برگزیده ها
مازندمجلس: ویکی‌لیکس اسنادی را به تازگی منتشر کرده است که حاوی ابزارالاتی است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» برای کنترل وب کم‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، پایگاه «ویکی‌لیکس»  اسناد جدیدی را روز پنجشنبه (امروز) در قالب اسناد « Vault 7» منتشر کرد که حاوی اطلاعاتی درباره ابزار هک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا از پروژه «دامبو» می‌باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد، ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: « دامبو قابلیتی است که می تواند پروسه‌هایی که از وب کم ها استفاده می کنند را معلق (متوقف) کند و هر ویدئوی ضبط شده که در رایانه های کاربران هدف می تواند (به کاربران) دسترسی فیزیکی بدهد را مختل کند».

بنا بر این گزارش، این ابزار به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اجازه شناسایی ، کنترل و دستکاری سیستم‌های نظارت و تشخیص همچون وب کم‌ها و میکروفون‌های رایانه‌های هدف که با سیستم عامل مایکروسافت ویندوز کار می‌کنند را می‌دهد.

ویکی‌لیکس ادامه داد: «تمامی فرایندهای مربوط به ابزارالات شناسایی شده (ضبط ویدئو، نظارت یا کشف ویدئو، فایل صوتی و جریان‌های شبکه) توسط اپراتورشناسایی می شود و قابل متوقف شدن است. اپراتور از طریق حذف یا دستکاری در فایل‌های ضبط شده، به ایجاد اسناد جعلی یا از بین بردن شواهد واقعی از عملیات نفوذ کمک می‌کند».

ویکی‌لیکس اولین بسته از پروژه « Vault 7» را در ماه مارس منتشر کرد که حاوی مجموع 8 هزار و 761 سند بود. برخی از جدیدترین اسناد منتشر شده، مربوط به پروژه سیا بود که پیام‌های «اس ام اس» که در ابزارالات اندروید ارسال و دریافت می‌شد، را هدف قرار می‌داد و همچنین برخی از آنها مربوط به ابزارالات سیا برای هک مخفیانه سیستم عامل «اپل» می‌شد.
ویکی‌لیکس منتشر گزارش اسناد پروژه مربوط کنترل ابزارالات آمریکا اطلاعات مرکزی نظارت دستکاری شناسایی سیستم ویدئو می‌شد کاربران ابزار استفاده کم‌ها موسوم می‌دهد Vault تواند دامبو متوقف