برگزیده ها
ليست وزرای پيشنهادی در مرحله پايانی
مازندمجلس: کمتر از سه روز تا مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور دوره دوازدهم باقی مانده است و پس از آن رییس جمهور بر اساس قانون و آیین نامه داخلی مجلس باید اعضای کابینه را به مجلس شورای اسلامی معرفی میکند.

به گزارش الف، این درحالی است که این روزها بازار گمانه زنی ها و شایعات در مورد کابینه احتمالی رئیس جمهور داغ شده است.  شنیده ها حکایت از این دارد که رئیس جمهور تاکنون با برخی شخصیت‌ها و چهره‌ها برای تصدی سمت‌های مختلف در کابینه یازدهم رایزنی‌ کرده و گزینه‌های مختلفی برای تصدی پست‌های مهم دولتی مطرح شده‌اند.

می توان گفت سر و شكل كابينه دوازدهم كم‌كم رخ نمايانده است؛ كابينه‌اي كه هرچند تا اينجا اصلاح‌طلبان را آنچنان راضي نكرده است. عبدالله نوري مثل خيلي چهره‌هاي ديگر اصلاح‌طلب اخبار شنيده از كابينه را نگران‌كننده مي‌دانست.

ليست وزراي پيشنهادي
در مرحله پاياني
موضوع تشكيل و تركيب كابينه جديد اما روز گذشته در سخنان و اظهارات دولتي‌ها دور نماند. محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در آخرين نشست خبري‌اش در دولت يازدهم با اشاره به اينكه رييس‌جمهور نظرات مختلف در مورد كابينه را شنيده و خود تصميم نهايي را مي‌گيرد، گفت: ليست وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور در مراحل پاياني است. رييس‌جمهور نسبت به مطالبات مردم متعهد بوده و از بهترين‌ها، ‌هماهنگ‌ترين‌ها و مناسب‌ترين چهره‌ها دعوت مي‌كند. ملاحظات و فاكتورهاي مختلف در گزينش وزرا توسط رييس‌جمهور لحاظ مي‌شود كه قابل درك است. او درباره استفاده از زنان در كابينه كه يكي از مطالبات پاسخ داده نشده اصلاح‌طلبان قلمداد مي‌شود خاطرنشان كرد: همكاري با دولت را فقط در وزارتخانه‌ها محدود نكنيم. اگر براي همكاري در كابينه وزير زني معرفي نشود، اين به معناي عدم استفاده از ظرفيت زنان نيست. زنان همچنان نقش ارزشمندي در دولت دوازدهم ايفا مي‌كنند. رييس‌جمهور هم اصلا اعتقادي ندارد كه نبايد از ظرفيت و توانايي زنان استفاده نشود. البته ظلم به زنان و جوانان است كه فكر كنيم از آنها فقط بايد در پست وزارت يا معاون وزير استفاده شود.

اما نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه آيا رييس‌جمهور از فعاليت‌هاي توييتري حاميان دولت درباره كابينه اطلاعي دارد؟ گفت: درباره چينش كابينه و فضا‌سازي در جهت تكريم يا تخريب چهره‌ها بايد بگويم كه رييس‌جمهور بسيار زيرك است و همه اين موارد را مي‌فهمد و آدم شجاعي در بيان نظر و تصميم‌گيري است، جوگير نمي‌شود و البته نظرات مختلف را مي‌شنود و خودخواه نيست. روحاني به جاي اينكه خود را پاسخگوي مطالبات برخي جريان‌هاي سياسي بداند، خود را پاسخگوي مطالبات مردم مي‌داند، ‌البته تلاش‌ها و خدمات جريان‌هاي سياسي را فراموش نكرده و به آن احترام مي‌گذارد و آنها را در نظر مي‌گيرد. او همچنين درباره تبديل سازمان محيط زيست به وزارتخانه و جايگزيني يك مرد به جاي معصومه ابتكار هم گفت: دولت برنامه‌اي براي تبديل سازمان محيط زيست به وزارتخانه ندارد و قرار هم نيست مديريت را به صورت جنسيتي ببينيم، بلكه ملاك توانايي افراد است و اگر كسي هم به جاي خانم ابتكار بيايد بدين معنا نيست كه او شايستگي لازم را نداشته است.

معاون، وزير مي‌شود
 روز گذشته محمود واعظي در پاسخ به سوالي مبني بر گزينه‌هاي مطرح شده براي وزارت ارتباطات، هم گفت: ما بايد از آقاي رييس‌جمهور تشكر كنيم كه يكي از معاونين وزارتخانه را براي سمت وزارت ارتباطات برگزيده‌اند، اما تا زماني كه اين اسامي اعلام نشده، حق رييس‌جمهور است كه با توجه به مقتضيات موجود تغييراتي را انجام دهند و نهايتا اسم كانديداي مورد نظر را خودشان بايد اعلام كنند. به گفته واعظي اينكه در ليست رييس‌جمهور تقريبا اكثر معاونان وزارتخانه كانديداي اصلي بوده‌اند نشان مي‌دهد كه خود رييس‌جمهور مي‌داند كاري كه در اين وزارتخانه انجام شده، توسط خود وزير انجام نگرفته بلكه يك كار تيمي بوده و مجموعه مسوولان با هم كار كردند. اين بهترين قدرشناسي رييس‌جمهور از همه مسوولان و مديران وزارتخانه است كه از خود بدنه يك كانديدا را برگزيدند.

وی در پاسخ به این سوال که انتخابش برای مسئولیت مسئول دفتری رئیس جمهور نهایی شده، گفت: آن را بعداً از آقای رئیس جمهور بپرسید.

اما بر اساس اخبار ظاهراً رئیس دفتری واعظی قطعی شده است.

چیت چیان از قطار دولت پیاده می شود
وزیر نیرو تلویحی اعلام کرد که عضو کابینه دولت دوازدهم نیست. حمید چیت چیان در حاشیه بازدید از یک واحد تولیدی در شهمیرزاد سمنان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا عضو کابینه دولت دوازدهم  هست یا خیر؟ اظهارکرد:‌برادران بسیاری هستند که جای ما را بگیرند. گفتنی است؛‌این پاسخ مرد شماره یک ساختمان بلند مرتبه کردستان نشان می دهد که دیگر نام او در لیست مردان کابینه دولت دوازدهم نیست.

http://www.fardanews.com/files/fa/news/1396/3/24/521716_293.jpg

۲ رویکرد در چینش تیم اقتصادی/ چرا پازل اقتصادی دولت دوازدهم کامل نمی شود؟
سه راس مثلث تیم اقتصادی دولت یعنی وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی پست هایی هستند که روحانی با انتخاب خود برای هریک از آنها سمت و سوی مدیریت اقتصاد کشور در چهار سال آینده را مشخص می کند. تاکنون ترکیب های متفاوتی برای این سه گزینه مطرح شده‌اند اما هیچ یک از آنها پایدار نبوده و پس از چند روز ترکیب‌های جدیدی در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است.

براساس شنیده‌های از منابع نزدیک به دولت، دو رویکرد در خصوص چینش تیم اقتصادی کابینه دوازدهم مطرح است. در رویکرد نخست ، بر ویژگی‌های فردی و مدیریتی افراد در حوزه اقتصاد تاکید می شود و در رویکرد دوم میزان هماهنگی اعضای تیم اقتصادی مطرح است. افراد اثرگذار در چینش تیم اقتصادی که از رویکرد دوم حمایت می کنند عقیده دارند که برای پیشبرد برنامه‌های دولت در حوزه اقتصاد، همکاری و هماهنگی سه راس تیم اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که واگرایی این اضلاع می تواند از تمرکز دولت بر برنامه‌های اقتصادی و به سرانجام رساندن آنها جلوگیری کند. در کنار این متغیرهای درونی، متغیرهای بیرونی که مهمترین آنها میزان همراهی با وزیر اقتصاد پیشنهادی به مجلس است نیز در انتخاب تیم اقتصادی دولت موثر است.

آخرین ترکیبی که برای تیم اقتصادی در رسانه‌ها مطرح شد ، محمدباقر نوبخت برای وزارت اقتصاد، محمد نهاوندیان برای سازمان برنامه و بودجه و ولی‌الله سیف برای بانک مرکزی است. از این سه گزینه سیف تقریبا قطعی شده است اما برای دو گزینه دیگر نام‌های دیگر نیز مطرح شده که البته در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است و همه چیز بستگی به آن دارد که کدامیک از دو رویکرد در نهایت از سوی حسن روحانی مورد توجه قرار گیرد.

آخرین گمانه زنی ها حکایت از این دارد
 وزیر نیرو: شنیده ها حکایت از این دارد که احتمال پست گرفتن بیطرف زیاد شده است

 مولاوردی: رایزنی‌ها تمام شد/ دنبال حضور بیشتر زنان در سطح معاونان رییس‌جمهور هستیم.
 
واعظی: یکی از معاونانم وزیر ارتباطات می شود، در لیست نهایی آقای رئیس جمهور یکی از معاونان فعلی وزارت ارتباطات گزینه نهایی تصدی این وزارتخانه در دولت دوازدهم است.
 
مشاور وزیر علوم: شنیده ام دکتر خاکی صدیق (رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی )برای سمت وزارت علوم انتخاب شده اند.
 
در همين حال دهقان وزير دفاع هم رفتن خودش را اگرچه رسما اعلام نكرده است اما گفته وزير بعدي قطعا از همين وزارتخانه خواهد بود: ممكن است بنده باشم يا نباشم ولي يك نفر از داخل همين مجموعه مسووليت را عهده‌دار خواهد شد.
 
قشقاوی: ظریف وزیر خارجه باقی میماند.
 
امین زاده: برخی خودشان تصمیم به خروج از کابینه را گرفتند، و این که چه گزینه هایی خارج می شوند هنوز قطعی نشده است، دولت تا روز جمعه در این زمینه فرصت دارد و چه بسا تصمیماتی که تاکنون گرفته شده تغییر یابد.

در اين ميان اما جديدترين خبري كه از كابينه دوازدهم بيرون آمده اين است كه حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت در كابينه دوازدهم نخواهد ماند.

نوبخت و جمشید انصاری در همان سمت معاونت رئیس جمهور و روسای سازمانهای برنامه و بودجه و اداری و استخدامی باقی خواهند ماند.

 معاونت جدیدی با عنوان ارتباطات و اطلاع رسانی شکل خواهد گرفت و سخنگوی دولت نیز مسئولیت آن را برعهده خواهد گرفت.

گفته می‌شود صالحی امیری مهمترین گزینه برای تصدی این معاونت و سخنگویی دولت است.

هرچند بحث‌هایی هم در خصوص حضور در معاونت اجرایی مطرح شده است اما به نظر می‌رسد هنوز رئیس جمهور در این خصوص به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

علی‌اصغر مونسان یکی از مهمترین گزینه‌های حضور در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی است.

معصومه ابتکار به جای خانم مولاوردی به معاونت زنان خواهد رفت و خانم مولاوردی نیز به عنوان دستیار ویژه و یا معاون حقوق شهروندی و پیگیری قانون اساسی به فعالیت خواهد پرداخت.

با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر کاهش نیافتن تعداد زنان کابینه احتمال حضور یک خانم در معاونت حقوقی به جای مجید انصاری نیز بسیار زیاد است.

علی زرافشان، معاون کنونی آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز به جای دانش آشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش نیز معرفی خواهد شد.
رييس‌جمهور دوازدهم کابینه جمهور كابينه اقتصادی وزارتخانه وزارت رویکرد اقتصاد گزینه معاونت ارتباطات نوبخت استفاده مطالبات درباره مختلف اعلام نهایی معاون بودجه افراد البته برنامه معاونان مهمترین چهره‌ها نكرده آموزش حکایت تاکنون اينكه روحانی عنوان دفتری مجموعه پرورش مسوولان مسئولیت مولاوردی احتمال جدیدی میزان رسانه‌ای تاکید هماهنگی برنامه‌های شنیده متغیرهای مرکزی بسیار انصاری جريان‌هاي اخبار اصلاح‌طلبان شنيده وزراي محمدباقر گذشته هرچند شده‌اند قانون مرحله اعضای معرفی گزینه‌های گمانه نظرات مي‌گيرد تبديل مي‌داند معصومه ابتكار كانديداي واعظي سياسي پاسخگوي همكاري مي‌شود ظرفيت ندارد توانايي خودشان