برگزیده ها
گلایه رحمانی فضلی به اژه‎ای/ پیگیری وضعیت حصر/ ماجرای رفاقت با لاریجانی و روحانی

مازندمجلس: سیاست > دولت - وزیر کشور ماجرای چگونگی وزیر شدنش در دولت یازدهم را شرح داد و گفت که برای تمدید حضورش نیز با روحانی ملاقات داشته. او درباره نسبتش با علی لاریجانی که این روزها نقل محافل سیاسی و رسانه‎ای است هم توضیح می‎دهد. انتصاب استانداران زن، پرونده مینو خالقی، وضعیت محصورین و ... از دیگر مواردی است که رحمانی فضلی در یکی از آخرین گفت و گوهایش در عمر دولت یازدهم به آنها پاسخ داده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاين اهم سخنان وزير کشور در گفت و گو با ايلنا از اين قراراست:

*روحانی برای حضورم در وزارتکشور دولت دوازدهم با من صحبت کرد. آقای رئیس جمهور شرایط و نقطه‌نظراتی داشتند و سیاست‌هاییرا برای دوره جدید مدنظر دارند که این‌ها را به من گفتند. احتمالاً ایشان برای هر وزارتخانه‌ایبا افراد دیگری هم صحبت کرده‌اند.

*آقای روحانی روی مسئله انتخاباتخیلی تاکید کردند که باید بتوانیم در انتخابات‌های بعدی آن را به صورت کاملاً الکترونیکبرگزار کنیم اگر بتوانیم انتخابات را الکترونیکی کنیم بیش از ۸۰ درصد مشکلات فعلی حلخواهد شد.

*در این چهار سال تقریباًخودسری‌هایی که در گذشته مرسوم بوده را نداشتیم اگر موردی هست نمونه‌ آن را به من بگویید.برای مثال در ۱۶ آذر امسال ما ۷۰۰ سخنرانی در سراسر کشور داشتیم. شاید به تعداد انگشتاندست برخی سخنرانی‌ها انجام نشد آن هم نه به دلیل اینکه شلوغ شود و نگذارند. گاهی یکیاز طرف‌های مناظره نرفت، یا در مواردی سخنران مربوطه نتوانست بلیت هواپیما تهیه کندیا اینکه در سخنرانی‌هایی که داخل دانشگاه برگزار می‌شد خود دانشگاه تشخیص داده بودیک سخنرانی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند اما اینطور نبوده که عده‌ای بروند و نگذارندسخنرانی‌ها برگزار شوند. در موضوع آقای مطهری هم که در اوایل دولت ما رخداد ما سریعاً برخورد کردیم. همه عوامل را شناسایی کردیم و مستندات را فوراً به دادگاهفرستادیم و هنوز هم قوه قضائیه در حال پیگیری آن است. البته اینکه چه کسانی دستور این حمله را داده بودند رادادگاه باید پیدا کند و این وظیفه ما نیست. دادگاه در مراحل رسیدگی به پرونده بایدآمران را پیدا کند.

*در ماجرای حمله به سفارتعربستان ما ظرف ۱۰ روز تمام عواملی را که آنجا بودند شناسایی کردیم و با همه مشخصاتو اسناد به قوه قضائیه دادیم و آن‌ها هم برخی از این افراد را بازداشت کردند و مدتیهم در بازداشت بودند. الان هم مراحل بازجویی، بازپرسی و اقدامات قانونی در حال طی شدناست. ما مستنداتمان را توسط نیروی انتظامی و وزارت اطلاعاتتهیه کرده و آن را به قوه قضائیه داده‎ايم. از آن مرحله به بعد کار کاملاً از دست ماخارج است.

به مطهري گفتم روي صندليسخنراني کن ولي قوه قضاييه نگذاشت

*درمورد سخنراني آقای مطهری در مشهد دادستانی حکم صادر کرده و نیروی انتظامی را به محلسخنرانی فرستاده که این مراسم نباید برگزار شود. وقتی قوه قضائیه وارد می‌شود و حکمصادر می‌شود دیگر از دست وزارت کشور کاری برنمی‌آید. من در تماس با استانداری اعلام کردم که اگر آقایمطهری آمادگی دارد در‌‌ همان محل صندلی بگذارید و آقای مطهری روی صندلی بایستد و سخنرانیخود را انجام دهد که اعلام کردند فضای این کار هم مهیا نیست و قوه قضائیه هم گفته اصلاً‌نمی‌گذاریمچنین سخنرانی صورت گیرد. پس وقتی دادستانی حکم داده مسئله به وزارت کشور مربوط نیست.

*سه ماه یک بار رئیس قوه قضائیهرا ملاقات کنم. نظر رئیس قوه قضائیه در این نوع مسائل نظر بسیار باز و واقعاً دموکراتیکاست. رابطه رئیس قوه قضائیه با قضات و دادستان‌ها یک رابطهحاکمیتی آمرانه نیست همه قضات استقلال قضایی دارند و به اقتضای شرایط خودشان تصمیممی‌گیرند اما ما هرگاه در مسائل اینگونه گیر کرده‌ایم و به ایشان مراجعه کردیم با نظرحسن، دستور پیگیری دادند.

احضار 7 استاندار و 60 فرماندار و بخشدار

حدود هفت استاندار احضار شده‌اند.هرچند روز یک بار یک استاندار دیگر به احضارشده‌ها اضافه می‌شود. تعدادی شکایت به قوهقضائیه رسیده و آن‌ها به مرور همکاران ما را برای پرس‌وجو می‌خواهند برای همین هم تعدادرفت و آمد‌ها گاهی زیاد‌تر می‌شود. آمار آنچه مدیران استانی ما به خاطر آن احضار شده‌انداعم از استاندار، فرماندار و بخشدار حدود ۶۲ یا ۶۳ مورد است. ما حدود ۴۰۰ فرماندارو ۲هزار بخشدار داریم و ۶۰ نفر احضار شده‌اند. البته ۹۰ درصد این موارد حتی تخلف هم نیست. امامتاسفانه احضار استانداران طوری در رسانه‌ها مطرح شد، که گویی قاتل، سارق و قاچاقچیرا احضار کردند. در اينباره به  دادستان کلکشور هم گلایه کردم و گفتم اين نوع طرح مسائل در مصاحبه‏‎هايتان به مصلحت نيست. ان‌شااللهقوه قضاییه با رعایت حرمت‌ها به موضوع احضار رسیدگی کند.

پاسخ به انتقاداتي دربارهانتخاب استانداران و فرمانداران

*دولت روحانی دولت اعتدالاست؛ نه دولت اصلاح‌طلب است و نه دولت اصولگراست. ایشان به من گفتند فراموش نکن افرادیرا که می‌خواهی به عنوان مدیران خود انتخاب کنی حتما باید تفکر اعتدالی داشته باشنددوم اینکه باید برنامه‌های دولت را قبول داشته باشند سوم گفتند که باید تجربه داشتهباشند و چهارم باید برای مردم وقت بگذارند. وقتی ما وارد وزارت کشور شدیم حدود ۸۰ درصد فرماندارانما از بیرون بودند اولین تصمیمی که گرفتیم این بود که گفتیم همه فرمانداران باید افرادوزارت کشوری باشند چون معتقدیم وقتی فرماندار وزارت کشوری باشد تجربه لازم را هم داردآموزش پذیر است دلبستگی لازم را هم دارد. بر اساس همین تصمیم درست در مرحله بعد اینتعداد فرمانداران جابجا شدند. بقیه موارد را هم با همین مشخصات عوض کردیم البته درهمین مشخصات هم عده‌ای از فرمانداران از قبل ماندند و به کار خود ادامه دادند یا درپست دیگری جا‌به‌جا شدند. امادوستان به همین میزان هم قائلنیستند و می‌گویند همین ۵ نفر هم از دولت قبل نباشد.

*یکی از مشخص‌ترین این مواردفرماندار تهران بود ایشان فرمانداری است که از زمان آقای احمدی‌نژاد مانده است من‌‌همان زمان هم اعلام که فرماندار تهران را خودم به شخصه می‌شناسم و ایشان در صدا و سیمامدیر بنده بوده است ایشان انسانی کاملا متدین و خوب است و گفتم با‌شناختی که از ایشاندارم می‌دانم مدیر متدین و معتدلی است و برنامه آقای روحانی را هم قبول دارد. در مورد جابه‌جایی استانداران هیچ وقت تحت فشارنبودم.

* نزدیکانتخابات ریاست‌جمهوری هم مدام از ما سوال می‌کردند که آیا در آستانه انتخابات استاندارو فرمانداری را تغییر می‌دهید که من در پاسخ هر بار می‌گفتم اگر در این مورد شب انتخاباتهم به نتیجه برسم، مدیران استانی را عوض می‌کنم. الان هم می‌گویم بنده بر اساس ارزیابی‌هاییکه خواهیم داشت، تصمیم می‌گیریم. ما با کسی عهد اخوت نبسته‌ایم. همانطور که بنده وزیرآقای روحانی هستم ایشان هرگاه احساس کند در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌ام وظیفه شرعی‌اشاست که من را عوض کند. چون باید در این مورد در پیشگاه خدا پاسخگو باشد. اگر روزی احساسکند که ضعف دارم و مدیران دیگر از قوی‌تر و توانمند‌تر هستند اگر عوض نکند پیش خداحجتی ندارد. من هم همین رابطه را با مدیرانم دارم. مدیران زیر متوسط را حتما عوض می‌کنم.

* در این دولت استاندار زننداشتیم. پست استانداری یک پست ساده مثل مسئولیت‌های بخشی نیست این پست از یک طرف امنیتیاست، از سوی دیگر انتظامی است یک استاندار باید با فرمانده سپاه و فرمانده بسیج، قوهقضاییه و نیروی انتظامی و اطلاعات در ارتباط باشد. در این خصوص مقاومت‌هایی هم در جاهایمختلف هست. ما در این دولت تعدادی از بانوان را به عنوان فرماندار منصوب کردیم.اما فرمانداران خانم هنوز در سطح استاندار نیستند. باید بروند معاون استاندار بشوند.

*وزیر کشور هیچ نقش آمریتیدر شورای امنیت کشور ندارد. همین طور هم رییس‌جمهور نقش آمریتی بر اعضای شورای عالیامنیت ملی ندارد در اینجایگاه‌ها بحث اقناعی است و یک موضوع باید مطرح شود و روی آناستدلال شود و جمع‌بندی صورت گیرد و تصمیم‌گرفته شود نقش استاندار هم در شورای تامینکه نماینده قوه قضاییه و فرمانده سپاه در آن حضور دارند، آمرانه نیست و حتما نیاز بهمراحلی دارد.

رابطه رحماني فضلي و لاريجاني

*مطهری آگاه‌ترین فرد به رابطهمن و لاریجانی است. بکارگیری عنوان معامله در مورد حضور من در دولت کاملا توهین است.لاریجانی نه تنها درباره حضورم در وزارت کشور «اصرار» نداشت بلکه در دوره قبل اصلادر جریان پیشنهاد وزارت کشور به بنده هم نبود. در مورد آقای زنگنه هم مباحثی مطرح شدهبود که ایشان این مسئولیت را قبول نکند که در وزارت نفت بماند و این اصرار آقای لاریجانیبرای همین بود.

*توصیه لاریجانی به زنگنهاین بود که در این شرایط کشور حتما بماند و اتفاقا پیگیر این مساله هم بودند و حتیبه من هم گفتند مواظب این وزرای خوب کابینه باشید که حتما باقی بمانند یا در مورد آقایهاشمی هم اصرار به ماندنشان داشتند. این با معامله فرق می‌کند. آقای لاریجانی فارغاز اینکه رییس مجلس است، فرد توانمند و دلسوزی است و نیرو‌ها را به خوبی می‌شناسد .

*آقای روحانی از همه افرادو جناح‌ها و شخصیت‌های معتمد خود لیست می‌گیرد. بنابراین آقای لاریجانی هم به عنوانیک فرد توانمند و قابل اعتماد می‌تواند به آقای روحانی لیست بدهد. پس وقتی آقای لاریجانیمی‌گوید بهتر است فلانی بماند و دیگری برود، این در حد توصیه و مشورت است. اگر به روحانیاصرار و تاکید شود آن هم روی مساله‌ای که او احساس کند، خلاف شایسته‌سالاری است، مقابلآن می‌ایستد این حاصل شناخت من از سال ۷۱ است که توفیق داشتم با آقای روحانی آشنا شوم.

رابطه‎ام با روحاني رفاقتي نيست

*در مصاحبه‌ای گفتم آقای روحانیچون قبلا مسئولیت کمتری داشت، هر وقت اراده می‌کردیم، دیدار داشتیم و با هم صحبت ودرد و دل می‌کردیم. الان رابطه ما درد و دلی و رفاقتی نیست. یک رابطه کاری است. منهر وقت کار داشته باشم، ایشان محبت می‌کنند و با هم دیدار داریم. به هر حال من وزیرکشور آقای روحانی هستم ما هر روز با مسائل امنیتی و سیاسی داریم و رییس جمهور بایددر بسیاری از این موارد تصمیم نهایی را بگیرد. من هر وقت اراده کردم که خدمت ایشانبرسم، آقای روحانی هیچ‌گاه نفی نکرده و این درخواست ملاقات را پذیرفته است. ضمن اینکههر هفته هم در حاشیه هیات دولت یکدیگر را می‌بینیم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

*الان که من مسئولیت وزارتکشور و آقاي لاريجاني مسئولیت ریاست مجلس را دارند، دیدار‌هايمان قدری کم شده است ولیهر وقت من خواستم ایشان را ببینم حداقل با فاصله دو روز این دیدار صورت گرفته است. تقریبا ماهی یک بار با ایشان ملاقات می‌کنم.

*{درباره احتمال نامزدي لاريجاني براي انتخاباترياست جمهوري 1400} زود است از الانبخواهیم بگوییم برای چهارسال دیگر چه کسانی کاندیدا هستند و بعد هم بر مبنای همین تحلیلکه خیلی سطحی و ضعیف است، تصمیماتی گرفته شود که در جایگاهی مثل وزارت کشور تبلور عینیپیدا کند. این گمانه‌زنی‌ها به هیچ وجه درست نیست. از طرف دیگر آقای لاریجانی یک چهرهشاخص سیاسی است و ظرفیت بروز و ظهور در جایگاه ریاست جمهوری را هم دارد و فردی وزینو توانمند است. اگر هم به فرض آقایی لاریجانی جزو نامزد‌ها باشد من به عنوان وزیر کشوربایدچه نگاهی داشته باشم؟ باید تلاش کنم انتخاباتی سالم و قانونی برگزار شود. گاهی من دوستآقای لاریجانی هستم و می‌خوام به او کمک کنم اما یک وقت هم وزیر کشورم و وقتی وزیرکشور هستم آقای لاریجانی هم برای من مثل بقیه کاندیداهاست و باید قانون را اجرا کنم.یک بار این تجربه اتفاق افتاده است. در مقطعی که لاريجاني نامزد رياست جمهوري 84شد، من معاون سیاسی او و مسئول تبلیغات رسانه‌ای کاندیدا‌ها بودم اما قوانین و مقراراترا برای همه یکسان رعایت کردم. دراين دوره هم که آقای روحانی کاندیدابود و من هم وزیر کشور بودم، شما یک کلمه و یک اقدام و یک تصمیم پیدا نمی‌کنید که بهنفع روحانی گفته یا انجام داده باشم.

*افرادی در سطوح آقای لاریجانیو روحانی هم توقع ندارند که وزیر کشور جمهوری اسلامی به خاطر رفاقت قانون و حق‌الناسرا زیرپا بگذارد. این دو بزرگوار و افرادی که در این سطح مطرح می‌شوند اصلا اینطورنیستند.

*آقای لاریجانی به عنوان رییسمجلس نباید در روند رای اعتماد مداخله کند و انصافا هم درباره مت این کار را نکرد.یک شاهد دیگر من در این خصوص این است که هر وقت در صحن مجلس مورد سوال بودم آقای لاریجانیرییس مجلس نبوده و اگر هم ریاست را بر عهده داشته صحن را ترک کرده و کار را به نوابخود سپرده است.عمدا این کار را کرد که بعدا متهم نشود. این ازنظر اخلاقی بسیار کار شایسته‌ای است.

* ۱۷ سال است من با لاريجانيرفاقت کردم و نان و نمک یکدیگر را خورده‌ایم و هیچ ابایی از بیان این رابطه ندارم وبه همین نسبت هم همین رابطه را با روحانی دارم. چهارسال پيش آقای روحانی بنده را صدازد و گفت من می‌خواهم تو را به عنوان وزیر کشور بگذارم، البته قبل از آن سه یا ۴ جایمختلف دیگر را هم پیشنهاد کرد. من هم گفتم چون آقای لاریجانی رییسم است و او باید اجازهبدهد که در این وزارت‌خانه باشم یا نباشم و اگر اجازه ندهد، قطعا نخواهم آمد. وقتیهم که به آقای لاریجانی موضوع را گفتم، ایشان تعجب کرد و گفت خیلی خوب است؛ برو بهآقای روحانی کمک کن و ما هم به تو کمک می‌کنیم.

*در جریان گزینه‌های دیگریکه برای وزارت کشور مطرح بودند، نيستم. در مورد آقای شریعتمداری هم در رسانه‌ها خواندم.یک هفته بعد از انتخابات نزد آقای روحانی رفتم و به ایشان قسم دادم که بینی و بین اللهاگر فردی قوی‌تر و و مطمئن‌تر از من بدانید و رفاقت و دوستی با من موجب شود، من رابرندارید، حجتی در پیش خدا ندارید و آماده هستم وزارت کشور را تقدیم کنم.

*در مورد خانم خالقی بندهبه عنوان وزیر کشور به شورای نگهبان نامه نوشتم و نظر حقوقی وزارت کشور را به آن‌هااعلام کردم. معتقد بودیم که از نظر حقوقی برداشت شورای نگهبان، برداشت مناسبی نیست.الان هم بر همین مساله معتقدم. لاریجانی نظر وزارت کشور درباره مینو خالقی را تاییدکرد. اما شورای نگهبان بر اساس تفسیر خود از اصل استصواب آن را استمراری می‌داند وبنا بر همین تفسیر هم بر اساس نظر خود عمل کرد با این حال باز هم پیشنهاد دادم که دراین مورد از مجلس استفساریه بگیریم. از نظر من به عنوان وزیر کشور حق خانم خالقی ایننبود.

پيگير حصر هستم

*ازآقای هاشمی وزیر بهداشت به صورت مرتب وضعیت آقاي کروبي را پیگیری کرده‌ام. البته اینرسم خوبی نیست که برخی رسانه‌ها باب کرده‌اند تا یکی از مسئولان به بیمارستان می‌رودآنقدربه او مراجعه می‌کنند و عکس و فیلم می‌گیرند اصلا نمی‌گذارند مریض استراحت کند.

*در حدی که در چارچوب وظایفمباشد، مساله حصر را پیگیری می‌کنم.

*درمورد ممنوع‌التصویری آقای خاتمی در شورای عالی امنیت ملی بحثي مطرح نشده است و به تصویبهم نرسیده است ما در شورای عالی امنیت ملی به هیچ عنوان چنین مصوبه‌ای نداشتیم حداقلبا قاطعیت می‌گویم از زمانی که من در شورا بودم این مساله مطرح نشده است.

*در مورد رفع حصر هم موضوعیدر شورای عالی امنیت ملی مساله خاصی مطرح نشده که به تصمیم‌گیری در مورد رفع حصر برسد.

*رابطه من با آقای آملی لاریجانیرابطه خوب و دوستانه است. امامثل علی لاریجانی با ایشانهم رفاقت ندارم.

*حضور سردار وحيد حقانيدر شب انتخابات در وزارت کشور براي اين بود که به ما خسته نباشید بگوید.

*گزارش پرونده املاکنجومی را برای رییس‌جمهور و قوه قضاییه فرستادیم. اما پیگیری‌های ما به این معنا نیستکه قوه قضاییه به حرف ما گوش کند.

*درباره مدیران کانال‌هایتلگرامی پیگیری جدی داشتم و در همین رابطه هم با آقای آملی لاریجانی رییس قوه قضاییهو دادستان کل کشور و داستان تهران ملاقات داشتم و مطالب را مطرح کردم و هم موضوعاتاین پرونده را پیگیری کردم در آن مقطع این دوستان به ما قول‌هایی دادند و گفتند کارهاییانجام می‌شود اما من نمی‌دانم در مسیر رسیدگی‌ها به چیزی رسیدند که این قول‌ها انجامنشد یا خیر.

2727

 

 

 

روحانی لاریجانی وزارت رابطه استاندار شورای عنوان قضائیه احضار پیگیری مدیران کردیم فرمانداران البته گفتند مساله فرماندار درباره اینکه موضوع امنیت لاريجاني ملاقات مسئولیت مسائل انتظامی رفاقت مطهری برگزار می‌کنم دارند تصمیم انتخابات قضاییه ندارد اصرار پیشنهاد دادند بماند تهران تجربه بخشدار استانداران موارد رسانه‌ها فرمانده داریم اعلام نیروی سیاسی دیگری ریاست نگهبان سخنرانی خالقی وظیفه دیدار پرونده شرایط توانمند داشتم افرادی قانون تفسیر ندارم احساس حقوقی برداشت کرده‌ام می‌گویم متدین کاملا جمهوري اراده می‌کردیم معامله اعتماد توصیه جریان وزیرکشور رییس‌جمهور چهارسال قوی‌تر فرمانداری گرفته یکدیگر معاون جمهوری تعدادی بروند عده‌ای نبوده می‌تواند شناسایی حضورم رسیدگی مراحل دستور کسانی دانشگاه داشتیم کرده‌اند افراد داشتند جمهور مسئله تاکید نداشتیم کاملاً بتوانیم آن‌ها بازداشت شده‌اند ماجرای گلایه مراجعه وزارتکشور استانی کشوری باشند وضعیت رعایت هرگاه آمرانه درمورد مرحله گزارش قانونی دادستانی نباید بسیار صندلی استانداری مشخصات