برگزیده ها
آشوب در کاخ سفید، رکورد دونالد ترامپ و قربانیانی که هر هفته زیادتر می شوند
مازندمجلس: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چهار روز قبل «آنتونی اسکاراموچی»، مدیر ارتباطات کاخ سفید را در حالیکه تنها 10 روز از انتصاب او به این مقام گذشته بود، از کار برکنار کرد. اخراج ناگهانی اسکاراموچی، شمار مقاماتی که پس از مراسم تحلیف ترامپ از دولت وی اخراج شده اند یا استعفا داده اند را به 10 رساند. به عبارت دیگر، با احتساب 196 روز ریاست جمهوری ترامپ، او تقریبا هر 20 روز یکی از اعضای دولت خود را به اجبار یا داوطلبانه از کار برکنار کرده است که این رکوردی دیگر در ریاست جمهوری ترامپ محسوب می‌شود.

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، درحالی‌که هنوز مدت کاری آنتونی اسکاراموچی مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید به دو هفته نرسیده بود خبر برکناری‌اش منتشر می‌شود. او به دلیل آنچه «استفاده از ادبیات نامناسب» خوانده می‌شود، برکنار شده است.

حالا اسکاراموچی تبدیل به قربانی دیگر کاخ سفید شده است. در 6 ماهی که از مدیریت دولت ترامپ می‌گذرد، کاخ‌سفید شاهد تغییرات گوناگونی بوده است که نشان از یک هرج‌ومرج مطلق در دربار دونالد ترامپ دارد. گفته می‌شود در اخراج اسکاراموچی، جان کلی رئیس جدید کارکنان کاخ سفید نقش مهمی داشته است.

او درست 10 روز پیش از اخراج به این سمت انتخاب شد و از تبعات انتخابش استعفای شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید بود. گفته می‌شود اسکاراموچی در اخراج رئیس سابق کارکنان کاخ سفید یعنی رینس پریباس هم نقش مهمی ایفا کرده بود.

اسکاراموچی در روزهای اخیر اظهاراتی جنجالی علیه رئیس دفتر پیشین دونالد ترامپ، رینس پریباس و نیز مشاور ارشد دونالد ترامپ، استیو بنن بر زبان آورده بود و از جمله رینس پریباس را متهم کرده بود که اصلی‌ترین منبع درز اطلاعات از کاخ سفید است.

آن‌طور که سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه خود گفت دونالد ترامپ این گفته‌ها را «نامناسب» تشخیص داده است. رینس پریباس اما در گفت‌وگویی که پس از کناره‌گیری از سمتش با سی‌ان‌ان داشت، حاضر نشد درباره گفته‌های جنجالی آنتونی اسکاراموچی اظهارنظر کند و تنها بر حمایت کامل خود از تصمیم‌های رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد. اما درباره اخراج اسکاراموچی نشریه آمریکایی پولیتیکو گزارش کرده است که برکناری آنتونی اسکاراموچی به درخواست جان کلی صورت گرفته است. در چارچوب سازمانی کاخ سفید، مدیر ارتباطات زیرنظر رئیس دفتر رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کند.

گفته می‌شود جان کلی یکی از وفادارترین نیروهای دونالد ترامپ به‌حساب می‌آید. او در ماجرای ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک کشور بالاترین هماهنگی را با دونالد ترامپ داشت و بلافاصله اجرای این فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا را به‌عهده گرفت. جان کلی، ژنرال 4 ستاره آمریکایی همچنین از موافقان دیوارکشی در مرز با مکزیک است.
 
قربانیان ترامپ
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چهره‌های مطرحی که در شش ماه گذشته از قافله دولت ترامپ جا ماندند.

رینس پریبوس
او در مدت شش‌ماهی که به‌عنوان رئیس کارکنان در دولت ترامپ خدمت کرد، با کشمکش‌های زیادی همراه بود. او از سوی افراد نزدیک به ترامپ به این متهم می‌شد که در بحث قانون‌گذاری در کنگره کمک چندانی به رئیس‌جمهور نمی‌کند. او همچنین از سوی اسکاراموچی به درز اخبار ناخوشایند به رسانه‌ها متهم شد؛ امری که در نهایت زمینه‌ اخراج او از کاخ سفید را فراهم آورد.

شان اسپایسر
استعفاي شان اسپایسر، معاون مطبوعاتی ترامپ و سخنگوی کاخ سفید، اتفاق چندان تعجب‌برانگیزی نبود. درگیری‌های متعدد با اصحاب رسانه و خطایی که مانع دیدار او با پاپ شد، آدمی جنجالی از او ساخته بود، اما علت کناره‌گیری او در 21 جولاي این بود که برخلاف توصیه او و رینس، دونالد ترامپ اسکاراموچی را به‌عنوان مدیر ارتباطات جدید کاخ سفید استخدام کرد. او توانست 182 روز در کاخ سفید دوام بیاورد.

والتر شواب
مدیر دفتر ملاحظات اخلاقی دولت آمریکا قبل از اینکه در شش جولاي از دولت کنار گذاشته شود، بارها درخصوص عدم شفافیت منابع مالی و دارایی‌های دونالد ترامپ با کاخ سفید اختلاف‌نظر پیدا کرده بود. جالب اینکه او در دوران دو رئیس‌جمهور قبلی، یعنی جرج دبلیو بوش و باراک اوباما در این پست بدون هیچ مشکلی خدمت کرده بود.

مایک دوبکه
دوبکه که به مدت سه ماه سمت مدیر ارتباطات کاخ سفید را برعهده داشت، در 18 می ‌و در نتیجه ایجاد یک‌سری تغییر و تحولات در کارکنان کاخ سفید، استعفاي خود را تقدیم دونالد ترامپ کرد. همچنین گفته می‌شود که در ارتباط با جنجال‌های ناشی از دخالت‌های احتمالی روسیه در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دوبکه عملکرد ضعیفی از خود نشان داده بود.

جیمز کومی
جیمز کومی را باید یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های جداشده از دولت ترامپ دانست. او که ریاست اف‌بی‌آی را برعهده داشت، در تاریخ 9 می‌ و بعد از 110 روز خدمت از این سمت کنار گذاشته شد که تبعات زیادی را برای ترامپ به دنبال داشت. ترامپ ادعا می‌کرد که او را به‌خاطر اهمال‌کاری در قضیه رسیدگی به ایمیل‌های هیلاری کلینتون از «اف‌بی‌آی» کنار گذاشته است، درحالی‌که خود کومی و بسیاری از دموکرات‌ها، بحث تحقیق‌وتفحص از مایکل فلین در قضیه مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری را دلیل اخراج او می‌دانند.

مایکل فلین
مشاور امنیت ملی اسبق دونالد ترامپ در فوریه و بعد از رسوایی درباره مکالماتش با سفیر روسیه و رایزنی بر سر تحریم‌های مسکو، مجبور به استعفا و ترک دولت ترامپ شد. او همچنین درخصوص محتوای مذاکرات خود با سفیر روسیه به مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور، نیز دروغ گفته بود. او تنها 23 روز در دولت ترامپ حضور داشت.

سالی یتس
دادستان اسبق دونالد ترامپ بازمانده‌ای از دوران ریاست‌جمهوری اوباما بود که تنها 10 روز در دولت ترامپ دوام آورد. درواقع باید او را اولین قربانی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دانست. یتس 30 ژانویه به این علت از مقام خود کنار رفت که نه‌تنها از فرمان ممنوعیت شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا دفاع نکرد، بلکه قانونی‌بودن آن را نیز زير سؤال برد.

پریت بهارارا
بهارارا که برای مدت هفت سال و هفت ماه عنوان دادستان فدرال نیویورک را یدک می‌کشيد، تنها دو ماه بعد از حضور دونالد ترامپ در قدرت و باوجود وعده ترامپ مبنی‌بر اینکه او در این پست باقی خواهد ماند، از این مقام کنار گذاشته شد. او به‌خاطر دادخواست‌های تندوتیزش علیه تجار، «کلانتر وال‌استریت» لقب گرفته بود. گفته می‌شود بهارارا وظیفه رسیدگی به پرونده‌هایي از جمله برج ترامپ و کمک‌های خارجی به کمپین ترامپ را برعهده داشت که موجبات نگرانی رئیس‌جمهور را فراهم آورده بود.

گزارش واشنگتن پست از شخصیت ترامپ
روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی ضمن بررسی شخصیت ترامپ، رویکرد بخشی از مقام های آمریکایی را نسبت به سیاست ها و تصمیم های وی به چالش کشیده و می نویسد: همین هفته گذشته بود که دو سناتور برجسته یعنی «جک رید» دمکرات و «سوزان کالینز» جمهوریخواه هنگامی که سرگرم بحث درباره ترامپ بودند، صدایشان ناخواسته ضبط شد. جک رید گفت: به نظرم او دیوانه است. نه اینکه آدمی باشد که فقط گاف می دهد. کالین هم پاسخ داد: من نگرانم.

گفتنی است خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز چند روز گزارشی نوشت که جمهوری‌خواهان سنای آمریکای طی روندی تدریجی در حال روی گرداندن از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هستند.

به گزارش این خبرگزاری به عنوان مثال جمهوری‌خواهان طی ماه‌های اخیر اقدام به خنثی کردن طرح ترامپ برای لغو بیمه بهداشت و درمان دولت اوباما (اوباماکر) و نادیده گرفتن تقاضاهای توئیتری ترامپ برای بازگشت آنها به کارشان بر روی لغو این طرح کردند.

آنها همچنین با مدیر بودجه‌ کاخ سفید مخالفت کرده، از دادستان کل در مقابل حملات دونالد ترامپ دفاع کرده‌اند و تحریم‌های ضد وتویی را علیه روسیه به رغم اعتراضات دولت ترامپ تصویب کردند.

این نمایندگان در حال به رخ کشیدن استقلالشان که بعد از انتخاب شگفت انگیز ترامپ به ریاست جمهوری تضعیف شده بود،‌ هستند. به عنوان مثال سناتور تیم اسکات روز سه شنبه گفت: ما برای مردم آمریکا کار می‌کنیم و نه برای رئیس‌جمهور. این سخنان به طرز شگفت انگیزی از جانب یک نماینده جمهوری‌خواه متعلق به ایالتی هستند که ترامپ در انتخابات در آن به آسانی اکثر آراء را به دست آورد.

با این حال بعد از تجربه شش ماه کاهش محبوبیت و جنجال‌های مختلف مشخص است که ترامپ دیگر آن جذبه و احترام سابق را ندارد.

این قابل تعجب است که بیشترین انتقادها از ترامپ از سوی مجلس سنا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است مطرح می‌شود.
ترامپ دونالد اسکاراموچی آمریکا اخراج رئیس‌جمهور همچنین ارتباطات کارکنان اینکه پریباس آنتونی ریاست‌جمهوری گذاشته درباره روسیه گزارش ریاست رئیس‌جمهوری جمهوری آمریکایی گذشته برکنار اوباما جمهوری‌خواهان انتخابات برعهده جنجالی سخنگوی عنوان احتمالی دانست جنجال‌های مایکل شخصیت گزارشی سناتور خبرگزاری واشنگتن دادستان به‌خاطر رسیدگی تحریم‌های اف‌بی‌آی زیادی تبعات اسپایسر آورده مطبوعاتی قربانی نامناسب استعفا رسانه درحالی‌که کناره‌گیری گرفته معاون جولاي درخصوص فراهم به‌عنوان ممنوعیت فرمان چهره‌های دوران