برگزیده ها
مازندمجلس: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آن دسته از افرادی که معتقدند ایران باید برجام را کنار بگذارد بدانند این کار خدمت به آمریکاست، چون در این شرایط آمریکا به راحتی از انجام تعهدات بین‌المللی‌اش در برداشتن تحریم‌ها سر باز می‌زند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: براساس توافق بین‌المللی برجام اگر ایران یا آمریکا بخواهند برجام را اجرا نکنند، مشمول بندهای ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ می شوند. بندهایی که از همان ابتدا نقطه ضعف و پاشنه آشیل برجام بود.

وی توضیح داد: براساس این بندها اگر یکی از طرفین مدعی باشند که طرف دیگر پایبندی در اجرای برجام ندارد، عملا تحریم‌ها به قبل از امضای برجام برمی گردد. یعنی یکی از طرفین ظرف حداکثر ۳۰ روز درخواست صدور قطعنامه ای در شورای امنیت برای عدم پایبندی آن طرف به انجام تعهداتش می کند.

فلاحت پیشه افزود: این همان مسیری است که دولت جدید آمریکا دنبال می کند. وزارت خارجه ترامپ بعد از آنکه دو بار مجبور شد پایبندی ایران به تعهداتش را به کنگره اعلام کند اکنون به دنبال راهی برای اعلام عدم پایبندی ایران است تا تحریم‌ها را به شرایط قبلی بازگرداند. بعد از آن نیز قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران صادر شود و مذاکراتی تحمیل شده تا خروجی آن بازنگری در برجام باشد.

وی با طرح این پرسش که در این شرایط ایران باید چه کند؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون عملکرد خوبی در برجام داشته، آن هم در شرایطی که نگاه ما به برجام راهبردی و نه سیاسی است چون با نگاه سیاسی در صورت تامین نشدن منافع می توان به گونه دیگر عمل کرد.

فلاحت پیشه تجربه همکاری بین‌المللی را برای ایران مهم خواند و ادامه داد: ایران نمی خواهد پرونده برجام با اعلام عدم پایبندی سایر اعضا تمام شود. بر همین اساس برجام را کامل اجرا کرد و تخطی هم نداشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به پایبندی ایران به انجام تعهداتش در برجام اگر آمریکا موضوع عدم پایبندی ایران را مطرح کند، باز هم نمی تواند بازگشت تحریم‌ها را فراهم کند. حتی اگر آمریکا به دنبال صدور قطعنامه جدیدی هم رود با مخالفت اروپا، روسیه و چین نمی تواند فضای روانی منفی دیگری را علیه ایران ایجاد کرده که شرایط به سال ۱۳۹۳ برگردد.

فلاحت پیشه در جمع بندی گفت: براین اساس نباید در زمینی که آمریکا طراحی کرده، بازی کرد به جای آن باید در ضمن استفاده از برجام، بخش‌هایی همچون توان موشکی که طرف‌های دیگر به دنبال نقصان آن هستند را، قوی کرد.

وی خطاب به دلواپسان و معتقدان به برهم زدن برجام گفت: آنهایی که می گویند ایران برجام را کنار بگذارد بدانند که پیشنهادشان در جهت تامین منافع ایران نیست. چون جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را اجرایی کرده و اکنون نوبت طرف‌های غربی به خصوص آمریکا در اجرای تعهداتشان یعنی شکستن تحریم‌هاست.

فلاحت پیشه در پایان گفت: اگر ایران برجام را کنار بگذارد به آمریکا و سایر کشورهایی که به تعهداتشان در برداشتن تحریم‌ها عمل نکرده اند، کمک کرده که از فشار بین‌المللی فرار کنند و تعهداتشان را اجرایی نکنند.
برجام آمریکا پایبندی تحریم‌ها قطعنامه شرایط تعهداتش فلاحت امنیت دنبال بین‌المللی بگذارد تعهداتشان اعلام جمهوری اکنون تامین طرف‌های اجرایی تواند منافع سیاسی اسلامی طرفین خارجی سیاست کمیسیون آمریکاست بدانند برداشتن اجرای فلاحت‌پیشه نکنند براساس شورای