برگزیده ها
ساخت افزون بر 170 فروند شناور در صنایع دریایی کشور

مازندمجلس: انزلی - ایرنا - معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان صنایع دریایی، از ساخت و تولید افزون بر 170 فروند شناور در صنایع دریایی کشور خبر داد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار ایرنا دریادار دوم امیر رستگاری غروب سه شنبه در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی دریانوردی، صنایع دریایی ، بنادر و شیلات، آبزیان، صیادی و صنایع وابسته در منطقه آزاد انزلی با اعلام این خبر اظهار کرد: این شناورها در انواع مختلف یدک کش ها، نفر برها ، بارج ها و شناورهای صیادی و شناورهای نظامی تولید شده که آخرین آنها ، شناور کاوشگر دریایی خلیج فارس بود که سال گذشته به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی کشور تحویل شد.
وی افزود: امروز با افتخار اعلام می کنیم که در حوزه تجهیزات پیش برنده ، از جمله تمامی شفت های توخالی ، تو پر ، ثابت و متحرک به خودکفایی 100 درصد رسیده و علاوه بر طراحی و تولید موتور دیزل 900 اسب بخارتمام ایرانی ، موتور دیزل 3 و 4 هزار اسب بخار را نیز با روش بازمهندسی موتورهای موجود ، طراحی و بر روی شناورها نصب کرده ایم .
دریادار رستگاری با اشاره به ساخت ژنراتور 400 کیلو ولت آمپری تمام ایرانی تصریح کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، ساخت موتورهای دیزل را به عنوان اساسی ترین مولفه های حمل و نقل کشور و به دلیل نیاز حمل و نقل جاده ای ، ریلی ، دریایی و نظامی به موتور دیزل در دستور کار خود دارد.
وی تاکید کرد : امروز کشور در حوزه انواع کابل ، کنداکتور، سوئیچ ولت ها و بسیاری از محصولات دریایی مثل رادار ها و سامانه های مخابراتی، دارای محصولات تمام ایرانی و بومی است و آمادگی داریم که آنها را در اختیار واحدهای شناور چه در بخش خصوصی و چه دولتی قرار دهیم.
دریادار رستگاری با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد دریا محور گفت: باید نظام بانکی کشور پشتیبانی لازم از تولید را داشته باشد و نیازمند حمایت دولت و تخصیص اعتبارات لازم از طریق صندوق توسعه ملی با نرخ بهره کم هستیم .
وی مناطق آزاد را به عنوان بستری مناسب برای توسعه و رشد فعالیت های اقتصادی ، تجاری ، تولیدی و تبدیلی در حوزه سرزمینی و تعمیم آن به کشور دانست و تاکید کرد: ثبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی سه رکن اساسی سرمایه گذاری در هر منطقه است و مناطق آزاد نیز مشوق های خوبی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد می کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا نخستین نمایشگاه بین المللی دریانوردی، صنایع دریایی ، بنادر و شیلات، آبزیان، صیادی و صنایع وابسته از عصر امروز (سه شنبه) در مرکز نمایشگاه ها و همایش های سازمان منطقه آزاد انزلی در قالب 65 غرفه و در 2 سالن مجزا افتتاح شد و مورد بازدید عموم قرار گرفت .
این نمایشگاه شامل بخش های صنایع ساخت و تعمیر کشتی، سازندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات دریای، خدمات دریایی و بندری، بنادر و کشتیرانی، تحقیقات و آموزش دریایی و اقیانوس شناسی و علوم جوی، صنایع فرا ساحلی و خدمات مشاوره و مهندسی است و در آن شرکت هایی از کشورهای نروژ، دانمارک، فرانسه، لهستان، چین، جمهوری آذربایجان، آلمان، ترکیه، ایتالیا ، امارات و سنگاپور در قالب 12 غرفه در کنار نهادها و سازمان های دولتی و بخش خصوصی فعال در حوزه صنایع دریایی حضور دارند.
همچنین در این نمایشگاه انواع تجهیزات اقیانوس شناسی و هواشناسی، تجهیزات مخابراتی، مدیریت پروژه‌های دریایی، تجهیزات مهندسی سواحل، صنایع گردشگری و تفریحات دریایی، سکوها و تجهیزات بندری، صنایع کشتی سازی، تجهیزات و عرشه لنگرها، خدمات دریایی و بندری، مهندسی سازه های دریایی، تجهیزات حمل‌ و نقل دریایی، صنایع فراساحل نفت و گاز، امور نظامی و دفاعی، سوخت و باتری موتورها، انواع شناورهای نفتی و تجهیزات باری و مسافری ارائه شده است.
در این نمایشگاه همچنین انواع محصولات فرآوری شده شیلاتی، پرورش ماهی در قفس، پودر ماهی، سردخانه های نگهداری و سیستم های برودتی، پرورش ماهیان سرد آبی و گرم آبی، تولید ماهیان تزئینی، دارو و مکمل های غذایی، تولید کنسرو و صنایع وابسته و سایر صنایع و تجهیزات مربوط به صنعت شیلات به نمایش در آمده و علاوه براین با همکاری سازمان شیلات ایران و گیلان، همایش پرورش ماهی در قفس(درون دریا) و تعدادی کارگاه علمی پژوهشی به عنوان بخش های جانبی نمایشگاه، در طول مدت برگزاری نمایشگاه توانمندی و محصولات برپا می شود.
مزایا و معافیت های قانونی و ظرفیت های متنوع منطقه آزاد انزلی در بخش های مختلف بهره وری از منابع سطحی و زیر سطحی دریای خزر ، ایجاد همگرایی میان نهادها، سازمان ها و بخش خصوصی مرتبط با حوزه دریایی کشور با محوریت منطقه آزاد انزلی، آشنایی با ظرفیت های منطقه برای توسعه صنایع مرتبط با این حوزه بویژه صنایع مرتبط با شیلات و آبزی پروری، عملیاتی نمودن سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی با تکیه بر صنایع دریایی و شیلاتی منجر به اشتغال پایدار و در نهایت اقتصادی کردن فعالیت های شیلاتی با هدف حضور پررنگ تر محصولات شیلات در سفره غذایی مردم کشور از مهمترین دلایل برگزاری این نمایشگاه است.
علاقمندان می توانند تا 13 مردادماه جاری از ساعت 16 تا 21 برای بازدید از این نمایشگاه به مرکز همایش ها و نمایشگاه منطقه آزاد انزلی واقع در فاز تجارت و گردشگری این منطقه مراجعه کنند.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر بوده و در 40 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7471/2007

اجتماعی

انزلی

گیلان

شناور

صنایع دریایی نمایشگاه منطقه تجهیزات انزلی شیلات محصولات انواع تولید شناور عنوان گیلان موتور امروز مرتبط پرورش خصوصی خدمات شیلاتی بندری دریای همایش توسعه اقتصادی شناسی مهندسی ایرانی وابسته بنادر رستگاری صیادی اقیانوس خبرنگار دریادار نظامی شناورهای المللی گزارش ماهیان دریانوردی بازدید نخستین ظرفیت گردشگری برگزاری همچنین نهادها غذایی ایرنا فعالیت اشاره پشتیبانی شناورها موتورهای مختلف علاوه طراحی اساسی تاکید مناطق آبزیان سرمایه اقتصاد دولتی اعلام مخابراتی ایجاد