برگزیده ها
یک متخصص: قیمت تولیدات فولادی براساس قواعد وزارت صنعت تعیین می شود

مازندمجلس: تهران - ایرنا- عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می گوید: قیمت تولیدات فولادی براساس قواعد کسب و کار و فرمولی که توسط وزارت صنعت، معدن وتجارت دیکته شده و مورد پذیرش معادن و فولاد سازان قرار دارد، شکل اجرایی به خود گرفته است.

مازندمجلس: «بهرام سبحانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا خاطرنشان کرد: قیمت تولیدات فولادی در بورس رقم می خورد و در عین حال برابر فرمول تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت های ورق فولادی تابعی از شمش فولاد خوزستان است.
وی یادآور شد : پارسال قیمت هر کیلو گرم شمش فولاد خوزستان 10 تا 11 هزار ریال ( یکهزار تا یکهزار و 100 تومان ) مورد معامله قرار گرفت، اما در 31 تیرماه امسال هرکیلو گرم شمش فولاد خوزستان به رقم 16 هزار و 600 ریال رسید که این رقم رشد 60 درصدی قیمت را نشان می دهد.
اخبار منتشر شده نشان می دهد قیمت هرکیلو گرم شمش فولاد خوزستان در دوم مرداد ماه جاری در دامنه قیمتی 16 هزار و 810 ریال تا 16 هزار و 930 ریال ( یکهزار و 681 تا یکهزار و 693 تومان) معامله شد.
سبحانی اضافه کرد: ارزیابی قیمت ها پیام روشنی دارد و سنگ آهن به عنوان ماده اصلی فولاد سازی 60 درصد گران شده و به این ترتیب هزینه فولاد سازان برای تهیه خوراک بالا رفته است.
وی افزود: فولاد سازان برای هرتن تولید خود نیاز به چهار کیلوگرم الکترود گرافیتی دارند و این ماده در سه ماهه ابتدایی امسال از هرتن 2 هزار دلار اکنون به 20 هزار دلار رسیده و در واقع رشد 10 برابری قیمت ثبت شده است .
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: فروآلیاژهای مصرفی و دیگر اقلامی که در تولید فولاد نقش دارند کمترین رشد قیمت آنها 15 درصد است .
وی خطاب به منتقدین افزایش نرخ فولاد اظهار داشت: لازم است بررسی کنیم که از پارسال تا کنون فولاد مبارکه چه میزان افزایش نرخ را ثبت کرده، هرکیلو گرم 18 هزار ریال به 20 هزار ریال ( یکهزار و 800 تومان به 2 هزار تومان) رسیده و به این ترتیب رشد 10 درصدی را می توان مشاهده کرد و این رقم با افزایش کل نرخ ها قابل مقایسه نیست .
به گزارش ایرنا، پیش از این مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن تایید سرو صدای اروپایی ها برای صادرات فولاد ایران به این قاره تحت عنوان اعمال دامپینگ (فروش کالا به قیمت ارزانتر از قیمت تمام شده ) گفته بود: اتحادیه اروپا از حالا برای افق 1404 که ایران حداقل 25 میلیون تن صادرات خواهد داشت، ابراز نگرانی می کند.
انتظار می رود جمهوری اسلامی ایران در افق چشم انداز 1404 برنامه 55 میلیون تن فولاد را تحقق بخشد که از این رقم افزون بر 45 درصد برای صادرات در نظر گرفته شده است.
اتحادیه اروپا پنج کشور چین، صربستان، اوکراین، برزیل و ایران را متهم به دامپینگ کرده است .
جمهوری اسلامی ایران به عنوان چهاردهمین فولاد ساز جهان، پارسال حدود 6 مییلیون تن فولاد صادر کرد که نزدیک به 1.8 میلیون تن بیش از صادرات سال 1394 بود .
اعضای اتحادیه اروپا پس از بحث های مختلف در زمینه ورود تولیدات فولادی به این نتیجه رسید که هر تولید کننده چنانچه زیر قیمت کف تعیین شده اتحادیه، فولاد صادر کند، جریمه شود.
وزارت صنعت، معدن وتجارت پیش بینی کرد؛ امسال صادرات فولاد کشور به حدود هشت میلیون تن برسد که افزون بر 30 درصد نسبت به عملکرد سال گذشته رشد خواهد داشت .
فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده فولاد تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست و بیش از هفت میلیون تن فولاد تولید می کند. تولید اصلی این واحد صنعتی انواع ورق نورد گرم و سرد است. نورد گرم در سطح لوله و پروفیل و مخازن نفت و گاز کاربرد دارد و نورد سرد در ساختمان سازی در لوازم خانگی و خودرو به آن نیازدارند.
همچنین ورقهای پوشش دار، رنگی، گالوانیزه یا قلع اندود هم تولید می شود که این اقلام مصارف صنعتی، صنایع بسته بندی، لوازم خانگی و ساختمان سازی نیز دارد .
مجتمع صنعتی فولاد مبارکه در شهرستان مبارکه استان اصفهان واقع شده و علاوه بر آن یک مجموعه تولیدی در شهرستان لنجان اصفهان به نام فولاد سبا را در اختیار دارد که ظرفیت تولید آن 750 هزار تن ورق نورد گرم است.
علاوه براین یک مجموعه در بندرعباس به نام فولاد هرمزگان هم با ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن فولاد تختال قرار دارد و مجموعه این سه واحد تولیدی ، 50 درصد فولاد مورد نیاز کشور را تامین می کند .
همچنین یک کارخانه در کاشان به نام فولاد امیر کبیر که ورق گالوانیزه تولید می کند و یک کارخانه هم در استان چهار محال و بختیاری در سپیددشت فولاد مبارکه سهامدار است و ورق های گالوانیزه مخصوص بدنه خودرو تولید می کند .
یک پروژه بزرگ در شهرستان خواف در مرز افغانستان با تولید پنج میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و پنج میلیون گندله خوراک واحدهای فولادی را تأمین می کند.
فولاد مبارکه بزرگترین شرکت بورسی با 75 هزار میلیارد ریال ( هفت هزار و 500 میلیارد تومان) سرمایه ثبت شده است که ارزش دارایی های آن چندین برابر سرمایه ثبتی است.
بر اساس ارزیابی هایی که مؤسسه بین المللی World Steel Dynamic انجام داده، فولاد مبارکه در بین 36 شرکت فولاد سازی مطرح جهانی، رتبه دهم را کسب کرده است .
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام ** 1559 ** 1561 ** مصاحبه: حسین عضدی فسا ** انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

انجمن توليد كنندگان فولاد

بهرام سبحاني

مباركه

فولاد تولید مبارکه میلیون یکهزار تومان صادرات فولادی اتحادیه خوزستان تعیین تولیدات مجموعه شهرستان گالوانیزه اروپا صنعتی عنوان افزایش ایرنا پارسال وزارت اقتصادی هرکیلو امسال همچنین سرمایه خودرو خانگی ساختمان لوازم میلیارد کارخانه اصفهان علاوه تولیدی ظرفیت سبحانی استان بهرام افزون درصدی دارند رسیده خوراک سازان اخبار ترتیب مدیرعامل معامله ارزیابی کننده اسلامی جمهوری دامپینگ برابر بزرگترین