مازندمجلس: شهردار تهران گفت: دولت قرار بود ۵۰ درصد از هزینههای مترو را پرداخت کند، ولی تا امروز به کمتر از یک درصد از تعهداتش هم عمل نکرده است.
وی افزود: خط 6 تهران، جنوب شرق را به شمال غرب متصل میکند و 38 کیلومتر است و با دیگر خطهای مترو نیز تقاطع دارد.
وی افزود: 24 ماه قبل که بررسی این خط را داشتیم، به خاطر مشکلات مالی، خط 7 و 8 را در اولویت قرار دادیم و خط 6 را با تأمین اعتبار شروع به کار کردیم.
وی افزود: در حال حاضر خط 6 مترو 93 درصد پیشرفت داشته است و بخشهای مختلف از جمله تونل، لاینینگ و ریلگذاری آن انجام شده است و ایستگاههای خط 6 نیز تکمیل است.
قالیباف افزود: بخشی از تجهیزات در گمرک وجود دارد که با پرداخت هزینه و آزاد شدن به خطوط مترو اضافه خواهد شد.
وی بیان داشت: بعضی از منتقدان اعلام میکنند شهرداری تهران اتوبان و پل ساخت ولی مترو نساخت، بنده اعلام میکنم امروز شهر تهران دارای 8 خط مترو است که در برنامهها نیز این تعداد خط برای متروی تهران پیشبینی شده بود.
وی با اشاره به اینکه هر 8 خط مترو تهران امروز ساخته شده است، گفت: خط 8 مترو در هفته آینده افتتاح میشود و خط 6 نیز بیش از 90 درصدش ساخته و آماده افتتاح است.
شهردار تهران افزود: بزرگراهها، تونلها و مترو براساس برنامه جامعه ساخته و تکمیل شده است.
وی بیان داشت: بزرگراه ارتش تا صیاد شیرازی نیز بیش از 85 درصد پیشرفت داشته است و تا قبل از مهرماه افتتاح خواهد شد. تونل آرش اسفندیار نیز به اتمام رسیده است و تا چند روز آینده افتتاح میشود.
وی افزود: در چند سال گذشته، شبانهروزی همکاران بنده در شهرداری تلاش کردند.
شهردار تهران افزود: فقط 60 کارگاه در خط 6 تهران فعال بوده است و امروز هر 8 خط مترو به اتمام رسیده و دیگر باید تلاش کرد واگنها به مترو اضافه شود.
قالیباف افزود: ما روزانه ظرفیت تولید دو واگن را در واگنسازی مترو داریم و با این اقدام سر فاصله ورود قطار به ایستگاه کاهش پیدا میکند.
شهردار تهران بیان داشت: در گذشته متروی تهران 70 کیلومتر با 34 ایستگاه بود ولی امروز شاهد آن هستیم که 300 کیلومتر مترو ساخته شده و این اقدام در دهه گذشته بوده است.
قالیباف یادآور شد: به زودی خط 8 مترو فرودگاه حضرت امام(ره) نیز افتتاح خواهد شد و ایستگاههای فعال مترو به 200 رسیده است.
وی یادآور شد: از سال 84 تاکنون 300 کیلومتر ساخته شده است و در چهار سال گذشته 106 تا 107 کیلومتر مترو ساختهایم که بیسابقه بوده است.
وی افزود: این اقدامات در حالی است که قرار بود 50 درصد اعتبارات ساخت مترو را دولت پرداخت کند، ولی تاکنون کمتر از یک درصد را هم پرداخت نکرده است.
وی افزود: متروی تهران در کمیسیون حمل و نقل و شورای عالی ترافیک کشور طرحهایش به تصویب رسیده و دارای مشاورین خارجی و داخلی است.
شهردار تهران ادامه داد: دو خط اقماری برای شرق و غرب تهران در دست بررسی است تا اجرایی شود.
قالیباف افزود: در طرح مشاورین، پیشبینی یکسری خطوط حومهای نیز شده است که البته هزینه ساخت متروی حومهای را باید دولت پرداخت کند.
وی افزود: اگر دولت 400 میلیارد تومان اعتبار برای متروی پرند اختصاص دهد، قطعاً تا پنج ماه آینده خط فرودگاه امام خمینی(ره) به پرند متصل میشود.
قالیباف بیان داشت: بخشی از زیرساختها و ریلگذاری خط فرودگاه امام خمینی(ره) نیز توسط شهرداری تهران انجام شده است، ولی مابقی هزینه و ساخت آن را باید دولت بپردازد، چرا که خارج از محدوده شهر تهران است.