برگزیده ها

مازندمجلس: شهردار تهران گفت: دولت قرار بود ۵۰ درصد از هزینه‌های مترو را پرداخت کند، ولی تا امروز به کمتر از یک درصد از تعهداتش هم عمل نکرده است.

مازندمجلس: محمدباقر قالیباف در بازدید از خط 6 متروی تهران گفت: خط 6 مترو از جنوب شرق تهران، حرم عبدالعظیم آغاز و از دولت‌آباد، هفده شهریور، شهدا، امام حسین(ع)، میدان سپاه، ولیعصر، بلوار کشاورز، گیشا، مرزداران، یادگار امام و جاده امامزاده داود(ع) می‌گذرد.  
 
وی افزود: خط 6 تهران، جنوب شرق را به شمال غرب متصل می‌کند و 38 کیلومتر است و با دیگر خط‌های مترو نیز تقاطع دارد.  
 
وی افزود: 24 ماه قبل که بررسی این خط را داشتیم، به خاطر مشکلات مالی، خط 7 و 8 را در اولویت قرار دادیم و خط 6 را با تأمین اعتبار شروع به کار کردیم.  
 
وی افزود: در حال حاضر خط 6 مترو 93 درصد پیشرفت داشته است و بخش‌های مختلف از جمله تونل، لاینینگ و ریل‌گذاری آن انجام شده است و ایستگاه‌های خط 6 نیز تکمیل است.  
 
قالیباف افزود: بخشی از تجهیزات در گمرک وجود دارد که با پرداخت هزینه و آزاد شدن به خطوط مترو اضافه خواهد شد.  
 
وی بیان داشت: بعضی از منتقدان اعلام می‌کنند شهرداری تهران اتوبان و پل ساخت ولی مترو نساخت، بنده اعلام می‌کنم امروز شهر تهران دارای 8 خط مترو است که در برنامه‌ها نیز این تعداد خط برای متروی تهران پیش‌بینی شده بود.  
 
وی با اشاره به اینکه هر 8 خط مترو تهران امروز ساخته شده است، گفت: خط 8 مترو در هفته آینده افتتاح می‌شود و خط 6 نیز بیش از 90 درصدش ساخته و آماده افتتاح است.  
 
شهردار تهران افزود: بزرگراه‌ها، تونل‌ها و مترو براساس برنامه جامعه ساخته و تکمیل شده است.  
 
وی بیان داشت: بزرگراه ارتش تا صیاد شیرازی نیز بیش از 85 درصد پیشرفت داشته است و تا قبل از مهرماه افتتاح خواهد شد. تونل آرش اسفندیار نیز به اتمام رسیده است و تا چند روز آینده افتتاح می‌شود.  
 
وی افزود: در چند سال گذشته، شبانه‌روزی همکاران بنده در شهرداری تلاش کردند.
 
شهردار تهران افزود: فقط 60 کارگاه در خط 6 تهران فعال بوده است و امروز هر 8 خط مترو به اتمام رسیده و دیگر باید تلاش کرد واگن‌ها به مترو اضافه شود.  
 
قالیباف افزود: ما روزانه ظرفیت تولید دو واگن را در واگن‌سازی مترو داریم و با این اقدام سر فاصله ورود قطار به ایستگاه کاهش پیدا می‌کند.  
 
شهردار تهران بیان داشت: در گذشته متروی تهران 70 کیلومتر با 34 ایستگاه بود ولی امروز شاهد آن هستیم که 300 کیلومتر مترو ساخته شده و این اقدام در دهه گذشته بوده است.
 
قالیباف یادآور شد: به زودی خط 8 مترو فرودگاه حضرت امام(ره) نیز افتتاح خواهد شد و ایستگاه‌های فعال مترو به 200 رسیده است.  
 
وی یادآور شد: از سال 84 تاکنون 300 کیلومتر ساخته شده است و در چهار سال گذشته 106 تا 107 کیلومتر مترو ساخته‌ایم که بی‌سابقه بوده است.  
 
وی افزود: این اقدامات در حالی است که قرار بود 50 درصد اعتبارات ساخت مترو را دولت پرداخت کند، ولی تاکنون کمتر از یک درصد را هم پرداخت نکرده است.  
 
وی افزود: متروی تهران در کمیسیون حمل و نقل و شورای عالی ترافیک کشور طرح‌هایش به تصویب رسیده و دارای مشاورین خارجی و داخلی است.  
 
شهردار تهران ادامه داد: دو خط اقماری برای شرق و غرب تهران در دست بررسی است تا اجرایی شود.  
 
قالیباف افزود: در طرح مشاورین، پیش‌بینی یکسری خطوط حومه‌ای نیز شده است که البته هزینه ساخت متروی حومه‌ای را باید دولت پرداخت کند.  
 
وی افزود: اگر دولت 400 میلیارد تومان اعتبار برای متروی پرند اختصاص دهد، قطعاً تا پنج ماه آینده خط فرودگاه امام خمینی(ره) به پرند متصل می‌شود.  
 
قالیباف بیان داشت: بخشی از زیرساخت‌ها و ریل‌گذاری خط فرودگاه امام خمینی(ره) نیز توسط شهرداری تهران انجام شده است، ولی مابقی هزینه و ساخت آن را باید دولت بپردازد، چرا که خارج از محدوده شهر تهران است.
تهران افزود متروی افتتاح ساخته کیلومتر پرداخت امروز رسیده آینده فرودگاه گذشته   قالیباف شهرداری   شهردار هزینه خمینی اقدام می‌کند اتمام ایستگاه یادآور حومه‌ای مشاورین تاکنون بررسی اعتبار اعلام اضافه قالیباف ایستگاه‌های ریل‌گذاری پیشرفت پیش‌بینی دارای تکمیل