برگزیده ها
جمالی: کابینه متاثر از سهم‎خواهی کارآمد نخواهد بود

مازندمجلس: سیاست > مجلس - نماینده مجلس دهم گفت: اگر کابینه تحت تاثیر سهم خواهی تعیین شود به کارآمدی آن امید نیست.

مازندمجلس:محمدجواد جمالی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی درباره چینش کابینه دوازدهم و سهم‌خواهی برخی افراد و گروه‎ها از آن، به خبرآنلاین گفت: مردم به رئیس جمهور و برنامه های او رای دادند؛ بنابراین خود رئیس دولت اگرل ازم بداند با گروه های مختلف سیاسی مشورت می کند تا بتواند از میان آرا و نظرات و افرادی که معرفی می شوند، بهترین را انتخاب کند.
نماینده مردم فسا ادامه داد: کشور ما امروز با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. از مشکالات اقتصادی گرفته تا مسائل زیست محیطی و چالش های بین المللی. همه اینها ما را در یک شرایط ویژه قرار داده است. در این میان اگر قرار باشد فشاری بیاوریم تا افراد نزدیک به خود را وارد کابینه کنیم، به صلاح نیست. البته اگر تقاضایی از طرف رئیس جمهور بود باید اجابت کرد؛ چراکه در نهایت قرار است این افراد با دولت کار کنند.
او افزود: نباید فراموش کرد که اگر کسی با فشار وارد کابینه شود، شایستگی لازم را ندارد؛ چرا که افراد شایسته نیاز ندارند که فشاری وجود داشته باشد تا در کابینه به کار گرفته شوند.  
جمالی گفت: مشکلات عمده ای که ما امروز با آن مواجه هستیم از همین سهم‎خواهی‎ها نشات گرفته است؛ چراکه همه می خواهند از گروه های خود افرادی را به کابینه بفرستند و در این میان شایسته سالاری به فراموشی سپرده می شود.
این نماینده مجلس با اشاره به صحبت های علی لاریجانی گفت: همانطور که رئیس مجلس هم گفت ما جایگاه واقعی خود را هنوز در عرصه بین المللی به دست نیاورده ایم و لازم است از این تنگ نظری ها فاصله بگیریم تا امکان برای پیشرفت فراهم شود. 
او درباره ضرورت مشورت دولت با مجلس برای چینش کابینه نیز گفت: ضروت مشورت در مورد کابینه را باید رئیس جمهور مشخص کند. اگر مجلس نظری داشته باشد، تصمیم آخر را در صحن اتخاذ می کند. من معتقدم کابینه با یک تعامل تعیین خواهد شد. ضمن آنکه طبق اطلاعاتی که دارم رئیس جمهور لیست هایی را از فراکسیون های مختلف مجلس گرفته است.
جمالی در پاسخ به این سوال که چقدر به کابینه دوازدهم خوشبین است؟، گفت: اگر فشار و سهم خواهی وجود داشته باشد و کابینه تحت تاثیر سهم خواهی ها چیده شود، نمی توان امیدی به آن داشت. اما اگر مبنا به‌جای بده بستان‌های سیاسی، شایسته سالاری باشد؛ قطعا می توان تضمین کرد کابینه ای کارآمد شکل بگیرد. 
او در پایان تاکید کرد: هماهنگی در دولت و میان وزارتخانه ها از موضوعات مهمی است که باید بر آن تاکید شود؛ وزارتخانه ها معمولا نزدیکی‌هایی به یکدیگر دارند. مانند وزارت بهداشت و درمان با کار و رفاه اجتماعی که لازم است به صورت هماهنگ در یک راستا حرکت کنند. اگر غیر از این باشد ما شاهد مشکلاتی خواهیم بود که چندی پیش بر سر بیمه‌ها رخ داد و هزینه زیادی هم به بار آورد.

27216

کابینه گرفته افراد جمهور جمالی مشورت شایسته فشاری المللی تاکید چراکه خواهی وزارتخانه سالاری نماینده دوازدهم درباره کارآمد مختلف سیاسی امروز افرادی مشکلات