برگزیده ها
مازندمجلس: سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حضور هیأت‌هایی از 95 کشور در تهران، پیام ایران را صلح، دوستی و امنیت برای همه ملل خواند و گفت: به همه آنهایی که خواهان حسن‌نیت هستند، پاسخی دوستانه خواهیم داد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حضور هیأت‌هایی از 95 کشور جهان و 9 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان را نشانگر تعامل مثبت جهان با ایران در شرایط کنونی در منطقه و جهان برشمرد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا در اعمال طرح جامع تحریم‌ها که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به امضا رسید و اقدامات و بدعهدی‌های واشنگتن در اجرای برجام عنوان کرد: علیرغم اینکه آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اقدام به تحریم ایران کرده و کماکان نیز از این رویه دست برنداشته و به طور یکجانبه دست به اقدامات تحریمی می‌زند، ولی در حال حاضر استمرار این سیاست‌ها در جهان پاسخگو نیست.

*سیاست‌های تحریمی، سیاستی شکست‌خورده و بی حاصل
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در جهان معاصر سیاست‌های تحریمی‌، سیاستی شکست خورده و بی حاصل است، یادآور شد: آنچه جهان در حال گذار امروز ما که با چالش‌های فراوانی روبرو است، بدان نیازمند است تلاش برای واقع بینی و همگرایی و مبارزه با انواع چالش‌های جدید پیش روی جامعه بشری است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در این راستا کوشیده و در دولت جدید نیز بیش از گذشته در این جهت تلاش خواهد کرد.

*تعامل و گفت‌وگو و تلاش برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم، تنها راه برون رفت از وضعیت پیچیده و خطرناک کنونی

به باور سخنگوی وزارت خارجه تنها راه برون رفت از وضعیت پیچیده و خطرناک کنونی جهان آشفته امروز ما، تعامل و گفتگو و تلاش برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم لجام گسیخته ضدبشری و ارزش‌های متعالی انسانی است.

*هم‌اندیشی و همگرایی بیشتر در داخل

قاسمی همچنین به حضور همه نمایندگان از تفکرات، سلیقه‌ها و جریانات سیاسی مختلف در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور نیز اشاره کرد و افزود: شرایط در داخل کشور نیز به سمتی به پیش می‌رود که تعامل و همکاری در ابعاد داخلی و بین‌المللی رو به گسترش است و این روند می‌تواند آغازگر هم‌اندیشی و همگرایی بیشتر در داخل کشور باشد، در بعد داخلی مراسم شکوهمند تنفیذ و تحلیف می‌تواند اعلام پایان رقابت‌های سیاسی انتخاباتی و آغازی برای همدلی‌های بیشتر در عین دارا بودن سلایق مختلف و دیدگاه‌های متفاوت در برابر مسائل گوناگون تلقی شود.

وی عنوان کرد: ایران کشوری مردمسالار و متکی به آرای مردم خود می‌باشد و حضور این تعداد نمایندگان ملل جهان در تهران در یک تعبیر دیگر، احترام جهان به مردم آگاه ایران و نطام مردمسالار ایران نیز هست، این حضور تاییدی بر سیاست‌های منطقه‌ای و ثبات بخش و تلاش وافر ایران در جهت مبارزه با تروریسم و جلوگیری از رشد و گسترش آن به تمامی جهان ‌نیز می‌تواند باشد.

*«نه» بزرگ جامعه جهانی به بداندیشان کم‌شمار پر صدای پریشان‌گو

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: علیرغم همه تلاش‌های بداندیشان نسبت به منزوی کردن و افزایش ایران هراسی در چند سال اخیر و صرف هزینه‌های گزاف در این راستا، این تلاش‌ها به دلیل دروغین بودن اتهامات و نگاه نسبتا واقع گرایانه اکثریت جامعه جهانی و جایگاه کنونی ایران در منطقه و جهان و حضور این تعداد هیأت برای شرکت در مراسم تحلیف، خود «نه» بزرگ جامعه جهانی به این بداندیشان کم‌شمار پر صدای  پریشان‌گو است.

وی تاکید کرد: البته این حضور را با در نظر داشت رفتار خردمندانه ایران در حوزه سیاست خارجی باید امری کاملا طبیعی دانست و ما می‌توانیم شاهد همکاری‌ها و تفاهم بیشتری با جامعه جهانی باشیم.

*پیام ایران صلح، دوستی، توسعه و رفاه برای همه ملل جهان

سخنگوی وزارت خارجه گفت: پیام ایران صلح، دوستی، امنیت، توسعه و رفاه برای همه ملل جهان بوده و خواهد بود و ایران به تمامی آنانی که خواهان حسن نیت و دوستی با ایران هستند پاسخی مناسب و دوستانه خواهد داد.

قاسمی با بیان اینکه ایران منطقه‌ای آرام، باثبات و توسعه یافته را به نفع خود و همه می‌داند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حق همسایگی، دوستی و احترام متقابل و  عدم مداخله در امور یکدیگر را اصلی اساسی در تنظیم روابط منطقه‌ای خود می‌داند و معتقد است باید برای دور کردن خشونت، جنگ و نفرت پراکنی و کشتار بی‌دلیل انسان‌ها در کشور‌های اسلامی منطقه، در تشریک مساعی و گفتمانی منصفانه، تمامی کشورهای منطقه راهی نوین را تجربه کنند.
جامعه دوستی خارجه وزارت جهانی سخنگوی منطقه مبارزه تعامل مراسم منطقه‌ای تحلیف بداندیشان سیاست‌های کنونی بیشتر تمامی توسعه می‌تواند تروریسم اسلامی همگرایی اینکه کشورمان جمهور امنیت اشاره عنوان نمایندگان سیاسی هیأت‌هایی هم‌اندیشی می‌داند مختلف خطرناک داخلی تعداد احترام مردمسالار پیچیده کم‌شمار گسترش تنفیذ تهران اقدامات علیرغم تحریمی آمریکا گفت‌وگو شرایط بین‌المللی قاسمی سیاستی جمهوری خواهان راستا پاسخی دوستانه امروز چالش‌های وضعیت