برگزیده ها
شاخص بورس افت 117 پله ای را تجربه کرد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (سه شنبه) با 117 پله افت به جایگاه 81 هزار و 415 واحدی کاهش یافت.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، در معاملات امروز بیش از 659 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 937 میلیارد ریال در 48 هزار و 180 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 38 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، هفت واحد افت کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، پنج واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 87 واحد پایین آمد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، 93 واحد و شاخص بازار دوم بورس 195 واحد عقب نشست.
بیشترین ارزش معاملات امروز به گروه رایانه با معامله 11 میلیون سهم به ارزش 189 میلیارد ریال تعلق داشت. گروه فلزات اساسی به ارزش 156 میلیارد ریال و گروه خودرو به ارزش 99 میلیارد ریال در رده های بعدی قرار گرفتند.
در معاملات امروز نمادهای شبندر (پالاش نفت بندرعباس)، حکشتی (کشتیرانی)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، رانفور (خدمات انفورماتیک) و فملی (ملی صنایع مس) با افت خود بیشترین سهم را در افت شاخص اشتند. اما پرداخت (به پرداخت) و ومعادن (توسعه معادن و فلزات) بیشترین تاثیر مثبت را بر جای گذاشتند.
همچنین امروز نمادهای سرمایه گذاری نفت و گاز تامین (تاپیکو) و حق تقدم پتروشیمی اراک، متوقف شدند.

**آیفکس تا نزدیک ارتفاع 934 واحدی افزایش یافت
دهمین روز از مردادماه برای بازار فرابورس ایران با تداوم رشد شاخص کل و در نتیجه صعود آیفکس تا نزدیک ارتفاع 934 واحدی به پایان رسید.
معامله‌گران در مجموع بازارهای فرابورس بیش از 370 میلیون ورقه بهادار را در 28 هزار نوبت به ارزش افزون بر یک‌هزار و 511 میلیارد ریال دست به دست کردند.
امروز بازار فرابورس شاهد چندین بازگشایی و توقف نماد بود. بر این اساس 2نماد معاملاتی مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان و ریل پرداز سیر بازگشایی و در مقابل نماد شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار متوقف شدند.
نمادهای پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس در معاملات امروز، بیشترین سهم را در رشد شاخص فرابورس داشتند.
تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز میزبان 89 هزار ورقه تسه به ارزش 69 میلیارد ریال بود.
بالاترین قیمت به تسه شهریور 95 به نرخ 784 هزار ریال و پایین ترین قیمت نیز به تسه بهمن ماه 93 به میزان 726 هزار ریال تعلق داشت.
در نهایت سرمایه‌گذاران در بازار اوراق با درآمد ثابت 770 هزار ورقه را به ارزش 717 میلیارد ریال دست به دست کردند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1961* خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

شاخص بورس

فرابورس

تسه

میلیارد امروز بازار فرابورس بیشترین معاملات پتروشیمی سرمایه نمادهای میلیون اوراق آیفکس متوقف نزدیک واحدی اقتصادی بازگشایی ارتفاع پرداخت پایین معامله شناور ایرنا فلزات اصفهان بهادار بیانگر