برگزیده ها
مازندمجلس:کنسرت آواز پارسی شهرام ناظری و حافظ ناظری با استقبال گسترده مخاطبین، در تالار وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از مهر، کنسرت «آواز پارسی، افسانه و مهر» به خوانندگی شهرام ناظری و حافظ ناظری در تالار وزارت کشور با ۳۰ دقیقه تأخیر آغاز شد (۱۲ مرداد ماه) اما برعکس کنسرت های دیگر به جای ۱۲۰ دقیقه، دو ساعت و نیم به طول انجامید. این کنسرت روایت ناظری ها از شاهنامه حکیم طوس فردوسی بود که البته در میانه این روایت بخشی از پروژه «ناگفته» نیز برای مخاطبان اجرا شد.

در ابتدای کنسرت حافظ ناظری با تشویق ناظران روی سن آمد و در سخنانی کوتاه عنوان کرد: همه ما شاهد هستیم که مشکلاتی برای هنرمندان در کشور به وجود می آید. این کنسرت نیز ابتدا قرار بود اولین اجرای خود را در خراسان داشته باشد اما به دلیل مشکلاتی که همه می دانیم این امکان فراهم نشد و این مساله فشار و استرس زیادی را به ما وارد کرد.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالیم از حمایت شما عزیزان و امیدوارم این کنسرت مثل کنسرت «ناگفته» در طول زمان جابیفتد و ما دیگر شاهد بروز چنین اتفاقات و فشارهایی نباشیم.

پس از آن حافظ ناظری با همکاری گروه ارکستر، کارش را با خواندن قطعه «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد» آغاز کرد و سپس قطعه «چو ایران نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» را خواند.

بعد از اجرای حافظ ناظری، شهرام ناظری با تشویق ناظران روی صحنه آمد و بعد از گفتن جملاتی با همراهی یک نوازنده و ضرب زورخانه ای و همچنین سه تار پسرش حافظ، بداهه خوانی آواز پارسی را آغاز کرد.

ناظری قبل از خواندن گفت: به کسانی که به ادب و ادبیات این مرز و بوم دل بسته اند و به شماها که حتما از علاقه مندان و عاشقان فرهنگ هستید خیر مقدم عرض می کنم. چون این پروژه شاهنامه خوانی است ما گفتیم بهتر است بخشی را به صورت نقالی برایتان اجرا کنیم. البته از نظر گفتمان باید یک نقال باشد اما از لحاظ لحن و بیان کار خود من است.

بعد از اجرای بخش نقالی، ناظری بیان کرد: داستان فریدون و ضحاک، نبرد نیکی و بدی و حق و باطل است. طبیعتاً الگوی ظلمت ضحاک و الگوی نور فریدون است.

وی سپس همراه با حافظ ناظری شروع به خواندن و اجرای داستان ضحاک و فریدون کرد که اجرای این بخش بیشتر به عهده شهرام ناظری بود.

اجرای قطعه «بازگشت جاودانه» از پروژه «ناگفته» بخش دیگر کنسرت شب گذشته بود که شهرام ناظری در توضیح اجرای این قطعه عنوان کرد: از آنجا که به نظر ما آمد که ممکن است اجرای پشت سر هم آثار حماسی و شاهنامه خوانی از حوصله مخاطب خارج باشد، تصمیم گرفتیم در این میان یک قطعه از «ناگفته» را هم بگنجانیم تا تماشاگر خسته نشود.

اجرای قطعه «آواز ضحاک» بخش دیگر کنسرت بود که به سرنگونی ضحاک می پرداخت.

شهرام ناظری پیش از اجرای داستان ضحاک اظهار کرد: فردوسی حیثیت ملی ماست و همین که امروز به زبان فارسی صحبت می کنیم به خاطر فردوسی است و نامور نامه ای که او نوشته است.

وی ادامه داد: تنها عامل حمایت از ما تشویق شماست و عشقی من را در طول این سال ها در ایران نگه داشته و آن عشق شما عزیزان است چون با وجود امکاناتی که در خارج از کشور برایم فراهم شده است ترجیح دادم در ایران بمانم. من حتی ۳۸ سال است که به خانه خودم صدا و سیما نرفتم اما باز هم به عشق شما مردم عزیز ادامه می دهم.

اجرای قطعه «عدم» پایان بخش کنسرت شب «آواز پارسی» بود.

پدرام فریوسفی، امین غفاری، محمدحسین غریبی، محمدرضا جبار، بابک غسالی، شیوا سروش، الهه حیدری، مهگل صفدری، فرهاد صفدری، شهریار نظری نوازندگان و همخوانان این کنسرت بودند. این کنسرت به همت موسسه صوت «آوای هنر» به تهیه کنندگی محمد جلیل پور برگزار شد.

در ادامه می توانید عکسهای سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» (عکاس: مرضیه امیری) از این کنسرت را مشاهده نمایید.

ناظری کنسرت اجرای شهرام پارسی فردوسی ناگفته ادامه تشویق خوانی فریدون داستان شاهنامه خواندن پروژه ایرانیان موسیقی حیثیت برگزار عزیزان حمایت صفدری گزارش نقالی الگوی فراهم تحلیلی دقیقه البته وزارت ناظران تالار مشکلاتی عنوان روایت