برگزیده ها

مازندمجلس: این نامه همچنین از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل می خواهد که گزارشی جامع از فعالیت های موشکی و فضایی ایران آماده کند.

مازندمجلس: چهار کشور غربی عضو گروه 1+5 با نگارش نامه ای خطاب به شورای امنیت با ادعای نقض قطعنامه این شورا از سوی ایران، پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ از سوی ایران را ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت دانسته و این اقدام را تحریک آمیز و تهدید آمیز دانسته اند.

به گزارش نامه نیوز سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه ایالات متحده آمریکا با نگارش نامه ای خطاب به شورای امنیت ملل متحد و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، از فعالیت ها و آزمایش های موشکی بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده و آن را ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت و روح برجام دانسته اند. این نامه به نیابت چهار کشور، از جانب "نیکی هیلی" نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل امضا شده است.

کشورهای غربی امضا کننده نامه از شورای امنیت خواسته اند آزمایش اخیر موشک ماهواره بر سیمرغ را از جهت نقض قطعنامه 2231، بررسی کند. این نامه تاکید کرده جامعه جهانی باید پیامی روشن در قبال نقض تعهدات بین المللی به ایران بدهد. این نامه همچنین از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل می خواهد که گزارشی جامع از فعالیت های موشکی و فضایی ایران آماده کند.

آنها مدعی شده اند اگر موشک سیمرغ در قالب موشکی بالستیک طراحی شود، امکان حمل کلاهک هسته ای را خواهد داشت که این مساله نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است که ایران را از توسعه موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای، منع کرده است.

ایران با رد این ادعا گفته موشک سیمرغ با هدف قرار دادن ماهواره های مختلف در مدار 500 کیلومتری زمین طراحی و ساخته شده و هیچ ارتباطی به برنامه های نظامی ندارد.

این چهار کشور هفته گذشته نیز با صدور بیانیه ای مشترک، از پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ ابراز نگرانی کرده و آزمایش موشک های بالستیک از سوی ایران را نگران کننده خوانده بودند.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا این نخستین همسویی آشکار بین سیاست های واشنگتن و پایتخت های اروپایی در قبال ایران محسوب می شود.

قدرت های غربی مدعی اند قطعنامه 2231 شورای امنیت، ایران را از توسعه برنامه موشک های بالستیک منع می کند، ادعایی که از جانب ایران رد می شود.

ایران می گوید لحن این قطعنامه الزام آور نیست و از سوی دیگر موشک های بالستیک دارای توانمندی حمل کلاهک هسته ای را شامل می شود، در حالی که برنامه هسته ای – نظامی به هیچ وجه در دستور کار ایران نبوده و نیست.

این نامه در شرایطی نگارش شده که همزمان با امضای لایحه تحریم های ایران (روسیه و کره شمالی) از سوی ترامپ، به نظر می رسد برنامه دولت آمریکا  بهانه جویی در زمینه اجرای برجام است.


قطعنامه شورای امنیت بالستیک سیمرغ برنامه ماهواره موشکی آمریکا نگارش آزمایش اروپایی کلاهک دانسته طراحی توسعه دارای ترامپ نظامی کننده گوترش آنتونیو پرتاب همسویی فعالیت نگرانی ابراز برجام