برگزیده ها
روایت دست اندرکاران صنعت مبل از فراز و نشیب تولید و صادرات

مازندمجلس: تهران- ایرنا- واردات پارسال صنعت مبل ایران بر پایه آمارها هفت میلیارد دلار کاهش یافت و ارزش صادراتی مبلمان تولید داخل نیز 2 میلیارد دلار کمتر شد که البته با ارز خروجی از کشور فاصله چشمگیری دارد.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، صنعت مبلمان یکی از سه صنعت نخست بین صنایع کوچک دنیاست و جزو صنایع کوچک بسیار سودده و زودبازده در نظر گرفته می شود.
ارزش تولیدات جهانی این صنعت در سال 2015 حدود 437میلیارد دلار و ارزش تجارت بین المللی محصولات این صنعت 147میلیارد دلار بود.
آسیا از این آمار 30 درصد سهم داشت که 20 درصد آن متعلق به چین و فقط 2 درصد مربوط به ایران بود.
در همین پیوند از دهم مردادماه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی مبلمان منزل در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده و تا سیزدهم مردادماه با حضور بیش از 400 واحد تولیدکننده میزبان علاقه مندان است.
در این نمایشگاه می توان انواع مبلمان منزل، اداری و محصولات وابسته را دید که تولید شرکت های داخلی، خارجی و مشارکتی است.
همزمان با برگزاری این نمایشگاه برخی فعالان و تولیدکنندگان این عرصه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مزیت ها و مشکلات این صنعت سخن گفتند.

** اثر منفی ناامنی منطقه و واردکنندگان سودجو بر صادرات و تولید
رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان گفت: در ایران 2 اتحادیه درودگران و مبل سازان و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعالیت می کنند. در اتحادیه درودگران 20 هزار نفر و در اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان 500 هزار نفر مشغول فعالیتند و تا 8.5 درصد اشتغال کشور با این صنعت گره خورده است.
«عبدالحسین عباسی» گفت: سال 1393، 12 میلیون دلار صادرات این کالا به عراق، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کویت و 26 میلیون دلار میزان واردات به کشور بود که 90 درصد آن به شکل مصنوعات کامل از چین، ترکیه، امارات، ایتالیا و اسپانیا صورت گرفت.
عباسی افزود: در سال 1394 صادرات کشور یک میلیارد دلار و واردات نیز سه میلیارد دلار کاهش یافت و میزان صادرات 11 میلیون دلار و واردات 23 میلیون دلار شد.
وی ادامه داد: میزان صادرات کشور در سال 1395، 9 میلیون دلار و میزان واردات 16 میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن به ترتیب 2 میلیارد دلار و هفت میلیارد دلار کاهش یافت.
«دلیل اصلی کاهش صادرات و واردات در این روزها ناامنی و تداوم جنگ در منطقه و کشورهای همسایه است. دلیل دیگر آن به تاجرانی برمی گردد که با درودگران و مبلسازان هیچ ارتباطی ندارند و از طریق دریافت کارت های بازرگانی مصنوعات چوبی را وارد می کنند».
رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان افزود: مبلمان از سبد خانوار خارج شده است و بسیاری از خانواده ها جز در شرایطی که لازم باشد اقدام به خرید این کالا نمی کنند.
وی تولیدکنندگان مصنوعات چوبی را به سه دسته یکصد نفری و بیشتر، 50 نفری و گروه های 15 تا 20 نفری تقسیم کرد و از دولت دوازدهم خواست در ارایه تسهیلات به این تولیدکنندگان سه نکته دریافت مجوز، میزان بهره بانکی و زمان برگرداندن تسهیلات را در نظر گیرد.
عباسی توضیح داد: اتحادیه به دولت پیشنهاد کرده است این تسهیلات فقط به تولیدکنندگانی اختصاص یابد که از اتحادیه مجوز دریافت کرده اند. باید سود بانکی این تسهیلات پایین در نظر گرفته شود و در عین حال یک تنفس زمانی یک تا 2 سال برای این تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

** لزوم تولید ماشین های صنعتی دقیق و کاهش هزینه های مالیاتی
«قاسم سلامی» یکی از تولیدکنندگان مبل ومصنوعات چوبی، به ایرنا گفت: بخش زیادی از مواد اولیه ما همچون چوب و پارچه وارداتی است و حتی ماشین های خود را از کشورهای دیگر وارد می کنیم زیرا ماشین آلات تولیدی در کشور دقت بالایی ندارند و فاقد خدمات پس از فروش مناسب هستند.
وی که به صورت خانوادگی 50 سال است در این صنف فعالیت می کند، افزود: شعار ما این است که «می توانیم رقابت کنیم» و در این سال ها تلاش کردیم به صورت موردی به استرالیا، عمان و کویت صادرات داشته باشیم.
«اگر دولت و اتاق بازرگانی از محصولات ما حمایت کند می توانیم صادرات بیشتری به این کشورها و حتی دیگر کشورهای منطقه همچون قطر و عراق داشته باشیم».
این تولیدکننده تاکید کرد برندسازی در کشور هزینه زیادی دارد و افزود: سعی کردیم در 2سال گذشته محصولات خود را طبق استانداردهای سازمان ملی استاندارد تولید کنیم و برندسازی کنیم اما هزینه جاری و مالیاتی زیادی را باید بپردازیم.
وی از دولت دوازدهم خواست در این زمینه تسهیلات لازم را برای تولیدکنندگان فراهم کند.

** تبلیغات و تسهیل صادرات به همسایگان
«مرتضی باقری» فارغ التحصیل معماری داخلی و یکی دیگر از تولیدکنندگان صنعت مبلمان و مصنوعات چوبی، گفت: صنعت مبلمان کشور با کشورهای دیگر برابری می کند.
باقری در دوره 18 ساله ای که در این صنعت فعالیت می کند به ژاپن، عراق و آمریکا (به صورت موردی) صادرات داشته است.
وی تاکید کرد صنعت مبلمان کشور به واردات نیاز ندارد و از دولت دوازدهم خواست تبلیغات لازم را در این زمینه انجام دهد و شرایط فروش و صادرات به کشورهای همسایه را فراهم کند.
این تولید کننده تصریح کرد: دولت نهم و دهم دولت مولدی نبود و بنابراین تولیدکنندگان مصنوعات چوبی 10 سال عقب افتادند و در دولت یازدهم نیز به دلیل مبارزه دولت با افزایش قیمت، رکود در بازار حاکم بود.
وی ابراز امیدواری کرد در دولت دوازدهم برخی از این مشکلات برطرف شود.

** لزوم افزایش کیفیت تولید پارچه و حضور در نمایشگاه های بین المللی
«محمدرضا محمدیان» مدیرعامل یک شرکت تولیدی مبل، نیز گفت: بسیاری از کارگران این صنعت پس از مدتی با کسب تجربه کافی به برپایی کارگاه اقدام می کنند و چند نفر دیگر را نیز جذب می کنند. پس این صنعت در بحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال بسیار توانمند است.
محمدیان که ادامه دهنده حرفه پدر و سابقه 60 ساله خانواده خود است، افزود: مواد اولیه این صنعت چوب و پارچه است که ما 90 درصد چوب خود را از گرجستان و روسیه و پارچه را از ترکیه و ایتالیا وارد می کنیم؛ زیرا پارچه هایی که در داخل تولید می شود کیفیت مناسبی ندارد.
وی درباره صادرات به کشورهای دیگر توضیح داد: تولیدات ما از لحاظ کیفیت قابلیت رقابت با کشورهایی همچون ترکیه و در برخی موارد ایتالیا را دارد اما مشکل اصلی ما بازار است.
محمدیان از دولت خواست با حمایت از تولیدکننده مسیر هموارتری را پیش روی واحدهای داخلی قرار دهد و افزود: دولت می تواند تسهیلات لازم را برای حضور تولیدکنندگان باکیفیت در نمایشگاه های بین المللی فراهم کند تا بتوانیم محصولات خود را به نمایش بگذاریم.

** فقدان تسهیلات به سبب دسته بندی صنعت مبلمان جزو کالاهای لوکس
«مهدی نوری نیا» تولیدکننده دیگری در زمینه مبل راحتی و کلاسیک، به خبرنگار ایرنا گفت: در دولت نهم و دهم به دلیل واردات بی رویه مصنوعات چوبی و افزایش نرخ ارز بسیاری از همکاران ما ورشکست شدند اما از سال 1391 با وجود افزایش قیمت دلار و افزایش گمرکی تا اندازه ای این مشکلات برطرف شد.
نوری نیا افزود: تاکنون هیچ تسهیلاتی از بانک ها دریافت نکرده ایم؛ زیرا می گویند صنعت مبلمان جزو تزیینات و کالاهای لوکس است و به آن تسهیلاتی تعلق نمی گیرد.
وی 20 سال استدر این حرفه فعالیت می کند و تا چند سال پیش با شرکتی از ترکیه به صورت مشارکتی تولید داشت اما از سال 1390 مستقل شده است.
نوری نیا تصریح کرد: از دولت دوازدهم می خواهیم از تولیدکننده داخلی بیشتر حمایت کند تا ما نیز بتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم.

** لزوم توجه به تامین نقدینگی و بازاریابی
«نوید دهقانی» تولیدکننده مبل راحتی، نیز درباره مشکلات این صنعت به خبرنگار ایرنا گفت: تامین نقدینگی یکی از مهمترین مشکلات این صنعت است.
دهقانی افزود: در مرحله بعد تحقیق و توسعه و بازاریابی قرار دارد که باید در این صنعت مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: از دولت دوازدهم می خواهیم کمک کند کشور به سمت تولید سوق پیدا کند و فرهنگ تولید در کشور نهادینه شود.
این تولیدکننده تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی را در گرو حمایت از تولیدکنندگان دانست.
به گزارش ایرنا، حمایت از تولیدکننده داخلی و ساماندهی واردات و صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392، ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع صادرات و واردات ایران در چهارماهه نخست امسال به 29 میلیارد و 272 میلیون دلار رسید که 6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1395 است.
پارسال مجموع تجارت خارجی ایران 27 میلیارد و 635 میلیون دلار بود.
مجموع صادرات غیر نفتی ایران در این مدت نیز به 13 میلیارد و 459 میلیون دلار رسید.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
اقتصام*9132*1961* گزارش: فرزانه سلامت بخش* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

مقاومت 92

صنعت مبل

واردات و صادرات

صادرات تولید تولیدکنندگان واردات میلیون مبلمان اتحادیه افزود تولیدکننده تسهیلات ایرنا کشورهای میلیارد مصنوعات دوازدهم محصولات درودگران افزایش میزان مشکلات داخلی حمایت پارچه نمایشگاه اقتصاد فعالیت خواست گزارش دریافت ترکیه بسیاری همچون فراهم کیفیت محمدیان مجموع زمینه رقابت ماشین هزینه زیادی بیشتر اقدام اشتغال گرفته منطقه خبرنگار عباسی سازان المللی ایتالیا ادامه بتوانیم کالاهای تصریح راحتی درباره تجارت برطرف تولیدات بازار تسهیلاتی نقدینگی مقاومتی؛ امسال صنایع اقتصادی مقاومتی بسیار تامین ندارد بازاریابی دهقانی خواهیم برندسازی واردکنندگان مالیاتی ناامنی اولیه توضیح بانکی همسایه بازرگانی خانواده صادرکنندگان مشارکتی تولیدی تاکید ندارند مردادماه تبلیغات بین‌المللی باشیم توانیم خارجی کردیم موردی باقری