برگزیده ها
ستاره خلیج فارس مشتری دائمی کاندنسیت ٩ فاز پارس جنوبی خواهد بود/ افزایش تولید پلی پروپیلن در دستور کار شرکت تاپیکو قرار دارد

مازندمجلس: محمدحسین پیوندی گفت: سبد کاملی از محصولات در شرکت تاپیکو تولید می‌شود که سودآوری آن تضمین شده است.

مازندمجلس: محمدحسین پیوندی گفت: سبد کاملی از محصولات در شرکت تاپیکو تولید می‌شود که سودآوری آن تضمین شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدحسن پیوندی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر مشکلاتی درخصوص صادرات پتروشیمی که از گذشته وجود داشته داریم که برای حل آن لازم است که بازرگانی مشترک پتروشیمی راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه شرکت بازرگانی پتروشیمی نباید با برند NPC خصوصی می‌شد افزود: این برند در سطح جهان شناخته شده بود. بنا بر این نباید با این عنوان خصوصی‌سازی صورت می‌گرفت اما برای ایجاد بازرگانی مشترک استراتژی ما این است که یک بازرگانی واحد برای تاپیکو تشکیل شود. سپس بازرگانی هلدینگ‌ها با هم یک واحد منسجم ایجاد کند.

پیوندی با بیان این که با خصوصی‌سازی، واحدهای مختلف از هم جدا شدند اظهار داشت: با ایجاد رابطه بین این واحدها باید یک پتروشیمی قدرتمند در ایران ایجاد شود و به این ترتیب می‌توانیم ارزش افزوده را در کشور حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه بنده در ابتدای کار خود در این مجموعه سه اولویت را در دستور کار خود قرار داده‌ام بیان کرد: در ابتدا، اصلاح ساختار سازمانی تاپیکو مورد توجه بود زیرا متناسب با ماموریت‌هایش نبود. ساختار سازمانی جدید بر مبنای چهار معاونت برنامه‌ریزی، پروژه‌ها و امور شرکت‌ها و منابع مالی فاینانس طراحی شد.

وی افزود: اولویت بعدی ما مربوط به ساختمان جدید برای این هلدینگ بود که از محل تهاتر بدهی با شرکت ایرانول به دست آمد و اولویت سوم نیز جذب نخبگان از بین دانشجویان کشور بود که از طریق امریه و یا فارغ‌التحصیلان خواهد بود.

مدیرعامل تاپیکو با بیان این که نگاه صنعت باید از سخت‌افزار به نیروی انسانی تغییر کند، اظهار داشت: با توجه به این اولویت 30 تا 35 نفر از نخبگان جذب هلدینگ خواهند شد.

وی با اشاره به مزایای هلدینگ تصریح کرد: یکی از مزایای ما این است که هیچ‌ یک از پتروشیمی‌ها خوراک مایع ندارند و همگی از خوراک گازی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: حضور در سهام تمامی پتروشیمی‌های کشور دیگر مزیت ما است به نحوی که به جز هلدینگ نفت و گاز پارسیان در تمامی پتروشیمی‌های کشور سهم داریم و حتی در هلدینگ خلیج فارس نیز 8.5 درصد از سهام مربوط به ما است.

وی با اشاره به اینکه سبد کاملی از محصولات در شرکت تاپیکو تولید می‌شود که سودآوری آن تضمین شده است خاطر نشان کرد: با توجه به این موضوع پترفو مطمئن و متنوعی در تاپیکو وجود دارد که وظیفه ما این است تا از این پتانسیل با بالابردن کیفیت نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: علاوه بر این مزایا تولید تمام قیر کشور به جز پالایشگاه اصفهان در اختیار تاپیکو است. همچنین روغن کشور نیز به جز این پالایشگاه در اختیار ما قرار دارد.

پیوندی یادآور شد: با توجه به این مسائل آینده شفافی برای تامین سود سهام‌داران در برابر ما قرار دارد.

وی با اشاره به سهم 51 درصدی تاپیکو بر صنعت تایر کشور اظهار داشت: اکنون به دنبال دانش فنی در مقوله لاستیک هستیم.

وی گفت: علاوه براین موارد بخش سلولزی نیز در این شرکت وجود دارد که باید برای اصلاح آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به پتروشیمی آبادان به عنوان اولین پتروشیمی در سطح خاورمیانه اظهار داشت: تامین منابع مالی برای مدرن‌سازی این پتروشیمی در دستور کار ما قرار دارد که با توجه به ایجاد منطقه آزاد اروند و وجود زمین در این منطقه شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود.

مدیرعامل تاپیکو با اشاره به سهم 49 درصدی این هلدینگ در ستاره خلیج فارس تصریح کرد: این پالایشگاه در صورت بهره‌برداری کامل دو مشکل بزرگ کشور را حل خواهد کرد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از ستاره خلیج فارس مشتری دائمی برای 9 فاز پارس جنوبی خواهد بود که می‌تواند ارزش افزوده هیدروکربورها را در داخل کشور حفظ کند.

وی با اشاره به دیگر مزیت بهره‌برداری از هلدینگ خلیج فارس در زمینه خودکفایی و تولید بنزین و جلوگیری از واردات گفت: برای بهره‌برداری از فاز اول ستاره خلیج فارس با مشارکت سهامداران 300 میلیون تومان اوراق سلف تضمین شد و امیدواریم با پیگیری‌ها تا سال آینده این پروژه تکمیل شود.

وی با اشاره به این که از دولت می‌خواهیم در خوراک میعانات گازی ستاره خلیج فارس تخفیف دهد، اظهار داشت: انتظار داریم دولت اجازه دهد خوراک به جای قیمت FOB منهای 5 درصد با قیمت FOB منهای 10 درصد به این پالایشگاه تحویل داده شود تا منفعت بیشتری نصیب کشور شده و ساخت پالایشگاه سرعت بگیرد.

مدیرعامل تاپیکو به پروژه متانول مرجان اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه در ابتدای سال 97، 500 هزار تن به تولید هلدینگ اضافه می شود.

وی ادامه داد: پروژه بعدی نیز پتروشیمی ایلام است که خوراک نهایی خود را از پالایشگاه ایلام دریافت می‌کند.

پیوندی در ادامه به پروژه سیراف اشاره و اظهار داشت: تنها تبدیل میعانات به نفتا در دستور کار ما نیست بلکه به دنبال تبدیل نفتا به الفین هستیم.

وی ادامه داد: به دلیل نزدیکی خوراک در سیراف و دسترسی به آب، این پروژه توجیه اقتصادی بالایی دارد به همین دلیل تفاهم‌نامه‌هایی نیز با تئودی ژاپن و هیوندا و دایلم کره جنوبی امضا شده است.

پیوندی به پروژه پترو الفین فناوران در ماهشهر نیز اشاره و اظهار داشت: 60 درصد این پروژه در اختیار تاپیکو قرار دارند که قرار است گاز را به به پلی الفین تبدیل کنند اما از آنجا که خوراک کافی برای تولید 500 هزار تن تولید پلی پروپیلن در اختیار داریم بنابراین به جای سرمایه گذاری در بخش متانول این پروژه ابتدا بخش پلی پروپیلن آن را راه اندازی می‌کنیم و در صورت نیاز متانول نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در ساخت این پروژه از فناوریک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تبدیل متانول به پروپیلن مورد استفاده قرار داده است بهره خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: با این کار توسعه صنایع پایین‌دستی افزایش پیدا می‌کند زیرا کلید توسعه این بخش پروپیلن و دسترسی به تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه توسعه پروپیلن درکشور باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: اکنون 6 میلیون تن اتیلن در کشور تولید می‌شود اما فقط یک میلیون تن پروپیلن وجود دارد.

وی در ادامه به مشکل صادرات محصولات پتروشیمی به چین اشاره و اظهار داشت: وزارت اقتصاد و نفت پیگیر حل این مسئله بوده اند اما مشکل مربوط به مباحث مبارزه با پولشویی در اقتصاد چین بوده و این کشور در نظر دارد از ابتدا تا بازار مصرف، محصولات رصد شوند.

وی با اشاره به لزوم حضور در بازارهای جهانی گفت: پتانسیل این کار در تاپیکو وجود دارد و در این زمینه مذاکراتی نیز با شرکت نفت کرواسی داشته‌ایم که با استفاده از پلی پروپیلن ایران صنایع پایین دستی را تولید کرده و به فروش برساند.

وی با اشاره به برجام و تاثیر آن در جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: مذاکرات صورت گرفته برای جذب پاپریکو با تکیه بر برجام انجام شد و این در حالی است که تا قبل از آن امکان این مذاکرات در جذب فاینانس وجود نداشت.

تاپیکو اشاره پتروشیمی اظهار پروژه تولید ادامه پروپیلن هلدینگ خوراک پیوندی پالایشگاه بهره‌برداری ستاره بازرگانی ایجاد مدیرعامل اینکه استفاده داریم اختیار متانول تبدیل اولویت دستور محصولات ابتدا توسعه تصریح میلیون الفین مربوط تامین جنوبی تضمین کاملی دنبال میعانات هستیم سودآوری خواهیم منهای زمینه منطقه ایلام صنایع اقتصاد برجام مذاکرات مشتری دسترسی اکنون می‌کند سیراف دائمی افزایش درصدی خصوصی‌سازی عنوان نخبگان افزود فاینانس منابع افزوده اصلاح ساختار سازمانی مزایای نباید علاوه سرمایه‌گذاری اقتصادی آینده پتانسیل پتروشیمی‌های مشترک صادرات تمامی ابتدای