برگزیده ها

مازندمجلس: شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد: رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است با اتخاذ موضع‌گیری‌های سخت‌گیرانه در برابر ایران، شرکت‌های بین‌المللی را به واسطه نگرانی از تحریم‌های آمریکا از تجارت با ایران بازدارد.

مازندمجلس: به گزارش  نامه نیوز، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، با جود اعلام پایبندی ایران به برجام، شرکت‌های خارجی همچنان برای سرمایه‌گذاری در این کشور تردید دارند، زیراترامپ کماکان تلاش‌ می‌کند آنها را از ورود به ایران بترساند و سرمایه‌گذاران نیز نگرانند این توافق از هم بپاشد.
 
در ادامه این گزارش آمده است: ایران امیدوار بود توافق هسته‌ای، شرکت های خارجی را ترغیب کند ده‌ها میلیون دلار را به این کشور وارد کنند اما این سرمایه گذاری بزرگ محقق نشد و علت اصلی آن آمریکا است.
 
بیش از دو سال از زمانی که ایران توافق هسته‌ای تاریخی را با شش قدرت بزرگ جهانی، شامل آمریکا امضا کرد، می‌گذرد. این توافق به ایران اجازه داد تورم شایع را که نتیجه سال‌ها تحریم‌های فلج کننده بود، کاهش دهد و این کشور به شکل قابل توجهی تولید و صادرات نفتش را افزایش داد.
 
تایید شد که ایران به تعهداتش به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. با وجود این، شرکت‌های خارجی همچنان برای سرمایه‌گذاری در این کشور تردید دارند زیرا نگرانند این توافق ممکن است از هم بپاشد.
 
رائول هراود، رئیس بخش خدمات مالی در شرکت مشورتی سولیدیانس (Solidiance) گفت: قطار ایستگاه را ترک کرده است اما با سرعتی که مردم انتظار دارند، حرکت نمی‌کند. داشتن تصویر روشن درباره راهبرد ورود به بازار ایران اهمیت زیادی دارد.
 
اینکه آمریکا تحریم‌های دیگر علیه ایران را حتی پس از امضاء توافق هسته‌ای حفظ کرده است، منبع اصلی نگرانی سرمایه گذاران به شمار می‌آید.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز مدت‌ها است که وعده داده خط مشی سخت گیرانه‌ای علیه ایران در پیش بگیرد، ازجمله اظهارات پی در پی ترامپ در تبلیغات انتخاباتی‌اش برای پاره کردن توافق هسته‌ای یا مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای که آن را بدترین توافقی که تا کنون مذاکره شده، توصیف کرده است.
 
ترامپ روز چهارشنبه قانون تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد که افراد مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم می‌کند.  تهران با تاکید بر این‌که این تحریم‌ها به توافق هسته‌ای 2015 آسیب می‌رساند، به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد.
 
به گزارش سی‌ان‌ان، داده های شرکت بریتیش پترولیومBP نشان می‌دهد که ایران 9 درصد از ذخایر تایید شده نفت دنیا و 18 درصد ذخایر گاز طبیعی دنیا را دارد. توتال، شرکت بزرگ نفتی فرانسه و شرکت ملی نفت چین ماه گذشته یک قرارداد نفتی چند میلیارد دلاری برای توسعه میدان بزرگ گازی پارس جنوبی با ایران امضا کردند. این نخستین قرارداد بزرگ غربی از زمان لغو تحریم‌ها با ایران بود.
 
شرکت های اروپایی ممکن است به دلیل موضع گیری اتحادیه اروپا، اطمینان بیشتری داشته باشند زیرا این اتحادیه ماه گذشته اعلام کرد که به اجرای توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند و انتظار دارد تمام طرف‌ها نیز همانند دو سال گذشته به تعهدات خود پایبند باشند.
 
بازار کالاهای مصرفی نیز به راه افتاده است؛ شرکت آلمانی فولکس واگن (Volkswagen) نیز اعلام کرد برای نخستین بار  در 17 سال گذشته به ایران خودرو می‌فروشد.
 
اجرای این قراردادها نیازمند برنامه ریزی‌های بسیار دقیقی هستند. به عنوان مثال، بسیاری از بانک‌های بین‌المللی به علت نگرانی از تحریم‌های آمریکا، تبادلات مالی با ایران را تامین نمی‌کنند.
 
در این میان، شرکت‌های آمریکایی نیز به شکل گسترده‌ای خود را از ایران دور نگه داشته‌اند.
 
تنها استثنای بزرگ شرکت بوئینگ آمریکا است که برای فروش 80 فروند هواپیما به شرکت ایران ایر قراردادی هشت میلیارد دلاری امضا کرده است. این شرکت قرارداد دیگری با شرکت آسمان برای فروش 30 هواپیمای دیگر به امضا رسانده است.
 
شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با ایران باید از وزارت خزانه‌داری مجوزهای ویژه بگیرند.
 
حتی متقاضیان موفق نمی‌توانند اطمینان داشته باشند، زیرا موانع سیاسی تغییر نخواهند کرد. به عنوان مثال، وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته، پس از آزمایش موشکی ایران، شش شرکت ماهواره‌ای وابسته به ایران را تحریم کرد.
 
سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد: برخی شرکت‌ها هستند که می‌خواهند خطر کنند، اما همچنان شرکت‌های بین‌المللی ترجیح می‌دهند محتاطانه به ایران نزدیک شوند.
 
دولت ترامپ در ماه ژوئیه، با اکراه تایید کرد که ایران همچنان به مفاد توافق هسته‌ای پایبند است اما اعلام کرد، مشکلات بیشتری پیش رو است.
 
یک مقام دولت آمریکا در آن زمان گفت: وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور تمایل دارند بر این موضوع تاکید داشته باشند که ایران همچنان خطرناک‌ترین تهدید برای آمریکا و امنیت منطقه‌ای است.
 
این مقام آمریکایی افزود: دولت ترامپ تمایل دارد راهبردی را در پیش بگیرد که همه رفتارهای ایران را هدف قرار می‌دهد و نمی‌خواهد تنها بر توافق هسته‌ای متمرکز شود.
توافق آمریکا هسته‌ای همچنان گذشته پایبند ترامپ دارند تحریم‌های باشند شرکت‌های اعلام سی‌ان‌ان آمریکایی می‌کند خارجی قرارداد گزارش تایید نخستین تمایل میلیارد دلاری اطمینان ذخایر عنوان بیشتری بین‌المللی وزارت اتحادیه بگیرد بپاشد ادامه سرمایه نگرانند تردید سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری انتظار نگرانی تاکید تحریم‌ها تحریم موشکی مذاکره برنامه می‌دهد