برگزیده ها

مازندمجلس: عمار حکیم قبل از این در سخنانی درباره ایران و عربستان سعودی، با یک فاصله مساوی در برابر این دو سخن گفته بود.

مازندمجلس: عمار حکیم از حزب مجلس اعلای اسلامی عراق جدا شد و اعلام کرد که حزب جدیدی به نام "حکمت ملی" ایجاد می کند.

از قبل از این هم خبرهایی منتشر شده بود که میان حکیم و سران ارشد و باسابقه حزب اختلاف نظر پیش امده و به همین دلیل او تصمیم گرفت از حزب جدا شود.

در این باره می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- عمار حکیم 46 ساله برخلاف عمو و پدرش، از جمله اعضا و نیروهای عملیاتی حزب نبود بلکه صرفا به دو دلیل روحانی بودن و عضو خانواده حکیم بودن به صورت سمبلیک و نمادین به ریاست حزب انتخاب شد تا هم مذهبی بودن حزب تضمین شود و هم یاد و خاطره محمدباقر حکیم رئیس اسبق و پرتلاش حزب باقی بماند. عمار حکیم متولد نجف است و هنگامی که 8 ساله بود به همراه پدر و عموی خود از عراق به سمت ایران فرار کرد و در زمانی که 11 سال داشت حزب شیعی "مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق" در ایران تاسیس شد.

حکیم جوان و خوش سیما به این نکته پی برده است که حضور او در راس حزب مجلس اعلی نه در نتیجه تلاش ها و تجربیات فردی که در نتیجه نسبت فامیلی و روحانی بودن او بود. او هم اکنون متوجه این موضوع شده است که اگر قصد داشته باشد ایده ها و برنامه های سیاسی خود را مطرح و دنبال کند قطعا در حزب در اقلیت قرار می گیرد.

2-حکیم قصد دارد به مانند سایر سیاستمداران نظر و رای خود را درباره مسائل عراق و خارج از عراق دنبال کند.

 این انشقاش نشان داد عمار حکیم در حزب در اقلیت به سر می برد و اکثریت قاطع اعضای ارشد حزب با رفتارها و نظر او مخالف هستند. به همین دلیل این عمار حکیم بود که به رغم جایگاه محوری در حزب، مجبور شد خود حزب را ترک کند نه این که حزب را با خود همراه کند.

3-این اتفاق ضربه سنگینی به حزب مجلس اعلی وارد و آن را تضعیف می کند. از سوی دیگر حزب جدید شکل یافته از سوی حکیم نیز با وجود همه نقاط مثبت واعتدال و همه جانبه گرایی که تلاش می کند در پیش بگیرد باز هم در رقابت های سیاسی عراق، امتیاز زیادی کسب نخواهد کرد.

4- این اتفاق قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی اینده عراق روی می دهد. این اتفاق چه تاثیری در انتخابات اینده خواهد داشت؟

پاسخ: پاسخ به این سوال منوط به دانستن چگونگی حضور احزاب مذهبی شیعه در انتخابات اینده است اگر انها به یک فهرست ائتلافی دست یابند در این صورت این جدایی تاثیری نخواهد داشت و لیست شیعیان، رتبه اول را کسب خواهند کرد و می تواند دولت اینده را تشکیل دهد.

در صورتی که احزاب شیعه تصمیم بگیرند در چند حزب جداگانه وارد انتخابات شود در این صورت آرای هوادار حزب مجلس اعلی احتمالا تقسیم بر دو خواهد شد. البته حتی اگر احزاب شیعه در انتخابات شکست بخورند بازهم بعد از انتخابات، همه احزاب شیعه می توانند با ائتلاف با یکدیگر ، بزرگترین فراکسیون در پارلمان را تشکیل دهند و حق تشکیل کابینه آینده را از آن خود کنند.

5- حزب مجلس اعلی به لحاظ سازماندهی، تشکیلات، نیروها و دفاتر داخلی و خارجی و ... یکی از منظم ترین احزاب و تشکیلات سیاسی در عراق است. همچنین حمایت های همه جانبه ایران یکی از مهمترین دلایل قدرت و تشکیلات گسترده حزب است. حزب جدید حکیم قطعا نخواهد توانست این حجم از تشکیلات و قدرت را داشته باشد .

6- جدایی عمار از مجلس اعلی به معنی دور شدن او از ایران است و این موضوع برای تهران یک چالش محسوب می شود.
عمار حکیم قبل از این در سخنانی درباره ایران و عربستان سعودی، با یک فاصله مساوی در برابر این دو سخن گفته بود. این نشانه ای از نوع نگاه حکیم است نگاهی که قطعا در تهران و در میان سران مجلس اعلی مورد استقبال نیست. همان نگاهی که باعث شد سران باسابقه و استخوان خرد کرده مجلس اعلا، شکایت حکیم را به تهران ببرند.
انتخابات احزاب اینده تشکیلات جدایی نخواهد سیاسی اتفاق تهران تشکیل درباره جانبه تاثیری نگاهی دنبال تصمیم باسابقه اسلامی اعلای روحانی مذهبی موضوع نتیجه همراه اقلیت