برگزیده ها
مازندمجلس: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر از مسئولیتی کناره گیری می کنم، دلیل اصلی آن باز گذاشتن میدان برای نسل جدید تر هست.

حجت الاسلام ناطق نوری در دیدار اعضای انجمن اندیشه و قلم با بیان این مطلب گفت: روحانیت شیعه در ادوارمختلف تاریخ کشور، مرجع همه طبقات جامعه بوده است، البته در سال های اخیر این جایگاه تغییرات فاحشی پیدا کرده و گروه مرجع مردم امروز الزاماً روحانیت نیست که می بایست این موضوع آسیب شناسی شود.

ناطق نوری یادآور شد: از طرف دیگر چنانچه بارها گفته ام، فقدان احزاب شناسنامه دار و صاحب آرمان و نظریه خلأ بزرگی را در هدایت و راهبری جامعه بوجود آورده و تحقق مردم سالاری را هم دچار اختلال کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروزه بیش از ۲۴۰ نحله و به تعبیر مقام معظم رهبری، قبیله سیاسی وجود دارد که قریب به اتفاق آنان فاقد مواضع روشن مبتنی بر نظریه پردازی و مرام نامه هستند، منابع درآمدی و نحوه فعالیت سازمانی روشنی ندارند و تکلیفشان نسبت به نیازهای راهبردی جامعه روشن نیست به همین خاطر هم حضور موثری در جامعه ندارند.

ناطق نوری ادامه داد: خب در چنین شرایطی، طبیعی است که مثل کشتی بی لنگر در شرایط متغیر سیاسی، دائماً از این سو به سوی دیگر تغییر موضع می دهند.

وی خاطرنشان ساخت: از جمله مشکلات گروه‌ها و احزاب سیاسی، فقدان جوان‌گرایی است متأسفانه این مهم، مانند موارد بسیار دیگر، در حد شعار باقی مانده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید برای نسل های جوان تر فرصت حضور را فراهم کرد و از انرژی و فکر نو آنها در همه شئون جامعه از جمله فعالیت های سیاسی به طور جدی تر استفاده نمود.

ناطق نوری تأکید کرد: بنده در مشی سیاسی خودم سعی در پایبندی به این حرف داشته ام هم در بکارگیری نیروهای جوان در حوزه مسئولیت هایی که داشتم و هم از مجلس پنجم به بعد، با وجود اینکه در انتخابات مختلف امکان رأی آوردن داشته ام ولی از کاندیداتوری صرف نظر کرده و رسماً هم اعلام داشته ام که معتقدم رجال سیاسی بایستی برای قبول مسئولیت در کشور، عمری را تعریف کنند و به آن پایبند باشند ناگفته پیداست چنانچه در سایر ممالک دنیا هم رسم است بایستی برای انتقال تجربیات و نظرات آنان به نسل‌های جدید، تدبیری اندیشید.

وی یادآوری کرد: بنده زمانی که در سال ۶۰ وزیر کشور شدم تنها ۳۸ سال داشتم . البته نمی خواهم شرایط خاص اوایل انقلاب و شکل گیری نظام را نادیده بگیرم اما تجربه اعتماد به جوانان اگرچه در آن مقطع از سر ناچاری اتفاق می افتاد ولی بسیار با ارزش و مفید بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در دوران شکل‌گیری جهاد سازندگی مرحوم شهید دکتر بهشتی مکرراً به بنده می گفتند سعی کنید از نیروهای جوان استفاده کرده و بگذارید تجربه کسب کنند هر چند هزینه بر باشد.

ناطق نوری افزود: در تاریخ صدر اسلام هم موارد قابل توجهی وجود دارد که بطور مثال پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) زمانی که می خواهند برای اداره امور مدینه نماینده ای اعزام کنند، یک جوان ۲۱ ساله را انتخاب می کنند که اتفاقاً به مذاق افراد با تجربه و مسن هم خوش نمی آمد.

ناطق نوری اظهار داشت: به هر تقدیر جای آن هست که اهل حل و عقل برای خلأ حزب آن هم با شرایط لازم در عرصه سیاست ایران و همچنین مفاهیمی از جمله نحوه تعامل احزاب با ساختار نظام ولایی، فکر سازنده ای بنمایند.

وی افزود: در مورد خودم هم چون مورد کنجکاوی بسیاری از دوستان بوده است، باید بگویم اگر از مسئولیتی کناره گیری می کنم ، دلیل اصلی آن باز گذاشتن میدان برای نسل جدید تر هست اگر چه این منافاتی با حضور درموقعیت های مشورتی که تجربه افراد در آن ها کارساز است ندارد و همچنان در خدمت نظام و انقلاب هستم.
سیاسی جامعه افزود مصلحت تجربه تشخیص کناره احزاب شرایط مسئولیتی گذاشتن میدان داشتم مسئولیت نیروهای انقلاب افراد اسلام استفاده زمانی بایستی اتفاق چنانچه البته تاریخ روحانیت فقدان نظریه موارد ندارند فعالیت بسیار