهم خواهد بود.
 
نخستین چاپ کتاب «کتابداری پزشکی» با ویراستاری «جفری تی هیوبر» و «فیلی تو ـ کیفنر» با ترجمه فاطمه نیک‌زاده، با همکاری هدی شاکر، زیرنظر و با ویراستاری زاهد بیگدلی، با شمارگان 500 نسخه، در 328 صفحه، به بهای 300 هزار ریال از سوی انتشارات کتابدار راهی بازار نشر شده است.
پزشکی سلامت خدمات کتابداری اطلاعات کتابخانه‌های ارائه مختلف محیط‌های مبتنی فصل‌ها موضوع‌های درباره متخصصان مصرف‌کننده کتابداران کمک‌رسانی  فصل‌هایی مرتبط مقدمه‌ای شواهد فصل‌های شده‌اند عنوان حرفه‌ای توسعه علاوه ویراستاری آماده‌سازی به‌کار کتابدار آن‌ها اقدامات متمرکز فراهم گوناگون مفاهیم مطالب اطلاع‌رسانی اقدام بررسی زیست‌پزشکی انفورماتیک انواع