برگزیده ها
صالحی: نمایشگاه کتاب تهران برای همه سلیقه‌های سیاسی و اجتماعی است
مازندمجلس: صالحی: نمایشگاه کتاب تهران برای همه سلیقه‌های سیاسی و اجتماعی است به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تقدیر از دست‌اندرکاران سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شامگاه سه‌شنبه (10 مردادماه) در هتل ارم با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه و دیگر دست‌اندرکاران برپایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از اصحاب فرهنگ و نشر برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی در این مراسم اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران همواره به عنوان بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی کشور دارای اهمیت بوده است. در برگزاری این رویداد فرهنگی سازمان‌ها و نهادهای متعددی نقش مؤثری داشتند. در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در راستای سیاست واگذاری امور، گام‌های خوبی برداشته شد. البته امیدوارم نگاه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تفویض اختیارات کامل به اهالی نشر باشد.
 
وی ادامه داد: سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد؛ این موضوع که نمایشگاه کتاب تهران با حواشی سیاسی مخلوط نشد و سلامت فرهنگی خود را حفظ کرد، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره از نمایشگاه بود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: فضای فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران برای همه مردم و همه سلیقه‌های سیاسی و اجتماعی است. بنابراین فضای نمایشگاه باید فضایی باشد که همه سلیقه‌های اجتماعی و سیاسی در آن احساس آرامش داشته باشند.
 
صالحی افزود: دولت یازدهم می‌توانست با تصویرسازی سیاسی از سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان فرصت استفاده کند اما اتفاقی که در این دوره رخ داد باعث شد همه فضاهای سیاسی به این اطمینان برسند که فضای فرهنگی نمایشگاه به صورت کامل به سال آینده انتقال یافته است.
 
وی ادامه داد: برادران ما در حوزه‌های ایمنی و امنیتی نمایشگاه به‌گونه‌ای فعالیت کردند که بدون این‌که فضای امنیتی محسوس باشد، فضای ایمنی فراهم شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: از نکات مهم سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این است که از آن به عنوان ابزاری برای سیاست استفاده نشد و بر افق و اعماق وجه بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران افزوده شد.
 
امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیگر سخنران این برنامه بود. وی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران کار یک گروه مشخص یا حتی وزارتخانه یا مجموعه کوچک نیست بلکه در برگزاری آن همه صنوف از یک سو و از سوی دیگر دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی و مجموعه شهرداری دست به دست یکدیگر دادند تا این رویداد فرهنگی برپا شود.
 
قائم‌مقام سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: برپایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل تجربه اندک برگزاری در شهر آفتاب و همچنین نبود امکانات لازم در این مجموعه، سختی‌های زیادی داشت. اما خوشحالیم که اکنون شهر آفتاب به شرایط مطلوب نزدیک می‌شود به گونه‌ای که شاهد برگزاری نمایشگاه‌های موفق‌تر در آینده خواهیم بود.
 
وی عنوان کرد: در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 30 هزار و 67 متر مربع فضا در اختیار ناشران داخلی قرار گرفت. 2 هزار و 664 ناشر داخلی ثبت‌نام کردند که 2 هزار و 274 ناشر به صورت مستقل و 290 نفر به صورت نمایندگی در قالب یک هزار و 817 غرفه حضور داشتند.
 
شهرام‌نیا ادامه داد: در بخش ناشران خارجی فضایی بالغ بر 2 هزار و 276 متر مربع در اختیار بود. 45 ناشر در بخش لاتین و 27 ناشر در بخش عربی به عرضه کتاب پرداختند. 144 هزار عنوان کتاب در بخش لاتین و 45 هزار عنوان کتاب در بخش عربی عرضه شد.
 
قائم‌مقام سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: در بخش فعالیت‌های فرهنگی این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد برگزاری نشست‌های مختلف، گسترده‌تر، پُررنگ‌تر و متنوع‌تر از دوره‌های گذشته بودیم. همچنین فعالیت های جنبی کودکان و نوجوانان متعددی در این دوره برگزار شد.
 
وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران توانست جایگاه واقعی خود را در نشر بین‌الملل پیدا کند. بیش از 107 میهمان در صنعت نشر در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند. مقوله بورسیه در سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد و 10 نفر از فعالان نشر در معرفی نشر ایران در دنیا، در این دوره از نمایشگاه حضور داشتند. همچنین در این دوره شهرداری برنامه‌‌‌های متعددی ارائه کرد.
 
شهرام‌نیا افزود: خوشبختانه بر اساس نظرسنجی‌های علمی انجام شده شاهد رضایت نسبی بازدیدکنندگان از سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودیم. تصور این‌که نمایشگاه عاری از اشکال است، تصور غلطی است اما در ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از 75 درصد بازدیدکنندگان رضایت خود را از این دوره از نمایشگاه اعلام کردند.
 
قائم‌مقام سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: اکنون که قرار است صفر تا 100 نمایشگاه کتاب تهران به صنف نشر واگذار شود، امیدوارم شرایط بهتری در نمایشگاه فراهم شود.
 
سخنرانی محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بخش دیگر این برنامه را به خود اختصاص داد. وی بر لزوم واگذاری نمایشگاه کتاب تهران به صنف نشر تأکید کرد و گفت: تجربه واگذاری نمایشگاه کتاب تهران به صنف نشر طی سه دوره، تجربه خوبی در زمینه تعامل با وزارت ارشاد بود و در این راستا مدل قابل قبولی ارائه شد.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از نبود اتحادیه‌های صنفی در برخی مناطق کشور به عنوان معضل عرصه نشر یاد کرد و گفت: دولت باید موانع موجود بر سر راه ایجاد اتحادیه‌های صنفی در شهرستان‌ها را از میان بردارد. اگر در برخی از مناطق مشکل حد نصاب در این زمینه وجود دراد، با تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.
 
مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این مراسم ضمن ابراز امیدواری از این‌که در نمایشگاه کتاب تهران سال آینده شاهد رفع نقاط ضعف شهر آفتاب باشیم، اظهار کرد: در برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران 79 دستگاه مشارکت داشتند که از آن میان می‌توان به کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، اورژانس، آتش‌نشانی، سازمان بهشت‌زهرا(س)، سازمان زیباسازی، معاونت امور اجتماعی شهرداری، سازمان مدیریت پسماند و نیروی انتظامی اشاره کرد.
نمایشگاه تهران بین‌المللی سی‌اُمین فرهنگی عنوان برگزاری سیاسی فرهنگ داشتند ارشاد افزود اظهار ناشران اجتماعی اسلامی این‌که آینده واگذاری مجموعه ادامه متعددی شهرداری تجربه معاون سلیقه‌های صالحی دست‌اندرکاران همچنین آفتاب  قائم‌مقام برگزار اتحادیه‌های شرایط اکنون اختیار اتحادیه بازدیدکنندگان کتابفروشان زمینه مناطق رضایت ارائه  شهرام‌نیا لاتین بودیم داخلی فضایی رویداد سیاست امیدوارم مراسم برپایی شهرام‌نیا قائم‌مقام تأکید تقدیر فراهم برنامه فعالیت امنیتی استفاده ایمنی مختلف