برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - نامه نیوز نوشت: دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: الان زمان تقسیم بندی اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست بلکه مهم این است که آقای روحانی بتواند به وعده هایی که زمان انتخابات به مردم داد عمل کند.

مازندمجلس:بخش هایی از گفتگو با حسین کمالی را در ادامه می‌خوانید؛

قرار است روز تحلیف نام وزیران پیشنهادی تقدیممجلس شود، اصلاح طلبان از نوع انتخاب افراد اظهار دغدغه و نگرانی می کنند ومعتقدند این ترکیب با خواسته 24 میلیونی که به روحانی رأی دادند مغایرت دارد، نظرشما چیست این اظهار دغدغه ها به نمایندگی از مردم چقدر واقعی و چقدر جناحی است؟

مگر قرار است قلابی باشد؟ ضمن آنکه هنوز اسامیاعضای کابینه اعلام نشده است.

پس چرا اینقدر اصلاح طلبان اظهارنگرانی می کنند؟

حتما آنها اطلاعاتی دارند که من ندارم. بعد ازآنکه لیست اعضای کابینه دولت آینده اعلام شد می توان درباره کیفیت و ماهیتش صحبتکرد.

به نظر شما اینکه اصولگرایان که از نوع چینش کابینهاعلام رضایت کردند، علتش چیست؟

نمی دانم آنها از چه اعلام رضایت کردند، حتمااطلاعاتی دارند که ما نداریم. وقتی هنوز رسما نام اعضای کابینه اعلام نشده، نمیتوان براساس شایعات اظهارنظر کرد.

شما خودتان وزیر دولت مرحوم هاشمی رفسنجانیبودید، انتقادی که مطرح می شود این است که کابینه دوم آقای هاشمی متمایل به جناحراست شد و این یک اشکال و اشتباه بود که آقای هاشمی مرتکب شد، این نقد را وارد میدانید یا خیر؟

خیر، آقای هاشمی هیچ وقت دولتی تشکیل نداده بودکه چپ یا راست باشد چون از همه گروه ها و جریانات راست و چپ در دولت او بودند. ازآنجا که خود آقای هاشمی مطلع و مدیر بود می توانست همه را مدیریت کند به خاطر آنکهاطلاعاتش در حدی بود که هر شخصی در هر گروه بندی سیاسی بود مدیریت و سیاست آقایهاشمی را می پذیرفت و کار انجام می شد. پس تشکیل کابینه با حضور همه گرایش هایجناحی به توانایی آقای هاشمی ربط داشت و در همه بخش ها خط و مشی‌ای که آقای هاشمیترسیم کرده بود دنبال می شد بنابراین دولت آقای هاشمی را نمی شود به عنوان یک دولتدست چپی یا دست راستی توصیف کرد.

دولت اول آقای هاشمی باید از مجلس سوم رأیاعتماد می گرفت که اکثریت آن را نیروهای جناح چپ تشکیل می دادند اما دولت دوم اوبا مجلس چهارم همزمان شد که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان جناح راستی بودند،برای همین می گویند دولت دوم آقای هاشمی راستگراتر شد.

البته اگر این اتفاقی افتاده باشد طبیعی است اماچنین نشد. آقای هاشمی خودش مدیرانش را انتخاب می کرد.

اگر آقای روحانی هم بخواهد همین مشی را دنبالکند و دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم اصولگراتر شود، می تواند مورد انتقاد قرارگیرد؟

همانطور که گفتم درباره کابینه ای که رسما اعلامنشده اظهارنظر نمی کنم. نباید پیشاپیش قضاوت کرد.

آقای روحانی می خواهد به مطالبات مردم پاسخ گویدو به شعارهای انتخاباتی اش عمل کرد، اگر بخواهد به همین خاطر کمی به جناح راستمتمایل شود به نظر شما اصولگرایان از حجم انتقادهای شان نسبت به دولت خواهد کاست؟

اگر گفته باشد من اصلاح طلبانه رفتار می کنم مناین اقدامات و تحولات را انجام می دهم خوب باید بر همان اساس عمل کند. پس الانموضوع تقسیم بندی اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست بلکه مهم این است که آقای روحانیبتواند به وعده هایی که زمان انتخابات به مردم داد عمل کند.

به نظر شما رابطه دولت آقای روحانی و اصلاحطلبان همچون 4 سال گذشته خواهد بود یا اصلاح طلبان در 4 سال آینده رویکرد جدیدی رانسبت به آقای روحانی اتخاذ خواهند کرد؟

بستگی به رفتارهای متقابل دارد. هر رفتاری آقایروحانی با اصلاح طلبان داشته باشد طبیعتا آنها هم یک رفتاری متناسب با همان پیش میگیرند.

29212

هاشمی کابینه اصلاح روحانی طلبان اعلام رضایت تشکیل اصولگرایان اظهارنظر مدیریت راستی رفتاری بخواهد اکثریت درباره آینده اظهار نگرانی قلابی دغدغه دادند اعضای دارند باشد؟