برگزیده ها
مازندمجلس: سناتورهای ارشد آمریکایی بر این باورند که مقام‌های دولت ترامپ مایل به همکاری با کنگره هستند تا برای تصویب مجوز جدید عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش، تلاش کنند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، سناتورهای آمریکایی روز چهارشنبه تاکید کردند: مقام های دولت ترامپ مایل هستند تا با کنگره بر سر تصویب مجوز جدید جنگ علیه تروریست های داعش، همکاری داشته باشند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در یک نشست استماع محرمانه در کمیته روابط خارجی سنا شهادت داده اند، جلسه ای که برای تصویب مجوز لازم برای عملیات جدید نظامی علیه تروریست های داعش در عراق و سوریه برگزار شده است.

کریس مورفی سناتور دموکرات در جمع خبرنگاران تاکید کرد: آنها آمادگی و عزم خود را برای همکاری در خصوص این مجوز اعلام کردند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در نامه ای خطاب به باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز اعلام کرده است که دولت آمریکا به دنبال اختیارات بیشتر یا بازنگری قانون استفاده از نیروی نظامی مصوب سال 2001 میلادی نیست.

چارلز فالکنر از مقام های اداره امور حقوقی وزارت خارجه آمریکا نوشت: آمریکا اختیارات قانونی کافی برای انجام اقدامات لازم علیه القاعده و نیروهای وابسته به آن از جمله داعش در عراق و سوریه را دارد.

قانون استفاده از نیروی نظامی در سال 2001 میلادی چند روز پس از حملات 11 سپتامبر تصویب شده است و هدف اصلی از تصویب آن مقابله با القاعده و گروه های وابسته بوده است. برخی نمایندگان کنگره بر این باورند که این قانون مربوط به 16 سال پیش است و باید لغو شود، به خصوص به خاطر مبارزه با داعش، گروه تروریستی که در سال 2001 میلادی وجود نداشته است.

قانون اساسی آمریکا به کنگره و نه به رئیس جمهور این حق را داده است تا چنین اقدامات نظامی را تصویب و تایید کند. نمایندگان کنگره با کاخ سفید بر سر اختیارات بیشتر در زمینه سیاست خارجی اختلاف نظر دارند.

تلاش های کاخ سفید طی سال های اخیر برای اصلاح یا تغییر کلی این قانون به جایی نرسیده است.
تصویب کنگره آمریکا قانون نظامی همکاری ترامپ خارجی اختیارات خارجه میلادی وابسته بیشتر نمایندگان القاعده اقدامات نیروی وزارت استفاده کمیته عملیات باورند آمریکایی سناتورهای تروریستی تاکید سوریه روابط تروریست اعلام