برگزیده ها
مازندمجلس: دونالد ترامپ برای توافق هسته ای ایران با 1+5، شمشیر را از رو بسته است. ترامپ همواره در سخنرانی های خود چه قبل از ریاست جمهوری و چه بعد از آن به شدت از برجام انتقاد کرده و آن را «بزرگترین اهدایی تاریخ آمریکا به ایران» و « بدترین توافق در تاریخ آمریکا» معرفی کرده است.

در سیاست آشفته آمریکا در دوران ترامپ، ظاهراً توافق هسته ای ایران تنها موضوعی است که هر دو جناح جمهوری خواه و دموکرات در ایالات متحده که در کنگره حضور دارند با دولت ترامپ درباره آن هماهنگی دارند. تائید این سخن نیز آرای بالای کنگره به مصوبات تحریمی ایران و البته وجود طرح های فراوان که در نوبت تصویب هستند، می باشد. این در حالی است که مثلاً در موضوع «اوباما کر» و یا روسیه هرگز چنین اجماعی در کنگره و کاخ سفید وجود ندارد. همین امر قدرت مانور سیاست تهاجمی آمریکا علیه ایران را افزایش داده است.

اما با وجود این اجماع نظر در آمریکا، از آن جا که توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسیده ایالات متحده بدلیل تبعات ناخواسته، چندان رغبتی به از بین بردن آن در همان مرحله اول ندارد. در این راستا سناتور باب کورکر، رئیس کمیته سیاست خارجی عنوان می کند: نباید اول ایالات متحده از برجام خارج شود چرا که با این کار پشتیبانی اروپایی ها را از دست می دهد. کورکر تاکید دارد که ایالات متحده می بایست با اعمال فشارهای فزاینده حکومت ایران را مجبور کند اولین کشور باشد که از توافق خارج می شود.

یکی از راه های آمریکا برای تحریک ایران به خروج از برجام، اعمال تحریم های متعدد می باشد و همان طور که گفته شد تحریم های فراوانی در دستور کار کنگره و کاخ سفید قرار دارد.

 در این بین البته برخی نیز به این امر معتقد می باشند که دولت آمریکا هرگز بدنبال کنار گذاشتن توافق هسته ای نبوده بلکه بدنبال تشدید فشار برای مذاکره مجدد و از بین بردن امتیازات داده شده به ایران و اعمال محدودیت های دیگر می باشد.

نکته مهم این است که بهانه پیگیری هر کدام از سناریوهای بالا می بایست اثبات عدم پایبندی ایران به برجام باشد تا با مقصر جلوه دادن تهران، زمینه برای برخورد تسهیل شود. به همین دلیل بود که دونالد ترامپ هفته قبل در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت دولت او جزئیات توافق جامع هسته‌ای را به دقت دنبال می‌کند و از آنجا که معتقد است تهران به توافق پایبند نیست، انتظار دارد عدم پایبندی آن اعلام شود. ترامپ در ادامه عنوان می کند: «اگر به من بود، همان ۱۸۰ روز پیش عدم پایبندی ایرانی‌ها را اعلام می کردم»

گفته می شود اعلام عدم پایبندی ایران به برجام آن چنان برای ترامپ مهم بوده که باعث ایجاد اختلافات جدی بین او  و تیلرسون شده است. در واقع هفته قبل در حالی که ترامپ از امضای توافقنامه هسته‌ای با ایران انتقاد می‌کرد، تیلرسون پایبندی تهران را به این توافقنامه تائید کرد. در پی این اقدام، تیلرسون از رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران کنار گذاشته شد و ماموریت بررسی پایبندی تهران به توافق نامه به شماری از کارکنان کاخ سفید واگذار شد. ماموریت تیم جدید آن خواهد بود که ترامپ را در وضعی قرار دهد که اگر بخواهد پس از نود روز (پایان بازنگری در ماه اکتبر آینده) بتواند از توافقنامه خارج شود. در این راستا عنوان می شود سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مشغول تولید مدارک و مستنداتی هستند که بتوانند ایران را به توسعه برنامه هسته‌ای خود برخلاف برجام متهم کنند.

طبق مصوبه کنگره، پس از اعلام رسمی اجرای توافق، دولت ایالات متحده باید هر سه ماه یک بار در مورد روند اجرای آن به قانون‌گذاران آمریکایی گزارش دهد و پایبندی تهران به توافق را تایید کند.

این موضوع در حالی است که مرجع پایبندی ایران به برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد که تا کنون هفت بار تعهد ایران به انجام اقداماتش را تائید کرده و هیچ شواهد و مدارکی مبنی بر نقض مفاد برجام ارائه نداده است.

اما برخی از تحلیل گران به این موضوع معتقد می باشند که ممکن است در ادامه، فشارها از جانب دولت آمریکا به آژانس و شخص یوکیا آمانو مدیر کل آژانس به شدت افزایش یابد تا اگر دولت ترامپ واقعا مصمم به خروج از ‏برجام باشد، قطعا با بهانه تراشی آژانس را تحت فشار ‏قرار دهدتا اعلام کند که ایران از برجام تخطی ‏کرده است.

شیرین هانتر، استاد دانشگاه جورج تاون در این باره به گذشته بر می گردد و می گوید: شما به خاطر دارید که آمریکایی ها از محمد ‏البرادعی مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، ‏دل خوشی نداشتند. چون وی استقلال نسبتا بیشتری ‏داشت و مدارکی را که علیه ایران از ‏سوی اپوزیسیون، ارائه می شد، نمی پذیرفت. او مقاومت ‏نشان می داد و برای همین هم او را برداشتند.‏

از سوی دیگر چند روز قبل خبرگزاری آسوشیتد پرس از سناریویی دیگر خبر داد و گفت ترامپ قصد دارد با گردآوری اطلاعات قابل اطمینان از «فعالیت‌های مشکوک» ! در پایگاه‌های نظامی ایران، خواستار افزایش ابعاد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این مراکز شود. ایران به احتمال زیاد با افزایش این بازرسی‌ها مخالفت خواهد کرد؛ در این صورت، ترامپ بهانه خوبی برای خروج از توافق هسته‌ای -به همراه دیگر امضاکنندگان این توافق هفت‌جانبه- خواهد داشت.

در واقع موضوع اساسی این است که ترامپ با حمایت کامل کنگره پیگیر این است که ایران را ناقض برجام جلوه دهد تا مسیر را برای اصلاح برجام، تحریم های بیشتر و اعمال محدویت هایی فراتر از بحث هسته ای و یا بالا بردن سطح تخاصمات و درگیری ها هموار سازد. در این بین هدف نهایی بر اساس گفته های مقامات آمریکا تغییر سیستم سیاسی ایران می باشد.
ترامپ توافق برجام آمریکا پایبندی کنگره آژانس متحده ایالات تهران هسته‌ای اعلام افزایش موضوع اعمال معتقد تحریم بهانه انرژی تیلرسون توافقنامه عنوان سیاست تائید اجرای ماموریت دونالد آمریکایی آمانو ارائه مدارکی یوکیا المللی جمهوری انتقاد البته ندارد راستا بایست باشند بدنبال کورکر تاریخ دارند ادامه