برگزیده ها
معاون روحانی: هیچ هیأتی نمی‌تواند بر شورای نگهبان نظارت کند

مازندمجلس: سیاست > دولت - معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: لایحه قانون جامع انتخابات مغایریتی با نظارت شورای نگهبان ندارد. نوآوری های خیلی زیادی در این لایحه وجود دارد اما اینکه بگویند هیأتی درست شده که بر کار شورای نگهبان نظارت کند به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد.

مازندمجلس:حسینعلی امیری دربارهاظهارات ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه «مادهای از لایحه در حال تدوین قانون جامع انتخابات به تشکیل مرجع عالی نظارت شامل نمایندگانتمام قوا اشاره دارد که خلاف قانون اساسی است چون منتج به تضعیف جایگاه شوراینگهبان می‌شود»، به خبرآنلاین گفت: پیش نویس لایحه ای درباره قانون انتخابات تهیهو تنظیم شد و من در مراحل تدوینش حضور داشتم.

وی افزود: وقتی در وزارت کشور بودم، در تهیه پیشنویس لایحه مشارکت داشتم و بعد از آن هم که به دولت آمدم عضو کمیسیون سیاسی ودفاعی دولت هستم؛ ما در تدوین پیش نویس لایحه، انطباق آن با سیاست های کلی ابلاغیمقام معظم رهبری و قانون اساسی را مدنظر قرار دادیم و یکی از دلایلی که قدری تدوینلایحه را با تأخیر مواجه کرد انطباق و ایجاد سازگاری‌اش با سیاست های کلی انتخاباتبود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یادآور شد: لوایحی کهتنظیم می شود، نباید خلاف قانون اساسی باشد چون از وظایف شورای نگهبان کنترلمصوبات مجلس شورای اسلامی و انطباق آن با قانون اساسی است، طبیعتا مصوبه‌ای که باقانون اساسی مغایرت داشته باشد، شورای نگهبان با آن مخالفت می کند، لذا ما با لحاظاین معیارهای قانونی لوایح را تنظیم می کنیم.

وی افزود: لایحه قانون جامع انتخابات مغایریتیبا نظارت شورای نگهبان ندارد. نوآوری های خیلی زیادی در این لایحه وجود دارد امااینکه بگویند هیأتی درست شده که بر کار شورای نگهبان نظارت کند به هیچ وجه چنینموضوعی صحت ندارد.

امیری با بیان اینکه هیچ هیأتی نمی تواند درموضوع انتخابات بر شورای نگهبان نظارت داشته باشد چون شورای نگهبان به موجب قانوناساسی ناظر انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلسخبرگان رهبری است، اظهار کرد: هیأتی که می خواهد شکل بگیرد، مجری انتخابات است مثلهیأت اجرایی وزارت کشور زمان انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری بنابراین برشورای نگهبان نظارتی ندارد.

29214

شورای انتخابات نگهبان قانون لایحه اساسی نظارت هیأتی اسلامی ندارد انطباق سیاست رهبری ریاست وزارت جمهوری داشتم امیری اینکه تدوین معاون تنظیم افزود